Een mini-zaagmal

WR1944

Oud hout
In een andere post sprak ik al over een tussendoortje, verder werken aan een scheepsmodel dat ik jaren geleden kocht en bij vlagen verder bouw.
Er moesten een hoop kleine latjes (2x3 en 3x3 mm) op varieerende lengten gemaakt worden. Dan zou een aanslag/zaagbokcombinatie leuk zijn. Na wat prakkizeren kwam ik op een simpel hulpmiddel.
Ik nam een afvalstukje 3/4" multiplex, ca 100 x 200 mm. Ik zaagde in de lengte er twee stroken af van 20 breed onder een hoek van 15 graden. Op een tweede afvalstukje werden de drie stroken bevestigd. De smalle stroken werden met 3 schroeven vast gezet en ter plaatse van de schroeven tevens gelijmd. De bredere strook kon als in een zwaluwstaartgroef schuiven. Aan het einde van de stroken waren 2 schroeven vrij dicht bij elkaar geplaatst. Met een zwaluwstaartzaagje maakte ik een zaagsnede haaks en vertikaal in de smalle stroken.
Door met de brede strook een afstand tot de zaagsnede in te stellen en op het niet-gelijmde deel een lijmklem te zetten kan ik strookjes hout simpel op lengte zagen. En in de praktijk werkt het nog tot volle tevredenheid ook.
 

Bijlagen

  • P3061370q.jpg
    P3061370q.jpg
    75,1 KB · Weergaven: 332
  • P3061369q.jpg
    P3061369q.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 332

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Het maken van deze zaagmal lijkt me een veel leuker projectje dan het zagen van een hoop kleine latjes.

Groet, Raymond
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Goed gevonden, WR!

@ Coko: Mallen maken is een heel groot onderdeel van het meubelmaken. Zowel mallen om af te schrijven als hulpstukken voor machines en handgereedschappen.
Het mooie eraan is dat het bedenken en maken ervan enkel begrensd wordt door je persoonlijke fantasie en creativiteit!

Groeten,
Steven
 

WR1944

Oud hout
Met het bedenken en maken van hulpstukken en het gebruiken ervan heb je het beste van meer dan twee werelden. Het creatieve deel prikkelt je geest, het maken van de mal levert je weer wat houtbewerkingservaring op. En als het idee goed uitpakt heb je een hulpstuk dat je veilig en nauwkeurig je onderdelen laat maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.