Een raadsel

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Volgens mij als je mensen als Andre, Tom Hahne, Jaap, Roeland, Timothy en Fred in een hok stopt met wat metaal en spullen kunnen bedrijven als mafell en festool zo inpakken........

Hoop dat ik geen echte uitvinders vergeten ben.... anders no offense maar ligt het aan mijn jetlag..
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Hartelijk dank heren voor alle lovende commentaren:eek:

Voor mij is deze klus puur ontspanning, als ik mag kiezen tussen een all-in vakantie op een paradijslijk eiland of veertien dagen ongestoord in het atelier klooien, dan kies ik gegarandeerd steeds voor deze laatste optie. Het is vermoedelijk een ernstige geestelijke afwijking, maar ik kan er mee leven:D

Mvg,


André
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
als ik mag kiezen tussen een all-in vakantie op een paradijslijk eiland of veertien dagen ongestoord in het atelier klooien, dan kies ik gegarandeerd steeds voor deze laatste optie

Dat gevoel ken ik, ben ook nogal verknocht aan mijn werkplaats en vind het heerlijk te spelen ;-).
Wel enkele niveau's lager dan wat André presteert, maar toch bevredigend genoeg!

Als ik jou was, André, dan stuurde ik enkele foto's door naar Mathias Wandel, die zal er blij mee zijn ;-)

Groeten!
Steven
 

tuoh

Oud hout
Vandaag een kleine modificatie doorgevoerd, de bevestiging van de bovenfreesmachine was niet naar mijn zin, teveel speling op de stangen. Dat is bij deze opgelost, de speling is nu teruggebracht tot 0,02mm:D De frees zit nu muurvast op de slede.

Morgen gaan we weer een hoop tandwielen zagen uit Berken multiplex, kan ik volgende week de "versnellingsbak" in elkaar beginnen schroeven. Lego speelgoed is er niks bij:D:D

Mvg,

André


Nieuwe geleidestangen.
CIMG2959.jpg


Het eindresultaat, een absoluut spelingvrije opstelling.
CIMG2962.jpg
 

tuoh

Oud hout
Pfioe, vandaag 550 tanden gezaagd, gemiddeld een 25min per tandwiel, gelukkig komt er aan elke klus een eind:D
Door de kleine tandmodule die ik gebruikt heb was de tandvorm geschikt om uit te zagen op de lintzaag, dat gaat toch een stuk vlotter. De klus kon ik zittend uitvoeren, dank zij de verstelbare kruk, een eerder project. Door het grote aantal verschillende tandwielen komt de nood naar voor om één en ander te merken, anders blijf je tellen. Hier ga ik eerst eens experimenteren met slagcijfers, eens zien of dit wel gaat werken op Berken multiplex.

Tijdens het zagen had ik veel tijd om na te denken:D, alle kleine details qua plaatsing en uitwisselen van de tandwielen zitten nu in mijn hoofd.
Volgende week de spaken uitzagen en de verschillende centers boren, dat gaat al heel wat sneller geklonken zijn, daarna komt er weer wat staalwerk aan de beurt.

De laatste klus word het vervaardigen van enkele katrollen voorzien van een spansysteem voor de staalkabel, afhankelijk van de gekozen tandwielen word deze kabel namelijk langer of korter. Theoretisch zijn alle problemen opgelost, het is enkel nog de zaak om het hele boeltje te materialiseren.

Mvg,

André


Dit alles moet dus een "vertraginskast" opleveren.
CIMG2967.jpg

Ergonomisch werken.
CIMG2974.jpg

550 tanden verder krijg je dit te zien:D
CIMG2976.jpg
 

tuoh

Oud hout
Berken multiplex is een heel homogene plaat, met een scherpe zaag heb je nauwelijks zaagrafels, en al zeker geen splinters. Voor degelijk werk is Berken of Beuken multiplex HET geknipte materiaal. Beter vind je niet of nauwelijks, enkel Mahonie Garantplaat is nog beter, maar de prijs is dat jammer genoeg ook:(

Mvg,


André
 

tuoh

Oud hout
Op deze mooie dag nog wat tijd gevonden om de tandwielen volledig af te werken. Nog een paar laagjes lijnolie erop en ze zijn klaar voor dienst.
Morgen verder met het staalwerk. Eerst komt de opstelling voor het spiraal of torsen frezen aan de beurt, hier gaat nadien de setting voor schroefdraad frezen naadloos op aansluiten.

Mvg,

André



CIMG2979.jpg

CIMG2980.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Moedeloos word ik er van als ik telkens zie hoe perfect alles bij jou past en afgewerkt is..... :) Ik wou dat ik het half zo netjes kon...

Waarom heb je de tanwielen ontdaan van het binnenkanten? Ik neem aan dat de functie in metaal is om gewicht te besparen. Bij hout lijkt me dat minder relevant. Of is er nog een andere reden?

het zal toch niet zo zijn dat je het doet om met je perfecte afwerking ons de ogen uit de steken.... gekheid, complimenten andre...
 

tuoh

Oud hout
Ondanks het risico op moedeloze lezers post ik hier toch maar een volgende bijdrage:D:D

@ Scheppie: De tandwielen zijn uitgezaagd voor het leuke, het oog wil ook wat. Niet uitgezaagd ogen die grote tandwielen nogal log, daarom dus.

Bij het frezen van spiralen of torsen is er nood aan een soortement verdeelkop, hiermee kan je het aantal spiralen of torsen verdelen over de buitendiameter van het werkstuk.
1, 2, 3, 4, 6, 8, of 12 spiralen, keuze te over bij een verdeelschijf met 24 mogelijke standen.

Dit was dus de opdracht voor deze dag.
De makkelijkste oplossing is de verdeelkop te integreren met de koppeling aan de draaias. Omdat het uitgaand deel van de draaias voorzien is van 2 x M5 schroefgaten (voor het aansluiten van een vacuumsysteem) kan ik deze gaten ook gebruiken om de verdeelkop aan te draaias te koppelen.
Dus eerst de verdeelschijf geplaatst, inclusief stalen as, vast op de draaias met twee M5 schroeven. De stalen as steekt ook een stuk in de boring van de draaias, zo zit deze altijd mooi gecenterd.

Op de stalen as kwam dan de stalen poulie met de de stifthouder, de messing stift valt in de vertanding van de verdeelschijf, en tijdens het werk kan deze verplaatst worden, naargelang het aantal te frezen spiralen. Het geheel van stalen poulie plus stifthouder draait los op de stalen as, de koppeling met de draaias gebeurt enkel door middel van de messing stift in de verdeelschijf. Het werkt perfect, en is snel op- en afgebouwd. Dat is ook nodig omdat hier normaal gezien tijdens het "gewone" draaiwerk een handwiel opzit. Bij het schroefdraad frezen daarentegen komt er weer een ander tandwiel op te zitten.

Dit tandwiel inclusief koppeling fabriceren is voor morgen gepland, pas daarna kan ik alle andere tandwielen beginnen inbouwen, deze worden immers uitgelijnd op dit primaire tandwiel.


En bijgaand nog wat plaatjes van de huidige stand van zaken.


Mvg,


André


Verdeelschijf geplaatst, stifthouder aangepast.
CIMG2987.jpg

2 schroeven zorgen voor de verbinding tussen draaias en verdeelschijf.
CIMG2990.jpg

Stifthouder in aanbouw.
CIMG2992.jpg

een werkend geheel;)
CIMG2996.jpg
 

tuoh

Oud hout
Zo, het eerste tandwiel voor het schroefdraadfrezen zit op zijn plaats, op het uitgaande deel van de draaias. Eveneens twee schroeven M5 gebruikt om het ding vast te zetten. Nu kan ik in de toekomst gewoon wisselen van opstelling door simpel twee schroeven te verwijderen.

Omdat er naargelang de gewenst spoed telkens een andere tandwielconfiguratie gaat gebruikt worden, wil dit ook zeggen dat de asafstanden moeten kunnen versteld worden. Immers, een andere diameter impliceert ook een andere asafstand tussen twee tandwielen. De simpelste manier is gebruik maken van een "brug" voorzien van lange gleuven. Hier ga ik de assen op vastschroeven met bout en moer, door de sleuven zijn dan traploos alle mogelijke asafstanden te overbruggen:D Hoe flexibeler hoe beter, of hoe meer mogelijkheden, ook naar de toekomst toe.

De "brug" kan morgen geplaatst worden, dan kan ook een reeks van tandwielen al eens gemonteerd worden, de rest krijgt wel een plaatsje aan de muur tot ze nodig zijn. Eens de tandwielen op hun plaats zitten is de tijd gekomen om wat katrollen te gaan fabriceren, nodig om de stalen kabel te geleiden en op te spannen.

Ook hier (vermoedelijk) weer een dubbele opstelling, en twee verschillende lengtes kabel, al naargelang de bewerking die gaat uitgevoerd worden. Voor het frezen van spiralen zit de stalen poulie bovenaan, in het verlengde van de draaias. Voor het frezen van schroefdraad daarentegen zit de stalen poulie onderaan:p
Ik zou al heel veel geluk moeten hebben om beide bewerkingen met dezelfde lengte kabel te klaren. Maar misschien kan ik het oplossen door middel van een verstelbare bijkomende katrol om de overlengte van de kabel rond te leiden tot ie past voor beide toepassingen. Morgen weten we meer:D


Mvg,

André


Twee schroeven los, en het hele boeltje is gedemonteerd.
CIMG3004.jpg

Twee andere schroeven erin, en de volgende setting staat klaar.
CIMG3003.jpg

De "brug" nodig voor de gewenste flexibele asafstanden.
CIMG3009.jpg
 

tuoh

Oud hout
Weer een fase afgerond vandaag, "brug" en tandwielen zitten op hun plaats, inclusief stalen poulie:D De nu geplaatste setting van tandwielen levert een spoed op van 2,7mm. Door de wisseltandwielen ga ik hier serieus in kunnen variëren, de combinaties zijn schier eindeloos.

Door de grote toerentalreductie (met de tandwielen) tussen stalen poulie en draaias krijg ik ook een heel hoog koppel op de stalen poulie beschikbaar als ik de aandrijving laat aangrijpen op het snelst draaiende tandwiel (het exemplaar op de draaias). Na wat geëxperimenteer met de omvormer kan ik het hele boeltje nu laten werken met de motor van de draaibank:D:D:D Gemotoriseerd dus, jawel.

Er is nog wel één heikel punt, de eventuele slip van de stalen kabel op de stalen poulie, de kabel gaat met een paar slagen rond de poulie komen te zitten, maar hoeveel kracht deze gaat kunnen overbrengen is nu nog een vraagteken. Dit ga ik proefondervindelijk moeten testen. Ik kan de stalen exemplaren altijd nog wisselen met een ander materiaal dat meer grip gaat geven.

De omwisseling tussen de twee verschillende bewerkingen heeft zijn invloed op de lengte van de kabel, ook hier is een oplossing in de maak. Een minuscule winch geplaatst op de slede gaat de eventuele overlengte opvangen. Per omwenteling van de trommel ga ik de kabel 125mm kunnen inkorten, en tezelfdertijd kan ik de kabel dan strak aanspannen, wat wil zeggen dat alle katrollen vast mogen geplaatst worden, hier is dan geen verstelling meer nodig:D

Zo komen we langzaam maar zeker tot een werkend geheel. Voor de volgende fase ga ik de schijven van de katrollen uit Trespa draaien, voor assen en behuizing moet ik nog eens op speurtocht bij een oud-ijzerboer.

Binnenkort dus verder met de bouw.


Mvg,

André

Een eerste set-up.
CIMG3015.jpg

De hele configuratie.
CIMG3021.jpg

Langs de andere zijde bekeken.
CIMG3025.jpg
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
André als we niet reageren komt dat niet omdat we het niet interessant vinden maar met stomheid zijn geslagen en sprakeloos zitten te kijken... En meegenieten van je inventiviteit... Dat geld tenminste voor mij.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Als ik de modificaties zie dan denk ik elke keer weer in mijn gedachte aan dit tafeltje. Niet dat ik mooi vind maar enorme prestatie om te maken.

il_570xN.452970507_nelp.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.