Een raadsel

tuoh

Oud hout
Nog een video gevonden die ik helemaal uit het oog verloren was:eek: Weet zelfs niet meer of ik die al eens ergens geplaatst had?
Het hele freesgebeuren nog eens met bewegende beelden:p

Maar beter laat dan nooit, of beter tweemaal gepost dan niet gepost;)

 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dank je André,
Ik heb het hele topic weer eens doorgelezen en het blijft toch bijzonder wat jij allemaal kunt maken van hout en daar weer producten mee maakt.
Iemand schreef eens op het forum "als ik veilig op de maan geland ben en er komt een houten ruimteschip naast mij geland dan stapt touh eruit" :D
Mvg, :).
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de draaibank eens onder handen genomen. Na 15 jaar intensief gebruik, en de nodige verbouwingen in de loop der jaren, was er nood aan een opfrisbeurt.

Zo is in de loop der jaren de geleiding van de losse kop (wengé blokjes) wat beginnen afslijten met als gevolg zijdelingse speling van de kop op het bed. Niet meteen een pré om vlot te draaien, daarom het zaakje maar eens aangepast. Er zitten nu twee blokjes Ertalon onder geschroefd als geleiding, weg speling en terug als nieuw.

De draaibank heb ik bij de bouw een paar maal ingesmeerd met Osmo, deze lagen zijn nog altijd perfect. De latere aanpassingen kregen een paar laagjes lijnolie mee, en daar was wat werk aan. De lijnolie was sterk vervuilt en hier en daar zat wat lichte schimmel. Daarom deze delen maar licht geschuurd en nu behandeld met een mengsel van tungolie, een beetje lijnolie en een fikse scheut (reukloze) petroleum. Weg schimmel, en alles ziet er terug als nieuw uit:p

Begin dit jaar had ik al een andere motor geplaatst met een andere FU. Heb nu een 3pk motor geplaatst, en dat gaat vooruit:D
Van de gelegenheid ook gebruik gemaakt om de motorophanging en oriëntatie van de motor te veranderen. Deze zit nu 180° gedraaid ten opzichte van de oude, gevolg hiervan, de koeling hangt nu niet meer constant vol met krullen. Ook de motorophanging is gewijzigd, is nu makkelijker om de riem te verleggen.
Dat waren zo een paar van die "te doen" klusjes waarvoor je de tijd niet neemt omdat er wel mee te werken valt. Tot het allemaal samen kan gebeuren natuurlijk, dan is het ineens wel de moeite om de doos sleutels boven te halen.

Met al deze aanpassingen kan ik weer 15 jaar verder denk ik.

Een plaatje uit 2003 van de nagelnieuwe draaibank, en de lege muur erachter;)
IMG_1701.jpg

De toestand anno 2018, na een opfrisbeurt.
IMG_1045.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Paar weken geleden nog een accessoire voor de draaibank ineen geknutseld. Een houder annex slede voor een boormachine op de dwarsslede.
Kan nu gaten boren, perfect op de centenlijn en onder gelijk welke hoek, in een gedraaid stuk hout;)
Melkkrukjes bouwen aan de lopende band is nu geen issue meer. Desnoods met 24 poten eronder:p

Benodigdheden, een stukje draadstang M14 met moer, paar stukjes rondstaal RVS 8mm, wat restjes hout en wat geduld.

Moer inpassen en voorzien van een "dekschild" Zo blijft ie mooi op zijn plek zitten.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cc8.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cc2.jpg

Draadstang even op de (metaal)draaibank voorzien van een groef, nodig om de slede eraan te kunnen koppelen.
Op deze manier blijft het handwiel altijd op dezelfde afstand van de slede.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cc0.jpg

Paar stukjes messing gemaakt, eentje om de draadstang te geleiden en op zijn plaats te houden, en tezelfdertijd de geleidestangen op te sluiten in de constructie.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cbe.jpg

Nog wat gaten boren in de rest.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cc7.jpg

En grotendeels samengebouwd.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cc1.jpg

Middels een rond blok het center van de boormachine op dezelfde hoogte gebracht als de centerpunten van de draaibank.
Het geheel word door middel van één centrale bout vastgezet op de slede. Hier gebruik ik één van de gaten waar normaal de freeshouder mee vastgezet word.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cd3.jpg

Klaar voor actie.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6ccc.jpg

En in actie. Kan nu tot 320mm uit het center van de draaibank gaten boren onder hoek.
De boordiepte van slede is een kleine 100mm geworden.
Ruim voldoende voor de meeste toepassingen.
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cd2.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cd6.jpg
UNADJUSTEDNONRAW_thumb_6cd1.jpg
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Weer een prachtig stuk techniek.
Het is toch altijd mooi om te zien hoe iets "eenvoudig" begint, en met de jaren tot een zeer ingewikkeld uitziende machine evolueert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.