Een raadsel

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Andre, in plaats van een dunnere as kun je ook dubbele, drie of vierdubbele katrollen toepassen om de verplaatsing van de wagen te verkleinen. Een spoed van ca 15mm op een M40 zou een pianokrukje toch moeten kunnen verstellen? Hoe dan ook, ik ga eens kijken naar draadstrelers, ik heb daar nog niet van gehoord. Dank je en succes met je project!
 

tuoh

Oud hout
Vandaag wat tijd gevonden om al één en ander van de dwarsslede op papier te zetten. Vermoedelijk kan ik volgende week de eerste stukken beginnen klaarmaken.
Zo ligt de toekomstige tandlat + tandwiel klaar om uitgezaagd te worden, deze twee onderdelen worden uit Berken multiplex gezaagd. Eens uitgezaagd worden de loopvlakken geimpregneerd met epoxy, dat komt de duurzaamheid ten goede.

Deze week zijn ook de loopwielen voor de dwarsslede gearriveerd, een eerste test hiermee is alvast veelbelovend verlopen. Om deze spullen in te bouwen heb ik de gepaste boren liggen, je moet wat geluk hebben in het leven;) Het zijn de kleinste exemplaren in het gamma van "Tente" een fabrikant van loopwielen.

Deze kleine wieltjes kunnen een statische druk aan van 50kg per wieltje, meer dan voldoende om de klus te klaren. Er komen twaalf wieltjes onder de dwarsslede te zitten, dat zal dus wel glijden zeker:D Tevens maar een paar borstels voorzien om het spoor proper te houden.


Bijgaand de eerste prentjes.


Mvg,

André


De eerste lijnen op papier.

Dwarsslede.jpg

De loopwieltjes, klein maar fijn.

CIMG2797.jpg

CIMG2799.jpg
 

tuoh

Oud hout
Beter laat dan nooit, maar vandaag zijn we effectief gestart met de bouw van de dwarsslede voor de draaibank. De wangen voor de slede zijn al voor een deel geprofileerd. Alvorens ik deze verder kan afwerken moet ik eerst wat staalwerk draaien. De geleidebus waar de as in komt voor het rondsel en de as zelf, om er een paar te noemen. Eens deze klaar zijn kan ik de nodige boringen in de sledewang aanbrengen. Dan heb ik ook ineens de juiste afmetingen voor de plaatsing van de lijbanen en de tandheugel.

De tandheugel en het rondsel zijn uitgezaagd met behulp van de radiaalzaagmachine en de figuurzaag voor het fijne werk. Al bij al was het klusje redelijk snel geklaart, ondanks de respectabele lengte van 2000mm:cool: De eerste proefloop verliep al perfect, dat gaat gewoon werken.

De lijbanen zijn op 45° gezaagd op de paneelzaag, daarna er even over gegaan met een vers schraapstaal om een glad loopvlak te krijgen. Het hout, Essen, heb ik dusdanig gezaagd dat de jaarringen kops op het glijvlak staan, dit bied het meeste weerstand tegen slijtage.

De corresponderende uitsparingen in de sledewangen zijn ook uitgezaagd, 2 x 45° geeft een hoek van 90°:D

De eerstvolgende klus is nu metaal en messing draaiwerk, daarna weer verder met hout.


Mvg,


André


De dwarsslede in wording.
CIMG2843.jpg


Tandheugel en rondsel.
CIMG2855.jpg


De langste onderdelen liggen klaar voor inbouw.
CIMG2858.jpg


Metaalwerk draaien.
CIMG2859.jpg
 

tuoh

Oud hout
Weer een stukje verder geraakt vandaag, het onderste deel van de dwarsslede steekt in elkaar. De messing bus is ingebouwd, hier komt de as met het tandwiel in. Deze gaat via de tandlat de slede laten bewegen.
De grondplaat van de slede bestaat uit 2 x 18mm Berk multiplex gelijmd, dat geeft een onwrikbare basis om op verder te bouwen. De grondplaat heb ik aan beide zijden wat verjongd, technisch is hier geen behoefte aan, maar het oog wil ook wat:D Het komt nu allemaal wat minder log over, zeker wanneer de bovenslede gaat opgebouwd zijn zal dit visueel heel wat verschil geven.

De grondplaat heb ik onderaan ook voorzien van enkele ingebouwde loopwieltjes, deze gaan steunen op het bed van de draaibank, trillingen gaan hier geen kans krijgen om op te treden;)
De verbinding tussen de verticale delen en het horizontale deel van de dwarsslede is uitgevoerd met telkens 2 doorgaande slotbouten van M10, waarbij de 2 achterste bouten in een sleuf vallen, zo kan ik de speling uit de constructie regelen eens alle leibanen geplaatst zijn.

Dat word meteen de volgende klus, leibanen en tandlat monteren, dwarsslede afregelen en een handwiel draaien om de slede te laten bewegen van links naar rechts. Daarna komt de bovenslede met freesbevestiging aan de beurt. Deze bovenslede ga ik verstelbaar maken, voor- en achteruit, met een spindel voorzien van trapeziumdraad. Hier kan ik dan ook ineens de vergrendeling van de bovenslede in opnemen, twee vliegen in één klap dus.
Eens dit achter de rug is word het tijd om de heen- en weer gaande beweging van de slede te koppelen aan de draaias, dit gaat gebeuren met een staalkabel van 2mm en de nodige schijven. Zo komt de multifunctionaliteit van de "Ligno" stilaan binnen handbereik:D


Mvg,

André



Alle uitsparingen zijn aangebracht.
CIMG2866.jpg

Tandheugel getest en goed bevonden.
CIMG2870.jpg

Grondplaat klaar voor montage.
CIMG2873.jpg

Een eerste impressie.
CIMG2879.jpg
 

tuoh

Oud hout
Stap 1 is naar volle tevredenheid afgerond, de slede bolt moeiteloos van links naar rechts en vice versa:D Vandaag tandlat en leibanen gemonteerd, daarna kon de slede gemonteerd en afgeregeld worden, dit verliep vlekkeloos, niet de minste speling in de hele constructie.
Om de slede vlot heen en weer te bewegen een handwiel gedraaid uit een reststuk Noten, mooi donker van kleur, omdat ik geen stuk Wengé meer liggen had dat groot genoeg was is het Noten een mooie tweede keus geworden. De tijd maakt één en ander nog wel wat donkerder:D

Het handwiel is uit de midden geplaatst omdat er bovenaan in het midden nog een tweede kleiner handwiel komt te zitten, nodig om het tweede deel van de slede vooruit of achteruit te kunnen verplaatsen. Links onderaan komt er ook nog een knop te zitten om dit deel van de slede op een willekeurige plaats op het bed te kunnen vastzetten. De bovenslede gaat op haar beurt kunnen geblokkeerd worden op de onderslede.

Volgende week komt het tweede gedeelte van de slede aan de beurt, daar moet ik eerst weer wat metaalwerk voor vervaardigen alvorens het ding kan afgebouwd worden.
Bijgaand wat plaatjes van de huidige stand van zaken.

Mvg,

André


Tandlat en leibanen op hun plaats.
CIMG2881.jpg

Een handwiel uit een stuk Noten.
CIMG2885.jpg

Zo ver zijn we al, precies echt.
CIMG2896.jpg
 

tuoh

Oud hout
Thanks, het is zo als ze zeggen hé, "een goede voorbereiding is het halve werk":D Dat klopt dus als een bus.

En omdat ik het "denken" niet kan stopzetten borrelen alsmaar meer ideen op:D:D Eén van mijn laatste hersenspinsels is het bouwen van een complete Nortonkast op de houtdraaibank, alles met houten onderdelen. Dan zou ik de gelegenheid krijgen om ook draad te snijden, analoog aan wat op een grote metaaldraaibank gebeurt.
Maar dit gaat nog het nodige hersengymnastiek vragen ben ik bang. We zien wel waar we uiteindelijk gaan landen.

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
:D:D

Van het mooie weer dit weekend maar gebruik gemaakt om wat te brainstormen, dat proces loopt toch heel wat vlotter als de zon op je bolletje schijnt:p
Resultaat van al dat gepeins en na wat getokkel op mijn rekenmachine, een tandwielstelsel waarbij ik schroefdraad ga kunnen "snijden" en tevens kan kiezen voor een bepaalde spoed ( 2 - 3 - 4- 5mm) tot hier toe:D
Vijf mm spoed is nu mijn limiet, het HM freesje dat ik eens heb kunnen bemachtigen kan maar maximum 5mm spoed aan. Mijn "beminde" collega gaat deze week eens kijken of ie een groter kan vervaardigen (7 à 8mm zou perfect zijn)

Het word geen geschakelde bak, maar een snelwisselsysteem met verschillende tandwielen.De aandrijving gaat hier eveneens door de slede, en via een staaldraad, gebeuren.
Ik ga gebruik maken van een stelsel van vier verwisselbare (houten) tandwielen om de benodigde omtreksnelheid op de draaias te verkrijgen. Alle pijnpunten zijn in kaart gebracht, de meeste details staan op papier geschetst, en de nodige sjablonen voor de tandwielen zijn geprint (Met dank aan Mattias Wandel):D Die man zijn Gear template generator" werkt fantastisch, dit ding spaart uren tekenwerk uit.

Eén en ander impliceert wel dat het "draadsnijden" met de bovenfrees gaat gebeuren, voor korte stukken uitwendige schroefdraad (max 50mm) en inwendige schroefdraad in moeren en dergelijke kan ik het HM freesje gebruiken. Voor lange stukken uitwendige schroefdraad ( van 50mm tot 1400mm) heb ik nu bij CMT een perfecte frees gevonden met een tophoek van 60°:D:D:D Blijkbaar nieuw in het gamma, je moet ook wat geluk hebben bij je projecten.

En omdat denkwerk moeilijk te fotograferen is, heb ik mij maar beperkt tot het in beeld brengen van het voorlopige eindresultaat:D


Mvg,

André


Het HM freesje.
CIMG2910.jpg

En het resultaat van een sessie brainstormen.
CIMG2899.jpg
 

tuoh

Oud hout
Vanmiddag de nastelbare geleiders voor de dwarsslede klaar gekregen. Het is de bedoeling om door middel van de nodige (imbus)schroeven elke speling in de constructie te elimineren.
Zijdelingse speling ga ik kunnen weg regelen door langs één zijde de gelagerde wieltjes door middel van een schroef verstelbaar te maken, de schroef kan tegen de wieltjes duwen zodat deze verder, of minder, ver uit de groef komen, resultaat: weg speling:D

De speling van de dwarsslede in de hoogte van de groef ga ik dan weer kunnen regelen door middel van schroeven die een kunststof lat verder, of minder ver, naar beneden drukken. Tussen deze kunststof lat en de onderkant van de groef glijd namelijk de dwarsslede. De kunststof latten zijn voorzien van ondiepe boringen waar de regelschroeven invallen, zo blijven de latten altijd op hun plaats zitten.

Deze manier om komaf met de speling te maken vind je ook veel op grote machines, meestal tussen zwaluwstaartgeleiders, maar bij rechte glijbanen werkt het principe ook perfect:D

Eén en ander kon makkelijk verwezenlijkt worden door het gebruik van Rampamoeren M5, de boutjes met binnen imbus zijn zodanig gekozen dat ze niet uitsteken, dat geeft een glad resultaat, geen uitsteeksels waar je achter kan blijven hangen:D

Morgen komt de rest van de dwarsgeleiding aan de beurt. Dan kan ik nadien al eens proef frezen.


Mvg,

André

De rampamoeren voor de zijdelingse regeling op hun plaats.
CIMG2914.jpg

Verstelbare wieltjes geplaatst.
CIMG2916.jpg

De regelboutjes op hun plaats.
CIMG2921.jpg

De huidige stand van zaken.
CIMG2917.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
560
Hallo André,
Alweer een indrukwekkend en goed doordacht project, duidelijk beschreven en echt prachtig om te volgen maar DE vraag die ons allen inmiddels het meest bezighoudt is:

"WAT ga je er straks op maken ??????????????? " (...en dat kan dan waarschijnlijk vliegen??? :rolleyes: )
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Als over een jaar of drie de Chinezen op Mars landen zien ze Andre uit zijn houten ruimteschip komen om naar hun visum te vragen!

;)
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
@Kor, thanks,

de meeste van mijn projecten verlopen volgens een op voorhand volledig uitgewerkt idee, voordeel hiervan, geen onaangename verassingen, en geen verloren tijd.
Soms sluipt er evenwel een project tussen dat een eigen leven gaat leiden, het begin is meestal wel volledig uitgewerkt, maar gaandeweg word de doelstelling aangepast, bijgestuurd, verruimt, of noem maar op.
Dit zijn dan projecten waarbij ik zelf ook nog niet weet waar het gaat eindigen. Deze modificatie is daar een voorbeeld van, oorspronkelijk begonnen als een aanpassing van de draaibank om spiralen en torsen te kunnen frezen. Nu komt er tevens schroefdraad met een grote spoed "snijden" bij. Wat weer een wijziging impliceert in de totale constructie. Er moet nu ruimte geschapen worden om de nodige tandwielen mee in de constructie op te nemen, zonder evenwel afbreuk te doen aan het oorspronkelijke idee.

Belangrijk bij deze manier van werken is om ver vooruit te zien, vluchtwegen open te houden, alternatieven te overwegen, het is constant aanpassen en heroverwegen van ideeën.
Tot hier toe ben ik er in geslaagd om alles te integreren zonder iets terug af te moeten breken, hout vasthouden dat dit zo blijft:D

Vliegen is bij deze overwegingen nog niet aan de orde gekomen, maar wat niet is kan nog ko....:D

Zoals het project er nu voor staat ga ik met de aanpassingen dus torsen, spiralen, en schroefdraad kunnen snijden, allemaal op één en dezelfde machine, en met minimale aanpassingen. Maar binnen een paar weken kan dit lijstje al achterhaald zijn, ik weet het niet.

Wat ik wel al weet, met de grotere mogelijkheden van de draaibank komen er nu al een paar hoogst integrerende projecten binnen bereik:p En nee, dat is dan geen reis naar Mars:D


Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Weer een stap verder gezet richting finish, alhoewel die steeds verder weg komt te liggen:D De dwarsslede heeft zijn eerste verplaatsingen achter de rug, weliswaar motorisch aangedreven maar dat mag de pret niet drukken:D

Omdat de combinatie van een schroefdraad spindel, olie of vet, en houtstof niet echt geslaagd te noemen is, heb ik er voor geopteerd om dit ding zo veel mogelijk te beschermen tegen deze miserie. De lukte wonderwel door de spindel tussen onderwagen en dwarsslede te plaatsen, eender hoe ver de dwarsslede verplaatst word, de spindel zit steeds volledig beschermd.
Nu is het woord "spindel" wat veel eer voor een stuk draadstang van 16mm, maar het werkt zonder problemen.
Tevens de blokkering van de onderwagen gemonteerd, hier ook een stukje draadstang met op het eind een dop in Ertalon, dat maakt geen krassen op het bed:D Het andere eind is voorzien van een draaiknop uit Essen.

De stelboutjes in combinatie met de wieltjes doen hun werk perfect, idem voor de pvc paslatten trouwens, de dwarsslede loopt zonder enige speling heen en weer:D Nu nog een handwiel draaien en de slede is helemaal klaar.
Daarna komt de "beitelsupport" aan de beurt, maar "beitel" betekend hier in feite "bovenfrees" . Een support voor de freesmachine dus. Hier ook weer een modificatie, het ding gaat draaibaar worden (360°) en uitwisselbaar, analoog aan het snelwisselsysteem op een metaaldraaibank. In de toekomst kan ik dan nog alle kanten uit. De beitels die ik gemaakt heb voor het boldraaitoestel krijgen er zo nog een functie bij. (Kopiëren)

Word vervolgd.


Mvg,

André

De "spindel" in wording.
CIMG2923.jpg

Dwarsslede gekoppeld aan de spindel.
CIMG2929.jpg

Eerste test, motor aangedreven:D
CIMG2930.jpg

250mm verplaatsing,ruim voldoende.
CIMG2932.jpg

een blik "achter" de schermen.
CIMG2933.jpg

Nog één handwiel te gaan.
CIMG2935.jpg
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Steven,

mede door je "lagertjes" loopt de bouw van de dwarsslede op wieltjes:D Nieuw speelgoed moet gebruikt worden hé, elk excuus is goed om de metaaldraaibank aan het werk te zetten. Het is in elk geval al een grote pré geweest voor de bouw van de slede dat ik over een deftige metaaldraaibank kan beschikken.
metaal

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Voila, stap 2 is ook voltooid, de dwarsslede heeft een handwiel gekregen en de support voor de freesmachine is ook geplaatst. De hele unit is nu gebruiksklaar.

De slede motorisch aandrijven heeft wel iets, maar in dit geval draai ik toch liever aan het "wieltje" dat voelt ambachtelijker aan:p Omdat twee handwielen van Noten op hetzelfde blok wat veel van het goede zou zijn, voor het kleinere wiel maar geopteerd voor een andere houtsoort, Peren in dit geval. Zo word de slede meteen ook een staalkaart van houtsoorten.

Ondanks het gebruik van een ordinaire draadstang als spindel loopt het geheel fenomenaal, het is een plezier om aan dat wieltje te draaien:D Omdat ik mijn "kleine" bovenfrees wil gebruiken op deze slede, vandaag maar een aangepaste support gemaakt om de machine te kunnen plaatsen. Hier heb ik gewoon gebruik gemaakt van de stangen van de zijgeleider van de machine om deze te bevestigen op het support.

Na wat pas en meetwerk een paar schijven gezaagd en nagedraaid uit Berken multiplex, deze op elkaar gelijmd, twee gaten geboord voor de stangen en ik kon testen. Bijna toch, één probleem, de motor van de bovenfrees kon niet ver genoeg vooruit, de onderste knop zat tegen het multiplex. Dus de support terug op de boormachine om een uitsparing te boren waar de knop kan invallen. Resultaat, de motor heeft nu ruimte zat om vooruit te gaan (quasi volledige lengte)

Klaar dus voor de eerste test, een stuk hout tussen de centers, de draaias geblokkeerd, freesmachine in gang en dan maar draaien aan de handwielen. Bij een stilstaande draaias krijg ik weliswaar enkel een rechte groef, maar het werkt echt:D:D De frees gaat er dooreen als een mes door de boter. Er is ook een maar, de gaten in de zool van de machine waar de geleidestangen inschuiven zijn verschillend van diameter:mad:, geen probleem bij normaal gebruik, maar hier duidelijk wel, de machine zit niet muurvast.

Gelukkig is er voor elk probleem wel een oplossing, hier dus ook, ik moet de onderste knop van de machine op één of andere manier ook kunnen vastzetten, de machine zit dan geborgt op drie punten en kan dan geen kant meer uit. Op het totale bouwproces tot hier toe dus één aanpassing aan het ontwerp, valt heel goed mee denk ik.
Volgende week dus eerst werk maken van deze borging, daarna kunnen we van start met het loopwerk, ttz. de verbinding tussen slede en draaias.

Bijgaand nog wat actiefoto's.


Mvg,

André

Handwiel en support geplaatst.
CIMG2940.jpg

En de machine geplaatst, met uitsparing voor de knop onderaan.
CIMG2946.jpg

Draaien maar, aan de handwielen in dit geval.
CIMG2950.jpg

Zelfs de support kan draaien:D
CIMG2952.jpg

De volledige slede nog eens in de lijnolie gezet.
CIMG2955.jpg
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
Ik vind dit werkelijk ongehoord goed!! Het idee, je plan maken, de realisatie, alles loopt op wieltjes lijkt het. Soms krijg ik meer het idee een spannende schaakwedstrijd te volgen dan de vervaardiging van een houtproduct. Wellicht is het hebben van schaaktalent wel een zeer belangrijke factor voor de betere houtbewerker. Het denken in stappen vooruit, het kunnen visualiseren van het resultaat voordat de stappen daadwerkelijk zijn gezet, de te maken procesgang direct helder te hebben etc, etc. Tja, daar kan ik alleen maar met bewondering naar kijken. Dit is hogeschool werktuigbouwkunde.
Wat bij mij wel overblijft na euforisch te zijn over wat je presteert, is een ietwat "leeg" gevoel.. Leeg in de zin van: dit kan/bereik ik nooit. Daar heb ik eenvoudigweg de tijd niet meer voor. De tijd waarin ik mijn fouten mag maken, dus ervaringen op te doen, de benodigde technieken te leren kennen en me eigen te maken, ideeën om te zetten in plannen en zoveel meer.
Ik hou het voorlopig dus nog maar bij het "iets" maken van steigerhout (zoals nu het bed voor mijn kleinzoon) want daar loop ik al tegen genoeg uitdagingen op en het in stille be- en verwondering volgen van jouw prachtig uitgevoerde project. Heel veel succes met het verdere vervolg!!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik wil aan de mooie uitspraken van HermantB nog wel wat toevoegen,
tuoh schrijft het ook nog zo op dat ik het zelfs begrijp wat hij aan het maken is al moet ik soms wat vaktaal ontcijferen.
Als ik met hem meelees wat hij zo gemakkelijk opschrijft dan is het net of ik het ook aan het maken ben en zo droom ik elke keer weer met hem mee.:D

Speciaal voor tuoh omdat hij ook nog wel eens onze Johan wil citeren het volgende:
Ik kan mij nog een uitspraak herinneren van Leo Beenhakker over Cruijff waarin hij zei:
“Dit is de enigste voetballer waarmee ik gewerkt heb die op het veld laat zien wat hij met zijn mond zegt.”

Mvg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.