Een raadsel

tuoh

Oud hout
Binnenkort ga ik weer een stukje huisvlijt ineen knutselen, het word een modificatie aan een bestaande machine, zodat de mogelijkheden van het ding weer een (heel) stuk hoger komen te liggen.

Ik ga nog geen opening van zaken geven, wel een paar tips, wie zich geroepen voelt mag altijd een poging wagen om te raden wat het word. De rubriek waar dit onderwerp in gepost word is al een eerste tip. En als bonus een tweede tip in de vorm van een prentje.

Binnen enkele dagen volgt (indien nog nodig) een volgende tip.


Mvg,

André

Scan.jpg
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Een tandheugel


Wat heb ik gewonnen ????
tandheugel2.gif
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Volgens mij zit Touh nu aan een kop koffie of een pintje en zitten wij hier te trillen van de zenuwen .......wat het is .:p
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
langsvoeding voor op de draaibank dat zal best maar eeuuhhh heb eigenlijk geen idee wat ik mij daarbij precies moet voorstellen ?
 

tuoh

Oud hout
@rendew,

Denk aan de kruisslede bij een metaaldraaibank, maar inplaats van een beitehouder komt er een bovenfrees op te zitten. De kruisslede word NIET aangedreven door de draaibank, integendeel, de kruisslede gaat de draaias aansturen:cool: Dat is althans toch de bedoeling, of het gaat lukken weten we binnen enkele weken.


Mvg,

André
 

WR1944

Oud hout
Zo te lezen is het hetzelfde als de langsvoeding bij een metaaldraaibank. Alleen wordt de hoofdas niet aangedreven door de motor maar met de beweging van de langsslede en is de spoed veel groter. Op de dwarsslede zit dan een bovenfrees. Door de langsslede met de hand te bewegen (slinger met tandwiel over een heugel) wordt via een tandwielsysteem de hoofdas gedraaid. Door de overbrenging te wijzigen kan de spoed van de spiraal aangepast worden. Met een verdeelring kan het werkstuk een aantal graden versteld worden en kunnen er meervoudige spiralen gemaakt worden.
Ik heb dit ooit eens uitgewerkt in een schetsje als mentale exercitie. Als je de grijze cellen niet gebruikt worden ze lui.
 

tuoh

Oud hout
Zo te lezen is het hetzelfde als de langsvoeding bij een metaaldraaibank. Alleen wordt de hoofdas niet aangedreven door de motor maar met de beweging van de langsslede en is de spoed veel groter. Op de dwarsslede zit dan een bovenfrees. Door de langsslede met de hand te bewegen (slinger met tandwiel over een heugel) wordt via een tandwielsysteem de hoofdas gedraaid. Door de overbrenging te wijzigen kan de spoed van de spiraal aangepast worden. Met een verdeelring kan het werkstuk een aantal graden versteld worden en kunnen er meervoudige spiralen gemaakt worden.
Ik heb dit ooit eens uitgewerkt in een schetsje als mentale exercitie. Als je de grijze cellen niet gebruikt worden ze lui.


Dit beschrijft exact hetgeen ik wil bekomen. Spaart mij een boel typwerk uit, bedankt daarvoor;););)


André
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Voor mij is het vak chinees ? :confused: Wordt er niet veel wijzer van .
Dus doe mij maar een foto'tje of tekening.
 

WillemLimmen

Actieve deelnemer
21 feb 2013
141
1
Leuk idee! Stel je draait een houten schroefdraad voor een draaikruk of iets dergelijks, is er dan ook een handigheidje voor het 'draad' in de moer?
 

tuoh

Oud hout
Leuk idee! Stel je draait een houten schroefdraad voor een draaikruk of iets dergelijks, is er dan ook een handigheidje voor het 'draad' in de moer?


Zo simpel is het jammer genoeg niet, met de opbouw zoals hierboven op de foto te zien is kan geen bruikbare schroefdraad gefreesd worden. Er word wel een spiraal gefreesd, maar dat is geen schroefdraad, de spoed is veel te groot om als schroefdraad bruikbaar te zijn.

De spoed van de spiraal word hier bepaald door de diameter van de verlengde draaias. Op de foto is dat het stuk waar de kabel rondgedraaid zit, dit heeft een diameter van ongeveer 40mm, wat omgerekend een spoed oplevert van 125,6mm:( Een mooie spiraal maar geen schroefdraad.

Eén omwenteling van de as geeft de spoed van de spiraal. Omtrek as = diam x pi of 40 x 3,14= 125,6mm. Tijdens één omwenteling word de slede dus 125,6mm verplaatst.

Ik wil een kleinere spoed, de as moet dus verdunnen, een as van 30mm bijvoorbeeld levert een spoed op van 94,..mm, dat vind ik zelf een mooiere waarde.

Met deze opstelling is schroefdraad snijden een utopie. Een gemiddelde schroefdraad vraagt een spoed van 1 à 4mm, dat kan enkel bereikt worden met een tandwielstelsel. Dat is op zich niet zo moeilijk te bouwen, ook niet in hout, maar het is niet of nauwelijks te combineren met deze opstelling. Ik heb er ook (nog) geen nood aan, schroefdraad breng ik aan met draadstrelers. Uit de losse hand dus, zowel binnen- als buitendraad.

Analoog aan wat bij het metaaldraaien gebeurt kan je ook met een draadsnijbeitel buitendraad aanbrengen en met een binnendraaibeitel binnendraad, je kan dus ook de moer mechanisch van schroefdraad voorzien indien nodig:D


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik kan misschien beter maar wachten om de touwslagerij te komen filmen tot dit juweeltje ook af is;-).
Dit nog samen met je bollendraaier zal al het één en ander aan filmmateriaal opbrengen!

Succes met je nieuwe project!

Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.