Regelmatig 8-kantige figuur zagen met de cirkelzaag

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Naar aanleiding van de vraag van Hennie2008 in de rubriek "Marktplein" over
het sneller maken van regelmatige 8-kantige plaatjes het volgende.
Zaag een vierkant uit het materiaal hieruit je het achtkant wilt maken.
Maak vervolgens een mal van bijvoorbeeld MDF met een opening van 90 graden waarin
je het vierkant legt. Nu stel je de breedte van de cirkelzaag zo in dat je de juiste hoekjes
afzaagt. Na viermaal draaien en zagen heb je het achtkant gereed.
In bijgevoegd PDF-document heb ik geschetst hoe een en ander precies in zijn werk gaat.

Succes, Tjeerd
 

Bijlagen

  • achtkant.pdf
    130,4 KB · Weergaven: 345

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Misschien een hele mierenneukerige vraag, maar klopt de positie van je afgetekende lijn tov van je zaagblad? Ik heb het idee dat het zaagblad aan de andere kant van de lijn moet zitten (omdat je 1.207*L als afstand neemt, wat wel afhankelijk is van de grootte van je 8-hoek maar niet van de dikte van je zaagblad).

Arthur
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Goed gezien ArtHarg,

Je hebt helemaal gelijk! De aangeduide afstanden met de pijltjeslijnen staan goed,
maar het lijntje op het werkstuk (vierkant L x L) moet
aan de rechterkant van het zaagblad getekend staan.

Maar als je het "recept" volgt gaat alles goed.

Tjeerd
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Naar aanleiding van de vraag van Hennie2008 in de rubriek "Marktplein" over
het sneller maken van regelmatige 8-kantige plaatjes het volgende.
Zaag een vierkant uit het materiaal hieruit je het achtkant wilt maken.
Maak vervolgens een mal van bijvoorbeeld MDF met een opening van 90 graden waarin
je het vierkant legt. Nu stel je de breedte van de cirkelzaag zo in dat je de juiste hoekjes
afzaagt. Na viermaal draaien en zagen heb je het achtkant gereed.
In bijgevoegd PDF-document heb ik geschetst hoe een en ander precies in zijn werk gaat.

Succes, Tjeerd

Werkt inderdaad wel goed alleen die hele wiskunde beweging. Je hebt twee maten, L breedte van het plankje en D de diagonaal. Zou de boel ruim instellen en twee tegenover elkaar liggende zijde afzagen. Dan zou ik D-L/2 minimaliseren op de zaagmachine.

Dus L zou theoretisch 12 cm kunnen zijn. Na zagen is D 14,2 cm dan schuift de praralel geleider (2,2/2) 1,1 cm op. Dit lukt je alleen met je duimstok en kan je zonder een stel wiskundige of Japanse hersens.
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Kun je sneller de lengte vermenigvuldigen met het getal dat ik in mijn PDF noemde en daarop de zaagmachine éénmaal afstellen. Zo wiskundig lijkt mij dat niet.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Of je gebruikt het hulpstuk van Tjeerd met de methode van Schwarz. Kan je zonder meten en zonder vermenigvuldigen je zaag op het lijntje afstellen. Je hoeft in principe maar één boogje te trekken, alleen degene die naar het punt gaat waar je zaag raakt.
 

henny2008

Nieuw lid
19 jan 2013
5
0
enschede
Hallo Tjeerd,

Het werkt perfekt, kun je mij vertellen waar de waarde 1.2071 vandaan komt?

Mijn dank, Henny
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.