mijn eerste kleine projecten

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Ik ben redelijk nieuw met het houtbewerken met alleen hand gereedschap ,maar mijn eerste kleine projecten zijn klaar en wil ze graag laten zien.
DSCF1820.jpg
DSCF1821.jpg
opgeknapte salontafel
clock (6).jpg
clock (7).jpg
deze klok naar ontwerp van Paul Sellers
sawhorse (3).jpg
en uiteraard een zaagbankje
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Knap hoor! Blij te zien dat ik niet de enige ben die door Paul Sellers wordt geïnspireerd. Ik ben van plan om binnenkort een werkbank te maken volgens zijn methode. Doe zo voort!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hallo Jury,
Ziet er goed uit!

Vooral het zaagbankje spreekt me wel aan. Het ziet er eenvoudig uit, maar toch zie ik allerlei bijzonderheden.

Hoe heb je bij de klok de rondingen van het boven- en onderplankje gemaakt? Met een holle schaaf of uit de hand?

Groeten, Raymond
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Bedankt voor de reacties,

SunRayes,die rondingen zijn uit de hand gemaakt met een gewone Stanley no 4 handschaaf.


hier kun je zien hoe simpel het eigenlijk is.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Dank je wel Rick,

Wat mijn komende project is......daar moet ik nog even over nadenken,ik wil me meer op het Japans houtbewerken gaan richten dus dat zullen denk ik voorlopig veel oefen projecten worden ,ik wil mijn eigen werkbank maken,een mooie kast voor mijn gereedschap,nog een klok maar dan anders uitgevoerd(iets met een deurtje erin zodat ik hem kan gebruiken als sleutelkastje),er moet een nieuwe poortdeur en schuurdeur komen die ik eigenlijk ook wel zelf wil maken plus de kozijnen,zo kan ik nog wel even doorgaan.
Aangezien ik alles met alleen handgereedschap wil maken gaat hier wel wat tijd inzitten.(hoop dat mijn vrouw zoveel geduld heeft)
Ik heb trouwens wel een paar futselplanken gemaakt.
DSCF1742.jpg
DSCF1743.jpg
DSCF1744.jpg
DSCF1746.jpg

Deze zag ik op een engelse site , werkt super voor het aftekenen van zwaluwstaartjes.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Hoi Jury,

Zoals Paul Sellers ze maakt heb ik ze inderdaad ook wel eens gemaakt. Maar die van jou zien er zo netjes uit dat ik dacht dat je een speciale truc had.
Ik denk dat het gewoon een kwestie van veel oefenen en doen is.

Groet, Raymond
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hey Raymond, ik moet eerlijk zeggen dat ik niet veel geoefend heb,de eerste paar die ik geprobeert had waren zeker niet om aan te zien ,dit kwam denk ik omdat ik te snel wilde,met deze heb ik rustig aan gedaan en dat werkte veel beter.
Ik heb hiermee wel geleerd dat sneller willen werken niet altijd betekend dat je ook sneller klaar bent met iets, zeker niet als beginner,mijn opa zij altijd" je moet eerst leren lopen voordat je kan gaan rennen" .
Het wordt nu denk ik tijd om die wijsheid in de praktijk te gebruiken.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik heb hiermee wel geleerd dat sneller willen werken niet altijd betekend dat je ook sneller klaar bent met iets, zeker niet als beginner,mijn opa zij altijd" je moet eerst leren lopen voordat je kan gaan rennen" .
Het wordt nu denk ik tijd om die wijsheid in de praktijk te gebruiken.

Met alle vaardigheden is het hetzelfde liedje: traag en beheerst beginnen, en zorgen dat de kwaliteit van je werk uitstekend is. Hoe meer je oefent, hoe sneller alles lukt, maar de kwaliteit moet altijd op de eerste plaats komen.
Ik heb maanden aan een stuk elke avond één of twee zwaluwstaartverbindingen gemaakt, enkel en alleen om mijn vaardigheid te vergroten.
Dat doe ik eigenlijk bij zowat alle handelingen waar ik moeite mee heb, oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Op den duur merk je heel wat vooruitgang in snelheid, terwijl de kwaliteit van je werk niet vermindert. Je wordt steeds zekerder van jezelf, en begrijpt steeds beter waar je nu precies mee bezig bent.
Het is niet erg als er mislukte verbindingen tussen zitten, zolang je maar analyseert waar het fout ging, en die gedachtengang gebruikt om het volgende stuk bevredigender af te ronden.

Een metser die ik ooit moest dienen toen ik een jaar of 17 was zei me eens: eerst traag en goed leren, dan heb je de beste basis om later snel en goed werk te leveren.
Da's me in zowat alles wat ik doe van pas gekomen ;-)

Heel mooi werk overigens, je zou niet zeggen dat dit je eerste voetstappen zijn op het gebied van het werken met handgereedschappen!

Succes ermee!
Steven
 
Laatst bewerkt:

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hey Steven,bedankt voor het compliment.
Ik ben trouwens niet geheel onbekend met handgereedschap , ben mijn "carriere" begonnen bij een sloopbedrijf als handsloper waar ik vele jaren heb gewerkt tot ik een paar jaar geleden de overstap kon maken naar een aannemer om daar te werken als bouwvak helper (klein sloopwerk,opruimen).
Inmiddels help ik regelmatig met diverse timmer werkzaamheden en ik moet zeggen dat het me meer voldoening geeft om iets te maken dan te slopen.(je bent dus nooit te oud om iets te leren)
Ik vind het alleen jammer dat bijna alles tegenwoordig machinaal gaat of prefab aankomt , zodoende heb ik pas geleden mijn zolder omgetoverd tot kleine handwerkplaats waar ik in de avonduren en in het weekend lekker bezig kan zijn en het houtbewerken met handgereedschap onder de knie kan krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.