Beginner reliëf en Fries houtsnijwerk: welk gereedschap?

Margot

Nieuw lid
3 mrt 2013
3
0
Hi allemaal,

Ik heb wat vraagjes over welk gereedschap je nodig hebt voor houtbewerken. Ik heb op heel veel sites rond gezocht, en veel wel gevonden, maar ook een paar dingen niet kunnen vinden.

Het zit namelijk zo: over een maand word ik zeventien en krijg ik van mijn ouders een setje om me op weg te helpen met het bewerken van hout. Ik heb één verroeste guts ergens liggen van Nooitgedacht, maar verder hebben we thuis alleen maar houtraspen (en dit alles is verroest en oud en van mijn vader: hij heeft liever niet dat ik het gebruik).
Met al het verjaardagsgeld erbij etc. wil ik eigenlijk niet boven de 150 euro uit komen (dit is dan wel zonder hout meegerekend).

Ik wil graag Fries houtsnijwerk en reliëfwerk doen.
Nu vroeg ik me af wat voor deze twee disciplines echt essentieel is om te hebben. Ik kom namelijk van alles tegen, maar weet niet in hoeverre deze gereedschappen elkaar vervangen.


  1. Van Pfeil heb je bijvoorbeeld een rozenmesje (#1), een kerfsnijmesje (#2) (kerfsnede is een andere naam voor Fries houtsnijwerk, toch?) en een chip carving-mesje (#14). Welke is het handigst om te kopen, wat is het precieze verschil?
  2. En welke gutsen zijn handig om te hebben? Ik las ergens dat voor reliëf maken je een beitel, een burijn en een ronde guts nodig heb. Maar welke maten zijn het handigst om mee te beginnen? Ik ben van plan geen hele grote projecten te doen, dus vrij fijn werk.
  3. Is een klopper echt noodzakelijk? En is het hetzelfde als een fleshamer? Zoniet, welke van de twee heb ik wel/niet nodig?
  4. Als je een wetsteen koopt, heb je daarnaast dan ook nog een steen nodig om te polijsten, of niet meer?
  5. Welke lak/olie kun je het beste kopen om het werk mee af te werken?
  6. Hoe noodzakelijk is een steekmesje voor Fries houtsnijwerk? In de video's die ik heb bekeken op youtube werd het nauwelijks gebruikt.
  7. En als je een reliëf stuk maakt, is het dan per se nodig het vast te schroeven? We hebben namelijk wel een werktafel met bankschroeven, maar die is van mijn broertje en mag ik eigenlijk niet gebruiken. Bankschroeven op mijn Ikea-bureautje lijkt me geen ontzettend goed idee.

Als ik zo even bereken ben je al vrij snel vrij veel geld kwijt:

10 euro voor een rozenmesje
30 euro voor een wetsteen
6 euro voor onderhoudsolie voor een wetsteen
20 euro fleshamer
20 euro voor een beitel
20 euro voor een burijn
20 euro voor een ronde guts
10 euro voor lak?
Dat is een totaal van 136 euro. Is er nog meer noodzakelijk materiaal (behalve dus hout)? Of zijn er dingen tussen die je eigenlijk niet nodig heb?


Alvast bedankt dat je mijn lange verhaal heb gelezen!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
810
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Margot,

In welk deel van het land zit je?
Ik heb nog wel wat liggen klopper gutsjes snijmesje. kun je zo van me krijgen.
Als je alleen relief gaat snijden heb je geen klopper nodig je kunt alles met de hand doen (of met een lichte klopper) Snijmesje en gutsjes heb je wel nodig.
Wat betreft slijpen wat vorm slijpsteentjes en een set arkansas vorm wetstenen en slijpen niet met olie maar met water.
Je hoeft jewerk niet vast te schroeven uit de hand kan maar ook op een gladde ondergrond bv je bureau met dubbelzijdig tape vastzetten heel veel kracht komt er niet op.

Succes in ieder geval

Roeland
 

valk.nl

Nieuw lid
13 mrt 2013
22
0
hoi,margot

ik ben ook pas begonnen met houtsnijden frieshoutsnijden (chipcarving) en reliëf carving
nu ben ik als een gek gereedschap gaan kopen en dat heeft me een hoop geld gekost.
ik had beter eerst naar het hout moeten kijken wand tot mijn grote schrik is lindehout bijna niet te krijgen en als je het wel vind is het erg duur
er zijn een hoop mensen die lindehout aan bieden op internet en als je dan iets betaalbaars vind en je koopt het via internet en je krijgt beschimmeld hout thuis gestuurd
dan is het wel zuur dat is mij al 3x overkomen dat ze hout leveren dat totaal niet lijkt op de foto`s die ze online posten
ik wil je niet ontmoedigen maar ik vertel je wat mijn ervaringen zijn er zijn wel goede hout leveranciers maar die zijn vrij duur
ik hoop dat je hier iets aan hebt

groet rob
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Margot, ikzelf ben een tijdje bezig met houtsnijden. Eerst begonnen met Fries houtsnijwerk, maar omdat mij dat niet helemaal bevredigde heb ik mij ingeschreven in een avondcursus houtsnijden. Hier leer ik de kunst om enerzijds beitels en gutsen scherp te krijgen en te houden en anderzijds verschillende houtsoorten te bewerken. Steeds maar weer spreekt men op internet van lindehout. Inderdaad is dit een makkelijk te snijden houtsoort maar niet echt noodzakelijk. Het is zacht en heeft een fijne struktuur.Mijn voorkeur gaat uit naar eik. De houtsoort waarmee ik begonnen ben in de avondschool...maar infeite zijn alle houtsoorten geschikt om te snijden. Natuurlijk is het gemakkelijker hout met korte nerven te snijden dan hout met lange nerven.(Zoals bv. den) Inzake gereedschap zou ik mij zeker en vast niet te veel kopen. Om te beginnen een gewoon kort snijmesje. Ik heb liever een kort mesje dan een rozenmes. Je kan op een kort mesje meer kracht zetten en het is makkelijker te kontroleren. Indien je beitels en gutsen wil aanschaffen zou ik ook hier kiezen voor weinig en goed dan veel en goedkoop. Ik heb er voor gekozen om gewone rechte beitels van verschillende breedte te kopen. Daarna heb ik geleidelijk, naargelang ik er behoefte aan had, nieuwe beitels en gutsen van Pheil gekocht. Ik had mij in het begin laten verleiden door tweedehandsbeitels te kopen. Deze zijn leuk om te leren slijpen en wetten, maar hierin was ik een beetje ontgoocheld omdat ze niet helemaal scherp te krijgen zijn door de roestvlekken die erop zijn en waar mijn snede steeds afbrokkelde (Misschien dat meer bedreven houtbewerkers hier een oplossing voor hebben). Groeten en veel succes, Luk.
 

Margot

Nieuw lid
3 mrt 2013
3
0
Bedankt voor de adviezen allemaal!

@ luk knops, welke andere houtsoorten zou je nog goed kunnen bewerken? Is bijvoorbeeld rozenhout bewerkbaar of niet? En welke beitels raad je aan om mee te beginnen?
 

luk knops

Actieve deelnemer
10 nov 2012
138
4
Roosdaal (België)
Hallo Margot, zoals ik reeds zei ben ook ik maar een beginner... en kan ik alleen maar vertellen wat ikzelf ervaar. Ik had oorspronkelijk drie houtsnijmessen gekocht: een rozenmesje van Pheil KERB1, een kort houtsnijmesje KERBPF nr 2 en een "steekmesje" KERB nr8. ( Ik had deze gekocht bij Willy VANHOUTTE in Beernem België, op zijn website kun je de vorm bekijken) Infeite gebruik ik enkel het korte houtsnijmesje en af een toe eens het rozenmesje. Het steekmesje heb ik nog nooit echt gebruikt. Gezien ik ook vroeger graag met hout werkte had ik een set houtbeitels (gewone schrijnwerkerhoutbeitels) van 5mm, 10mm en een 15mm. Met deze ben ik begonnen. In het begin oefende ik op afvalhout. Gewoon den en populier. Nu via de avondschool heb ik gewerkt met eik, es, linde en beuk. Beuk is het hardste en het moeilijkst te snijden. Linde het gemakkelijkst. Inzake afwerking is het echter mooier te werken met beuk dan linde. De houtstructuur is veel mooier. Persoonlijk werk ik het liefst met eik: niet te hard, mooie structuur en... het ruikt lekker... Bij ons is het niet zo gemakkelijk om andere houtsoorten te kopen, en, indien je ze vindt zijn ze duur... en kunnen ze me tot hiertoe niet verleiden. Misschien komt dat nog... Rozenhout vind ik heel mooi hout maar ik zou het nu nog niet wagen om daarin te snijden...Wat ik al wel geleerd heb is dat het belangrijkste gereedschap dat ik nodig heb om hout te snijden tijd is en ... geduld. En dat het moeilijkste is om uw gereedschap te slijpen en te wetten. Hieraan heb ik reeds uren besteed om alles scherp te houden. Wat mij daarbij opgevallen is dat je ook aan slijp- en wetstenen heel veel geld kunt uitgeven. Zoals bv Tormec die heel leuk werkt maar duur is en een gewone slijpmolen met watersteen, of, een gewone droogslijpmachine. Deze laatsten zijn moeilijker om mee te werken maar zoveel goedkoper. Het belangrijkste hierbij is oefenen, oefenen en geduld. Maar hoe tof is het als je het snijgeluid hoort van een goed geslepen beitel... Groetjes. Luk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.