Afkortzaag

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Ik ben op zoek naar een goede afkortzaag.

Budget tot de 300 euro, einhell, ferm, daar wil ik ook niet aan beginnen.
Dus kijk ik een beetje rond op marktplaats.

Merken zoals Ryobi, HBM, dat ken ik helemaal niet.

Weet iemand of dit kwaliteit is ? Of moet ik gewoon kijken naar een 2ehands DeWalt/Makita?

Alvast bedankt!

Gr. Elio
 

HermantB

Actieve deelnemer
2 sep 2012
221
0
Uden
De standaard tegenvragen bij dit soort vragen zijn altijd: waarvoor ga je de machine gebruiken en hoe intensief zal dat gebruik zijn? Welke materialen heb je hierbij in gedachten en van welke afmetingen (lengte, breedte maar ook dikte). Op basis hiervan kunnen andere forumleden je dan een eindje op weg helpen en nog belangrijker: je tips en tricks aan de hand doen als mogelijk alternatieve oplossingen. Succes ermee!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Gezien de gemiddelde afwerking van steigerhouten meubelen, is de gemiddelde Ferm afkortzaag precies genoeg.
Verder de search functie al geprobeerd, dan zal je al heel veel info over afkortzagen kunnen vinden.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Je kunt ook voor een metabo gaan iets goedkoper voor onder de 300 euro heb je al een goede afkortzaag met trekslede.
Heb zelf in 1997 een electra beckum gekocht met 250mm zaagblad met trekslede kan tot 290 MM afkorten, loepzuiver en tot op heden geen speling op lagers en slede. Ook de verstekhoeken zijn nauwkeurig en eventueel makelijk na te stellen
Metabo verkoopt deze machine nog steeds ik meen voor 295, euro.
Maar de makita is ook super.

Roeland
 

Elio

Actieve deelnemer
21 feb 2013
164
9
Je kunt ook voor een metabo gaan iets goedkoper voor onder de 300 euro heb je al een goede afkortzaag met trekslede.
Heb zelf in 1997 een electra beckum gekocht met 250mm zaagblad met trekslede kan tot 290 MM afkorten, loepzuiver en tot op heden geen speling op lagers en slede. Ook de verstekhoeken zijn nauwkeurig en eventueel makelijk na te stellen
Metabo verkoopt deze machine nog steeds ik meen voor 295, euro.
Maar de makita is ook super.

Roeland

Bedoel je soms deze: http://www.zaagmachineshop.nl/produ...estverkochte-afkortzagen/metabo-kgs-254m.html

Of zou deze ook goed genoeg zijn bespaard me toch weer 89 euro..

http://www.zaagmachineshop.nl/produ...estverkochte-afkortzagen/metabo-kgs-216m.html

Of is dit weer Chinees:)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb de voorganger van de metabokgs 254 of deze nieuwe machine in china word gemaakt geen idee, ik heb wel drie jaar terug een afkortzaag gekocht van metabo gewoon bij de gamma in de actie voor 79 euro met laser en deze voldoet prima geen problemen mee.
Ryobi heeft goede machines en probeert momenteel met lage prijzen en kwalitatief goede machines zich weer in de markt te zetten, het merk bestaat al redelijk lang.
Roeland
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Net iets te duur.. Maar niemand ervaring met machines als Ryobi , HBM????

Ryobi is al langer populair in de VS, daar krijgt het bij de DHZ'ers goede reviews, het is volgens mij Chinees, maar dan van het betere type dat zijn eigen reputatie wil maken, en niet surft op de verleden reputatie van een overgekocht merk.
HBM zit mogelijk zo wat in dezelfde categorie, Chinees, maar dat zich er niet van verstopt.

Wil je veilig spelen dan moet je zeker bij afkortzagen ze in persoon gaan voelen, vooral hoe makkelijk en precies de afstellingen zijn, en of je ze niet makkelijk door een stoot kan verzetten enz... Ofwel een tweedehands van een gereputeerd merk kopen, makita bosch dewalt elu
Bij het goedkoper gamma van Metabo zou ik oppassen, het is al vaker opgekomen dat die in china gemaakt zijn onder totaal andere kwaliteitsnormen.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Ik heb een Ryobi afkortzaag die ik een tijd terug voor een net prijsje op de kop kon tikken, een EMS2025SCL
Voor het geld zeker geen verkeerde machine, 2000w en een zaagcapaciteit van 90x300
Met een ecotools zaagblad vliegt hij zo door een damwand heen.

Met wat moeite moet die goed haaks in te stellen zijn, zo uit de doos zat er een kleine afwijking in.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb die 216.
Het is maar net wat je er van verwacht. Voor bouwplaats werk (balken afkorten etc.) een prima ding (misschien wat erg lawaaierig), maar voor het preciezere werk is het niks. Met veel moeite krijg je het ding op de juiste hoeken afgesteld, maar drie x zagen en de afstelling is weer ver te zoeken. Nogmaals, ook voor steigerhouten meubelen zal dat geen issue zijn, maar wil je wat preciezer gaan, dan zou ik toch echt even verder kijken.
 

maartenb

Actieve deelnemer
15 sep 2012
96
0
Groningen
Ik heb eerst een topcraft gekocht (zonder telescoop/uitschuif ding), ik dacht, tja, rechts zagen moet wel kunnen toch? Maar helaas, als je het schroefje aandraaide om het zaagtafel gedeelte vast te zetten, vervormde het hele frame. Toen verboog er na 50x zage iets zodat de beschermkap niet meer werkte. Ik heb hem toen maar terug gebracht en de metabo kgs 216m gekocht. Ik had er eerst spijt van, want in beide richtingen zaagde hij niet haaks(!), zelfs de topcraft deed dat beter. Maar ik kwam er gelukkig achter dat als je even naar de machine kijkt, er schroeven zijn om het allemaal uit te lijnen, daar hebben ze in de fabriek niet genoeg tijd voor, vandaar deze prijs. Ik de winkel heb ik de KGS 216 Plus gezien, volgens de verkoper werd die wel in Duitsland gemaakt (de 216m in China), en dat zie je ook wel aan de afwerking. De laser is niet helemaal scherp vlak bij de aanslag, maar opzich wel nuttig wanneer hij afgesteld is. De tafelverbreding is een beetje gammel, maar soms ook heel nuttig met de aanslag. Maar ook bij deze zaag wordt het frame vervormd als je de tafel te stevig vastzet. Stofafzuiging is ook vrijwel nihil, als je ziet waar het zaagsel allemaal langs moet om richting stofzuiger te gaan dan is wel duidelijk waarom :).
Ik denk dat de zaag z'n geld wel waard is hoor, maar het is niet een kapex ofzo :)
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ryobi is al langer populair in de VS, daar krijgt het bij de DHZ'ers goede reviews, het is volgens mij Chinees, maar dan van het betere type dat zijn eigen reputatie wil maken, en niet surft op de verleden reputatie van een overgekocht merk.
HBM zit mogelijk zo wat in dezelfde categorie, Chinees, maar dat zich er niet van verstopt.
QUOTE]

Volgens mij stond er een keer een artikel in de Klusvisie, een interview met iemand van Milwaukee Nederland, en daar vertelden ze dat Ryobi de hobbymachinetak is van de groep waar Milwaukee en AEG onder vallen.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik kocht me enkele jaren geleden een verstek-afkortzaag van einhell, en dat heeft me duidelijk gemaakt dat goedkoop duurkoop is.
In jouw plaats zou ik voor een tweedehands DeWalt gaan, veel beter een degelijke tweedehands dan een rommelige nieuwe machine.

Succes!

Steven
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Ben het helemaal met Steven eens, van de goedkope afkortzagen die ik gekocht heb heb ik ook nooit heel veel plezier gehad.
De Dewalt DW 770 is vrij goedkoop en is volgens mij dezelfde als de oude Elu machines, op internet zie je ze nieuw al staan voor +- 330 euro incl. btw.
Voor de rest ken ik ze niet , bij de meubelmakerij waar ik vroeger een bijbaantje had hadden ze zo'n Elu voor het zagen vd sierlijsten die boven op de kasten kwamen. Was in elk geval een betere machine dan de Electa Beckum die ik toen zelf had.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.