Starrett combination square niet haaks.

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Starrett combination square niet zuiver haaks

Vandaag stond ups voor de deur met de starrett. Natuurlijk direct even een winkelhaak er langs en helaas een afwijking. Om uit te sluiten dat de winkelhaak ook niet zuiver is de test met twee lijntjes trekken gedaan.

Eerst met potlood, daarna met de vlakke kant van een bijtel langs de liniaal inkrassen. Bij herhaaldelijk nameten van alle lijntjes een afwijking van 4/10mm over een lengte van 22cm.

Gekeken of er mogelijkheden zijn om te kalibreren maar als ik moet gaan vijlen dan betreft het geen nokje maar een geleiding van naar ik schat 15mm waar over de liniaal schuift.

Daar baal ik stevig van en vind eigenlijk dat een tool van 83 euro gewoon 100/% moet zijn en om nu direct met een sleutelvijltje aan de gang te gaan zie ik niet zitten.

Wat is dat toch met prijzig handgereedschap wat je of wel moet vijlen, wetten en weet ik veel om te fatsoeneren?:mad:
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Huib,

Ik heb een verstelbare schrijfhaak gewoon bij toolstation besteld voor ik meen 7,95
Goede kwaliteit liniaal rvs gefreesd en alu body, was 2 10de uit de haak kon ik vrij simpel calibreren (onderzijde gleuf twee nokjes van 3 mm breedt
Een vijl streek en hij was in de haak!
Ik heb ook een complete set besteld bij silvertools met extra gradenboog en dubbel verstek kost iets van 15 euro zelfde verhaal simpel te calibreren.
Stuur die Starrett maar terug en bestel deze kost je nog 25 euro en 5 minuten calibreer werk met deze cobinaties werk ik regelmatig en ze blijven na calibratie zuiver

Roeland
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Mij zou het stoom uit de oren komen, en om even in die lijn door te gaan: in stoomtrein vaart naar het postkantoor om dit exemplaar te retourneren, wel na ruggesprak met de winkel natuurlijk :)
Het is inderdaad verbazingwekkend, erger u niet, verwonder u :)

A kijk: aan Roeland zijn bijdrage heb je echt iets, hou je geld over voor leuke dingen.
 

Mac

Actieve deelnemer
Ben het met je eens. Heb onlangs een soortgelijk akkefietje gehad, en na de eigenaar gemaild te hebben gewoon de boel teruggestuurd en geld terug gekregen.
Als je een goed produkt denkt te kopen waar je veel geld voor betaald moet dat gewoon in orde zijn! Niet in orde; geld terug.

Dus niet vijlen; omruilen of iets anders kopen.

Succes
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Ga eerst eens contact opnemen met Dieter Schmid - Feine Werkzeuge hoe we dit op gaan lossen. Ben je toch weer een paar weken zoet mee.

Bewust voor dit merk gekozen na advies van Baptist. Ze verkopen soortelijke winkelhaken en in een mail gaven zij dat deze iets bijgesteld diende te worden. De starrett zou volgens Baptist wel zuiver zijn en ze waren bezig die in hun programma op te nemen.

@Renault. Wil je daar mee aangeven dat iedere winkelhaak niet deugt en we er maar mee moeten leren leven?
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
dit kan altijd een keer gebeuren. Dat heb je nu eenmaal met serieproducten. De mijne is bvb wel haaks

Gewoon terugsturen, heb dat al eens gedaan met een winkelhaak van ECE (ook bij Dieter Schmidt). Erg goeie service daar.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Gelukkig nog even alles minutieus gecontroleerd alvorens te mailen.

De liniaal uit de houder en er zat een stukje ongeregeld in de gleuf. Met het kras-pennetje het stukje eruit gepeuterd en een nieuwe serie lijnen getrokken. Mooi parallel en geen afwijking meer geconstateerd. Nog even op een stukje staal en andere haaks materiaal en tot volle tevredenheid.
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Ik zou eerlijk gezegd niet weten wat de meerwaarde is van een dergelijk instrument wat een veelvoud kost van een vergelijkbaar exemplaar, maar inderdaad; de oplossing is simpel.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Gelukkig nog even alles minutieus gecontroleerd alvorens te mailen.

De liniaal uit de houder en er zat een stukje ongeregeld in de gleuf. Met het kras-pennetje het stukje eruit gepeuterd en een nieuwe serie lijnen getrokken. Mooi parallel en geen afwijking meer geconstateerd. Nog even op een stukje staal en andere haaks materiaal en tot volle tevredenheid.


Gelukkig deed Huib wat je in dit soort gevallen hoort te doen: Niet vergoeilijken maar twijfelen aan je eigen meting. En dus ging hij opnieuw meten. (En meldt vervolgens zijn vergissing hier).

Het zou van de zotte zijn geweest als het ding niet haaks zou zijn gebleken! De aanvankelijk ietwat vergoeilijkende reacties hier lijken me geheel onterecht.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Vergoeilijk??????
Onterecht??????
Voordat je gaat posten of klagen en een goeie naam ten grabbel gooit, even uit elkaar nemen fabrieks stof/vet/bescherming verwijderen weer inelkaar en geen afwijking. Dat ligt dus niet aan de combihaak.
Ik snap het best in de opwinding van een nieuwe aanschaf maar bezin eer gij..............

Roeland
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Als deze fabrikant zo'n goede reputatie hoog te houden heeft dan moet dáár gezorgd worden dat het gereedschap in orde is, en niet bij de klant. Ik kan me de teleurstelling heel goed voorstellen als het apparaat nieuw uit de verpakking al een afwijking heeft.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Vergoeilijk??????
Onterecht??????
Voordat je gaat posten of klagen en een goeie naam ten grabbel gooit, even uit elkaar nemen fabrieks stof/vet/bescherming verwijderen weer inelkaar en geen afwijking. Dat ligt dus niet aan de combihaak.
Ik snap het best in de opwinding van een nieuwe aanschaf maar bezin eer gij..............

Roeland

Helemaal juist. Ik vond het ook heel goed dat Huib zelf zijn vergissing meldde en met de ware afloop van het verhaal kwam. Maar de primaire reactie op Huib's aanvankelijke klacht had niet gladstrijkend moeten zijn denk ik maar moeten ( nou ja ... moeten?) luiden: weet je het wel zeker? Heb je dubbel gechecked?


Maar .... de reactie van Peterderooij doet vermoeden dat niet iedereen de afloop van Huib's verhaal oppikt. (Sorry Peter: ook de afloop nog even lezen hoor -:)). Dus Roeland, misschien is je zorg wel terecht.

Goed, weer wat geleerd.


met vr. groet
klaas
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
106
Maar .... de reactie van Peterderooij doet vermoeden dat niet iedereen de afloop van Huib's verhaal oppikt. (Sorry Peter: ook de afloop nog even lezen hoor -:)). Dus Roeland, misschien is je zorg wel terecht.

Goed, weer wat geleerd.


met vr. groet
klaas
zo'n kleinerende opmerking zakt mij de broek van af.
ben het eens met peterderooij, dat je niet verwacht van zo'n "goed naam'' dat je zelf nog moet gaan priegelen om het goed werkend te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mijn eerste reactie was heftig en de teleurstelling groot bij controle. Vooral onbegrip speelde mee. Weer wat geleerd en moet mijn verwachtingen van duur gereedschap bijstellen.

Al met al ben ik er een paar uur mee zoet geweest en bij een eerste controle is me het niet opgevallen dat er een stukje metaal de geleiding verhoogde. Bij het openen van de verpakking zat er een kaartje bijgesloten wie de eindcontrole had gedaan, dus ging ik er van uit alles oké zou zijn en Starrett zich onderscheidt van ramsebam spul. Geef je het gevoel en idee dat het de prijs rechtvaardigt

Na inspectie met een ledlamp-loep kwam het euvel boven water.

Het is zeker niet mijn bedoeling geweest om een 'goede' naam te grabbel gooien. Echter ben ik wel van mening dat je van gereedschap in een zekere prijsklasse mag verwachten dat het doet waarvoor het gemaakt is. Zeker als er een deftig kaartje is bijgesloten met naam wie de eindcontrole heeft uitgevoerd.

Vind het prima dat mensen hun nieuwe gereedschap eerst gaan slijpen, vijlen enz. en wellicht vinden de vakmensen hier op dit forum het de normaalste zaak van de Wereld om een paar honderd euro neer te tellen en vervolgens tijd besteden om de zaak in orde te maken. Kan je net zo goed je gereedschap bij de Gamma kopen want met wat aanpassingen is er ook mee te werken.

Gelukkig heb ik het probleem kunnen slechten en dat heeft een hoop gedoe bespaard. Dus ook bij groot een merk als Starrett is het soms niet in de haak.

Zal in het vervolg het melden van....., over laten aan de grote der aarde.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Mijn excuses Huib, ik ben maar een simpele ambachtsman.
Natuurlijk mag je verwachten van een merk als Starrett dat het in de haak is, alleen als dit niet zo is dan neem je toch gelijk de liniaal uit de houder om het glijbed te bekijken?
Kost hooguit 5 minuten en ja bij nieuw of oud hand/meet gereedschap bekijk ik alle onderdelen en hoe ze inelkaar zitten uit nieuwsgierigheid naar de constructie en om eventuele olie fabricage/verpakkings resten te verwijderen, misschien een tic van mij.
De Starrett combinatiehaak is in ieder geval een fijn stuk gereedschap om mee te werken en ik wens je er veel gebruikers gemak van.

Roeland
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Interessant verhaal. Ik zit al een tijdje na te denken over zo'n cominatiehaak. Aangezien ik niet tegen de irritatie van onnauwkeurig gereedschap aan wil lopen zou ik gaan voor bv Starrett. Het zou me dan ook zeer verbazen wanneer blijkt dat mijn relatief prijzig meetinstrument niet juist bleek te meten. Ik had dan ook contact gezocht met de betreffende leverancier met het vriendelijke verzoek om mij een juist examplaar om te sturen.....
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Interessant verhaal. Ik had dan ook contact gezocht met de betreffende leverancier met het vriendelijke verzoek om mij een juist examplaar om te sturen.....

In NL weet ik geen leverancier vandaar de aankoop bij Dieter Schmid fine tools. Met een retour enz. ben je als snel een acht tal werkdagen verder.

In mijn geval had het ook nog eens heel knullig overgekomen dat alleen een stukje metaal -zwerfvuil- de oorzaak was. Gelukkig bij een tweede inspectie opgemerkt.

De Starret werkt nu loep zuiver en zelf twee lijnen over elkaar met een kras-pen laat geen afwijking zien. Ga er zeker veel plezier aan beleven.

Hoop de kwestie hiermee recht gezet te hebben en dat een ieder met een gerust hart een Starret aan kan schaffen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.