Alternatief voor cypress

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Er staat een buitentafel in de planning voor mijn BBQ (type big green egg). Nu zijn daar tafels voor te koop en die zijn gemaakt van cypress. Dit hout kan ik nergens vinden dus zoek naar een houtsoort die naast stevigheid ook het buitenleven goed verdraagt.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Omdat er op de tafel eten wordt bereidt moet er rekening gehouden worden met de toxische waarde van het hout. Zo zo 1,2,3 niet weten hoe het zit met bovengenoemde suggesties. Ga er mee aan de slag.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.188
555
Je kunt ook Massaranduba nemen. En dan af en toe, terwijl je met een vaag gebaar naar de BBQ wijst, wat lovende woorden over paardenvlees. Lekker actueel :).

Maar zonder gekheid, Massaranduba is hard, zwaar hout met een warme kleur,en zeer duurzaam. Een paar jaar geleden heb ik voor een vriendin een balkonbank gemaakt van vlonderplanken. Met 2 x per jaar een laagje olie ziet dat er nog steeds prima uit. Heb met een fijnvertand decoupeerzaagje uitsparingen in het hout gemaakt, de zaagvlakken leken wel van glas. Het is dus ook zeer glad af te werken, van belang voor hygiëne en voedselveiligheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.