Hoe slijp ik videos

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Voelen is zoveel makkelijker bij een zoetschaaf! Ten eerste is het makkelijker te voelen dan te zien. En ten tweede heb je de schaaf dan in de makkelijkste houding om met de hammer te tikken. Probeer het eens zou ik zeggen.

Bij een voorloper met wijd open bek is kijken weer makkelijker.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@Damien: Wel hoor. Een googletje op 'electron microscope blade cutting edge wear' vindt er nog wel meer. Scheermesfabrikanten zijn er nogal in geïnteresseerd.



Dat is een interessant vergelijkend artikel over slijtage. Nog interessanter (hier en voor ons) zou een vergelijkend artikel over verschillende slijpmethodes zijn. (Kodama lijkt daar ook aan te denken als hij het in dit draadje over de microscoopbeelden heeft).
In de referenties van het artikel verwijst de auteur o.a. naar een artikel in Woodworking: "Sharp and Sharper" van Aimé Ontario Fraser, Fine Woodworking No.157 (Augustus 2002). In dat artikel wordt een vergelijking van wetmethodes gemaakt adhv microscoopbeelden.
Kan iemand me eenvoudig toegang tot dat artikel verschaffen?

Mvg
klaas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Allemaal heel interessant met die microscoop. Vind ik zeker ook. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je in de kortst mogelijke tijd weer een redelijk scherpe beitel hebt zodat je verder kunt met je werk. Het zoeken naar perfectie is een leuke hobby maar kan ook tegen je gaan werken als je slijpmethode zoveel tijd kost dat je het uit gaat stellen. Dus ik denk dat een stopwatch een beter meet instrument is dan een microscoop.
 

kodama

Actieve deelnemer
Allemaal heel interessant met die microscoop. Vind ik zeker ook. Maar uiteindelijk gaat het erom dat je in de kortst mogelijke tijd weer een redelijk scherpe beitel hebt zodat je verder kunt met je werk. Het zoeken naar perfectie is een leuke hobby maar kan ook tegen je gaan werken als je slijpmethode zoveel tijd kost dat je het uit gaat stellen. Dus ik denk dat een stopwatch een beter meet instrument is dan een microscoop.

Uiteindelijk gaat het erom dat je in de korst mogelijke tijd een uiterst scherpe beitel hebt zodat je verder kan met je werk. Het zoeken naar perfectie is geen hobby en zal zich vertalen in de kwaliteit van je afwerking en efficientie. Door oefening wordt je enkel sneller. Het beste mmetinstrument is een stopwatch en een microscoop.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Uiteindelijk gaat het erom dat je in de korst mogelijke tijd een uiterst scherpe beitel hebt zodat je verder kan met je werk. Het zoeken naar perfectie is geen hobby en zal zich vertalen in de kwaliteit van je afwerking en efficientie. Door oefening wordt je enkel sneller. Het beste mmetinstrument is een stopwatch en een microscoop.

Mijn meet instrument is mijn werk, Uiteindelijk is het doel dat het snij gereedschap doet wat ik wil, ik heb daarom geen extra bevestiging nodig van een stopwatch of microscoop ik ben tenslotte geen sportman of wetenschapper, maar een ambachtsman.
En natuurlijk ben ik benieuwd naar het wetenschappelijk onderzoek betreffende het scherp scherp zijn en de verschillende staal soorten echter deze diepgaande kennis is geen must voor het vlijmscherp krijgen van snij gereedschap in de praktijk.

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Juist, een beitel die scherp genoeg is om het werk te doen, in zo'n korte tijd dat het nooit een belemmering vormt om te gaan slijpen als het nodig is.

Dat van die stopwatch was een beetje gechargeerd natuurlijk, bedoeld als tegenhanger van die electronen microscoop. En je kan wel degelijk TE scherp slijpen, als dat teveel tijd of teveel geld kost zonder dat het in het werk iets oplevert. Ik kan vast nog scherper slijpen dan nu met mijn Naniwa 8000 haalbaar is. Maar het is echt wel ruimschoots goed genoeg om hout te schaven. Slijpen is niet echt mijn hobby, maar nu ik een vrij efficient systeem heb, heb ik er ook geen hekel aan.
 

kodama

Actieve deelnemer
Uiteraard gaat het over de kwaliteit van het resultaat en voor de meeste onder ons is een bepaald niveau waarschijnlijk genoeg. Persoonlijk ben ik echter op zoek naar manieren om me constant te verbeteren en nieuwe uitdagingen op te zoeken. Een uiterst scherp resultaat hoeft helemaal niet teveel tijd in beslag te nemen. Maar als je de snede probeert te perfectioneren komt er een punt waarbij je wil begrijpen wat er aan de hand is op een niveau dat je met het blote oog niet meer kan waarnemen. Vandaar de microscoop. Ik wil deze micro aspecten bestuderen om er de juiste conclusies uit te trekken. De bevindingen delen en hopelijk zo bijdragen aan een positieve evolutie. Het werk primeert altijd en juist daarom probeer ik er zo ver in te gaan.

Het doel is om te weten te komen hoe alle subtiele aspecten elkaar beïnvloeden en wat je juist moet doen om een zo goed mogelijk resultaat te bekomen. Ik wil helemaal niet een uiterst scherpe snede bekomen enkel en alleen om de dunste schavelingen te produceren, daar heb ik totaal geen behoefte aan! Ik wil dit echter wel kunnen om de fijnste afwerking op het hout te bekomen en dit liefst op alle houtsoorten zonder een compromis te moeten sluiten in een professionele omgeving. En daarenboven begrijpen hoe alle aspecten elkaar beïnvloeden zodat je kan bijsturen waar nodig. Ik ben niet de enige die daarnaar op zoek is, gelukkig maar. Als je iemand kent die dit niveau heeft bereikt zou ik hem graag ontmoeten en een heleboel vragen stellen dan hoef ik alleen nog maar tijd en oefening te investeren om dit niveau te evenaren. Tot die dag blijf ik verder zoeken en beleef ik plezier aan het onderzoek zelf en nog meer aan het delen en uitwisselen van ervaring.

Deze stellingen heb ik al uitvoerig belicht in mijn essay en ik hoop dat binnenkort met jullie te kunnen delen. Een essay is "een persoonlijk gekleurde verhandeling over een wetenschappelijk of letterkundig onderwerp" en zal dus mijn eigen bevindingen reflecteren.

Ik maak een onderscheid bij het schaven van hout. Zo maak ik het verschil tussen het simpelweg verwijderen van materiaal, het hout tot de juiste dimensie brengen tot minder dan 1/10mm nauwkeurig of de fijnst mogelijke afwerking bekomen die geen nabehandeling behoeft. En daartussen zijn er nog verschillende nuances. Allemaal hebben ze ander niveau van scherpte nodig.

Iedereen maakt voor zichzelf uit hoever hij hierin wil gaan en ik ben al erg blij om te zien dat er zoveel competente slijpers onder ons zijn en dat handmatig slijpen hoe langer hoe meer in populariteit wint.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
"Uiteraard gaat het over de kwaliteit van het resultaat en voor de meeste onder ons is een bepaald niveau waarschijnlijk genoeg."
????
In mijn beleving moet elk snij gereedschap scherp zijn de definitie van scherp is scherp en elke staalsoort heeft zijn eigen scherpte.


"Het doel is om te weten te komen hoe alle subtiele aspecten elkaar beïnvloeden en wat je juist moet doen om een zo goed mogelijk resultaat te bekomen. Ik wil helemaal niet een uiterst scherpe snede bekomen enkel en alleen om de dunste schavelingen te produceren, daar heb ik totaal geen behoefte aan! Ik wil dit echter wel kunnen om de fijnste afwerking op het hout te bekomen en dit liefst op alle houtsoorten zonder een compromis te moeten sluiten in een professionele omgeving."

"Ik maak een onderscheid bij het schaven van hout. Zo maak ik het verschil tussen het simpelweg verwijderen van materiaal, het hout tot de juiste dimensie brengen tot minder dan 1/10mm nauwkeurig of de fijnst mogelijke afwerking bekomen die geen nabehandeling behoeft. En daartussen zijn er nog verschillende nuances. Allemaal hebben ze ander niveau van scherpte nodig."

Dan praat je dus ook over de standhoek, beitel/vouwhoek en aanvalshoek. Het niveau van scherpte is toch afhankelijk van de gekozen staalsoort?
Voor mij maakt het niet uit eender welke bewerking ik moet doen, mijn snij gereedschap moet altijd scherp zijn.

Roeland
 

kodama

Actieve deelnemer
Roeland, inderdaad gereedschap moet altijd scherp zijn. Maar als je de scherpte ven een commercieel scheermes als normaal beschouwd kan je nog veel verder gaan en dit maakt wel degelijk een verschil bij bepaalde bewerkingen.
de standhoek, beitel/vouwhoek en aanvalshoek zijn uiteraard evenzeer belangrijk.

Maar het niveau van scherpte is niet enkel afhankelijk van de staalsoort. Op je aanmerkingen ga ik in het essay verder op in maar ik laat het voorlopig hierbij. Ik ga niet alles herhalen wat ik eerder al elders schreef.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
816
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kodama,
Ik kijk uit naar je essay!!!
Denk namelijk dat we hetzelfde nastreven met het verschil dat jij het wetenschappelijk onderbouwt wil hebben en dat dat voor mij niet zo belangrijk is met name in mijn werk.

Een mooie afsluiting zou nog een video zijn daar is immers dit topic voor gestart, verschillende manieren van slijpen

Roeland
 

kodama

Actieve deelnemer
Om mijn stelling te illustreren:

Op de onderstaand afbeelding zie je in de deuren panelen van Western Red Cedar door ons vervaardigd. De panelen worden nooit gebookmatched maar worden altijd getoond met de buitenzijde van de boom naar de primaire kant en in volgorde hoe ze uit de stam worden gezaagd. Dit om ervoor te zorgen dat het nerfpatroon mooi op elkander volgt. Zoals je weet is WRC een uiterst zachte houtsoort. Als je dit hout tot een spiegelglas wil schaven zonder nabehandeling zoals op de foto heb je een uiterst scherpe schaaf nodig die en moet je wel super dunne schavelingen trekken. Je bewerkt het paneel maar vanuit één richting en uiteraard is de nerf richting aan de andere zijde van het hart soms anders. Als je tegen de nerf in wil schaven en toch dit resultaat wil bekomen is er weinig marge over.
Hetzelfde geldt voor de panelen van de plafonds, eigenlijk voor elk zichtbaar stuk hout in het huis.
Dit soort werk is voor ons de gewone standaard dus geen speciale uitzondering. Hopelijk illustreert dit waarom ik wil begrijpen wat er nu juist gebeurd. Om dit in een professionele omgeving efficiënt te kunnen toepassen.

genkan.jpg
 
Laatst bewerkt:

kodama

Actieve deelnemer
Kodama,
Ik kijk uit naar je essay!!!
Denk namelijk dat we hetzelfde nastreven met het verschil dat jij het wetenschappelijk onderbouwt wil hebben en dat dat voor mij niet zo belangrijk is met name in mijn werk.

Een mooie afsluiting zou nog een video zijn daar is immers dit topic voor gestart, verschillende manieren van slijpen

Roeland

Ik denk het ook en ik wil nog benadrukken dat mijn visie niet beter is dan die van iemand anders. Waarschijnlijk is het zoals Caspar al zei gewoon een persoonlijke fetisj. Alhoewel.... misschien toch niet helemaal..

Hoe meer filmpjes hoe beter. We hebben meer dan 4000 leden dus als de helft daarvan slijpfilmpjes maakt hebben we nog veel kijkplezier!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Mooi Kodama en ik snap dat je voor zoiets nog een stapje verder zet in scherpte. Waarom schaaf je voor en achterkant van het paneel in dezelfde richting?
 

kodama

Actieve deelnemer
Seek,
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Niet voor en achterkant maar dezelfde zijde. Als je een paneel hebt van bijna de volledige breedte van de boom kan het gebeuren dat de nerfrichting veranderd voorbij de hoogte waar het hart zat, in het bijzonder bij een kwartiers paneel. Maar eenzelfde zijde probeer je vanuit dezelfde richting te schaven. Waar het om gaat is om de oppervlakte kwaliteit en hoe je die bekomt. Als je een paneel moet gaan schaven en je schaaft overal in de richting van de nerf om een goed resultaat te proberen bekomen ben je niet efficiënt aan het werk en het zou geen goede techniek van schaven zijn. Daarom wil je een de schaafbeitel scherp genoeg hebben zodat je ook tegen de draad die spiegelglans kan bekomen.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Seek,
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Niet voor en achterkant maar dezelfde zijde. Als je een paneel hebt van bijna de volledige breedte van de boom kan het gebeuren dat de nerfrichting veranderd voorbij de hoogte waar het hart zat, in het bijzonder bij een kwartiers paneel. Maar eenzelfde zijde probeer je vanuit dezelfde richting te schaven. Waar het om gaat is om de oppervlakte kwaliteit en hoe je die bekomt. Als je een paneel moet gaan schaven en je schaaft overal in de richting van de nerf om een goed resultaat te proberen bekomen ben je niet efficiënt aan het werk en het zou geen goede techniek van schaven zijn. Daarom wil je een de schaafbeitel scherp genoeg hebben zodat je ook tegen de draad die spiegelglans kan bekomen.

En een keerbeitel..?

met blokje hardhout of houtkrullen over het oppervlakte wrijven levert ook behoorlijke spiegelglans op
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik had nog een plankje WRC liggen dus dat eens gepakt om te schaven. Ten eerste, wat een zacht spul is dat! En daardoor best lastig te schaven. Maar het lukt me wel met de schaaf en schaafbeitel die ik in het videootje geslepen heb. Voor een laatste keer nog even over de 8000 steen gehaald om de laatste kleine inspringseltjes weg te kunnen halen.

Alleen geschaafd, geen sporen van de beitel meer te zien of te voelen en een zachte glans op het hout. Waarmee ik overigens niks wil bewijzen of zo, want ik vind het best een lastige houtsoort. Het lijkt me trouwens erg kwetsbaar voor zulke toepassingen.

foto (71).jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.