Hoe slijp ik videos

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Kodama,

Dit corrigeren over enkele slijpbeurten begrijp ik maar als je zelf een schaaf mes maakt bv:. dik 4mm en je wilt hier een hoek van 27 graden aan slijpen doe je dat dan uit de hand of gebruik je een slijphulp. Uit de hand kan maar met een hulpstuk gaat het toch sneller?

Roeland
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Volg dit draadje met veel interesse. Op het zorgvuldig slijpen na, met goed resultaat, van mijn schaatsen ben ik op dit gebied een leek. Dit komt bij mij over als de hoge school van en soms zelf meditatief zoals het slijpen van een Samurai zwaard. Een oud ambacht wat in Japan nog slecht door een enkeling wordt beheerst en een combinatie is van... en op de juiste wijze smeden van de kling. Een niet tijd gebonden ambacht.

Nu ik op het punt sta om ook met scherp handgereedschap aan de slag te gaan is een tip welkom en welke stenen als beginner een zinnige aanschaf is, zoniet een must. Rekening houdend dat ik echt een beginner ben op slijp gebied en dit ook ga doen op goedkoop aan te schaffen schaaf. Dus hele dure zachte stenen lijk me nog niet een goede investering. Of heb ik het mis?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Blijft ook nog de vraag, wanneer is je beitel scherp? Ik zie jullie nogal wat stappen maken met verschillende stenen, terwijl ons aller Paul Sellers het alleen met diamantstenen doet en daarna op de strop. Ik doe dat tegenwoordig (ruim een jaar) ook zo maar strop op de Tormek, omdat ik die nu eenmaal heb. En net als Paul snij ik mooie stroken papier, maar is dat scherp genoeg? Of brengt het naslijpen op fijnere stenen een snede die nog strakker is? Of werkt dat alleen bij de hele dure Japanse beitels die voor het snijdende staal een hele fijne gradatie gebruiken?

jaap

 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Neee je beitel is scherp als je je er aan snijdt!!!!!! (grapje)

In mijn beleving kun je af met 1 steen bv korrel 2000, je veranderd de snijhoek van de vouw niet (fabrieks vouw) je slijpt de snede, dan het belangrijkste het afwetten van de braam. Gebruik hiervoor bij voorkeur een fijne natuur steen bv belgisch brok /corticule of arkansas korrel van deze stenen ligt tussen de 6000 en 11.000 en hoger. Het afwetten gebeurd op het vlak en vervolgens op de vouw echter kantel je de steen dan 1 a 2 graden, dit herhaal je een paar keer.
Je brengt dus een miniscuul micro vouwtje aan die 1 a 2 graden verschilt met de beitelhoek.
En super scherp is je beitel.
In het kort met 1 slijpsteen en 1 wetsteen kun je je snij gereedschap scherp maken en scherp houden.
Maar als je je snede beschadigt door gebruik, harde noest/spijker, ben je heel lang bezig op deze slijpsteen om de schade te herstellen, ook al je de standaard snijhoek wil veranderen ben je aan de beurt. Dat is gelijk ook de reden dat je meerdere stenen gaat aanschaffen.
Vind Paul Sellers ook goed maar soms een beetje knullig, je ziet aan alles dat hij ruim vijftig jaar ervaring heeft en hij houd van simpel gewoon doen.

Roeland
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Boeiend, ik volg het met interesse, maar ..... het blijft in de hoek van " keukenwetenschap". Oeps :).

Is er iemand die met microscopisch onderzoek van de snede een methode heeft proberen te optimaliseren? Met zo'n inspectie zou je toch vast moeten kunnen stellen in welke mate de braam weg is en hoe mooi het voor- en achtervlak een snijlijn vormen.
Of levert zo'n microscopische inspectie voor de praktijk geen zinnige informatie op?


Hoe dan ook: het zou me verbazen als er niet al lang een grote hoeveelheid aan techn/wetenschappelijke publicaties bestaat van onderzoek naar slijp- en wetmethodes.

Met vr. groet
klaas
 

kodama

Actieve deelnemer
Klaas,
Uiteraard bestaan die publicaties en er wordt nog steeds onderzoek naar verricht. Ook de microscoop en elektron microscoop zijn al vaak gebruikt om sneden te onderzoeken. Zelf gebruikte ik vroeger ook wel een zak microscoop om mijn sneden te onderzoeken maar tegenwoordig kan een x100 vergroting mij niet veel meer vertellen. Als er iemand in het bezit is van een degelijke microscoop liefst één die je aan een scherm kan aansluiten en beelden mee kan opslaan dan had ik het graag geweten. Het zou prachtig zijn mocht ik op deze manier illustraties kunnen maken voor het essay waaraan ik weer volop bezig ben.
Dit is dus een officiële oproep, met dank bij voorbaat.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Leonard Lee heeft in The Complete Guide to Sharpening veel plaatjes staan van geslepen en gewette snedes. Ook gemaakt met electronenmicroscopen, iets meer dan de 100x van Kodama dus... Als je in de preview naar "First Pages" kijkt dan zie je er al een paar. Nu is dat boek uit eind vorige eeuw (jee, wat voel je je antiek als je dat schrijft :)) en is er sindsdien wel het een en ander nieuw aan legeringen (A1, D2, poederstalen) en slijpmaterialen (veel nieuwe soorten waterstenen) waardoor het misschien iets verouderd zal zijn. Toch vertelt het je wel het een en ander over wat je probeert te bereiken als je je snijwaren aan het bijwerken bent.

Arthur
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kodama:
Dat zou me reuze leuk lijken. Het zou een prachtig item op dit forum opleveren.
Ik hoop dat je oproep een reactie van iemand met een microscoop met scherm oplevert.

met vr. groet
klaas
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Leonard Lee heeft in The Complete Guide to Sharpening veel plaatjes staan van geslepen en gewette snedes. Ook gemaakt met electronenmicroscopen, ......

Arthur


Interessant! Zal er goed naar kijken. Ook de oproep van kodama zou een boeiend item op kunnen leveren.

(moet nu eerst de gevallen Iphone van mijn kleindochter repareren. Zonder I.. ben je sociaal een niemand, dat mag niet te lang duren -:))
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Mijn oudste referentie voor elektronenmicroscoop en slijpen is van de jaren zestig. Ik zou denken dat we de opkomst van de 10.000 stenen aan microscoop beelden danken. Spijtig genoeg geeft niemand aan hoe een beitel eruitziet op 1/3de standtijd.
Ik heb een goedkoop usb microscoop ding, maar hij doet het maar ietsjes beter dan mijn fototoestel in macromode.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Klaas,
Uiteraard bestaan die publicaties en er wordt nog steeds onderzoek naar verricht. Ook de microscoop en elektron microscoop zijn al vaak gebruikt om sneden te onderzoeken. Zelf gebruikte ik vroeger ook wel een zak microscoop om mijn sneden te onderzoeken maar tegenwoordig kan een x100 vergroting mij niet veel meer vertellen. Als er iemand in het bezit is van een degelijke microscoop liefst één die je aan een scherm kan aansluiten en beelden mee kan opslaan dan had ik het graag geweten. Het zou prachtig zijn mocht ik op deze manier illustraties kunnen maken voor het essay waaraan ik weer volop bezig ben.
Dit is dus een officiële oproep, met dank bij voorbaat.

over fetisch gesproken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.