Hoe slijp ik videos

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik weet niet of iemand het aan kan.. maar ik gebruik tegenwoordig enkel nog een vlakke zandsteen om te slijpen( geen elektrische of ronde) en een belgisch brok om af te wetten. De vouw is vlak maar eigenlijk licht bol en de braam haal ik weg door de beitel niet vlak op de steen te leggen maar heel ligt op te tillen. Fractie maar en elke keer raak...!!! Doordat je vouw niet echt vlak is heb je geen 10 stenen nodig wat de schommeling na 36 keer heen en weer raakt ongetwijfeld wel de rand(als je mikt voor vlak is het altijd in de buurt) Zelfde geld voor de achterkant. vlak is onmogelijk zonder 1-000 euro aan wetsten en landmetrers aan te schaffen en werkelijk idioot. Hoe hebben mensen 1000den jaren hun gereedschap scherp gekregen... Door een kiezel met zand over een andere kiezel te halen. Een beitel is hetzelfde. Ga voelen en stop met uitgangspunten....
Kijk elke keer gewoon bij goed licht wat je gedaan hebt. Je kan alles zien met goed licht. Zelfs of er nog een braam aan de vouw zit. Ik voel bijna niet meer maar kijk alleen. Je kunt het je aanleren!

Ik heb het niet over microbevels of andere onzin. Gewoon vlak dat niet echt vlak is omdat je weet waar de rand is en je weet waar je naar toe moet bewegen om die plek te raken waar het allemaal om draait!

Maar je weet dat als je niet de hele beweging maakt je de achterkant niet laag houd en je vouw steeds stomper word. Dus je maakt de hele beweging elke keer weer en zo onderhoud je de achterkant en kom je uiteindelijk tot de voorkant.

Elke keer raak... ik slijp nu al een tijdje zo en het is consistenter dan ik had kunnen weten...

Maar het is niet zomaar...heel veel slijpen en lekker genieten! maar niet teveel zorgen maken over of je wel beschikt over de juiste "gear" altijd als je denkt ik moet iets kopen...niet doen maar gebruik liever een stuk zandsteen uit de tuin en zie wat het doet...
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Als je de hele achterkant vlak moet krijgen op een zandsteen... is praktisch onmogelijk in geharde staat. Dat heeft men ook nooit gedaan. De aandacht was altijd bij de rand. Niet dat men uit het oog verloor dat de fuctie van de "vlakke"achterkant het geleiden van het instrument is en het is enkel een fractie dus veel minder dan een stalen lineaaltje
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Casper voor een groot deel deel ik je mening. Op locatie slijp ik mijn beitels met een steen. (1) inderdaad is de vouw soms iets bol . Toch ben ik van mening dat mijn houtdraaibeitels beslist niet bol mogen zijn. IK heb wel eens een probleem gehad met mijn platte beitel. Scherp maar niet snijden maar happen. Ja de vouw was bol.
Bedenk ook dat jouw beheersing en kennis veel groter is dan gemiddeld.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik heb zelf daar nooit problemen mee gehad en ik draai ook wel eens..

Ik vind het zelfs prettiger om een bole vouw aan een rechte beitel te hebben, dan is de kans dat je te diep steekt minder snel omdat je altijd de veilige buik hebt waar je op kan leunen en als basis kan gebruiken om het werk mee aan te raken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.