Hoe slijp ik videos

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Vind wat Kodama zei over praten zeker waar, het kend zijn grenzen. Mede geinspireerd door zijn groepsproject verbindingen zou ik willen voorstellen om in dit onderwerp te filmen hoe je zelf slijpt, als je dat niet eng vind. Maar niet enkel één manier van slijpens maar 2 of 3 of 4.

Ik begin deze met het slijpen van een van mijn Japanse schaafbeitels.

zal ook westerse beitels slijpen en misschien nog wel meer:

http://www.youtube.com/watch?v=PaSWNp9gRsU&list=UUM21GfFwI9Emmjs7L3hTrhg&index=1
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi initiatief waar iedereen weer wat van op kan steken. Zou helemaal mooi zijn als er nog een korte uitleg over bijvoorbeeld de gebruikte stenen en techniek.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou m´n eerste you/tube filmpje het slijpen uit de vrije hand op een diamant steen korrel 400 en 1000, daarna op een watersteen 3000 en 5000 en afgewet op een belgisch brok en afgestropt op leer.


Dank je Jaap! ik kreeg dat niet voorelkaar
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Nou kom ik erachter dat ik m´n telefoon een slag had moeten draaien, ik heb drie filmpjes even snel gemaakt.
Maar goed de eerste schreden op y/tube. In de toekomst misschien dat ik live ook wat uitleg over het hoe en wat zal geven. vind het doodeng.
Hier nog 2 linkjes een over vrije hand slijpen van een schaafmes en een met behulp van een slijphulp )eclips

http://www.youtube.com/watch?v=SRqVLDR3Np8

Oh m´n andere filmpje is nog niet upgeload nou die post ik later wel.
gr. Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuk! Ik zal van het weekend ook een videootje schieten. Mijn rijschaaf heeft geloof ik wel een grote beurt nodig. Wetten doe ik vaak tussendoor, maar af en toe moet deholte van de slijpmachine weer even opnieuw gemaakt dus dat noem ik een grote beurt. Of als de snede erg rafelig is, dan moet er ook wat meer gebeuren dan alleen wetten.

Even wat vraagjes. Caspar, wat voor stenen gebruik je? En vind je dat de nagura steen veel verschil maakt? En waar kijk je naar precies als je naar de snede kijkt om te zien of je ver genoeg bent met een bepaalde steen?
Roeland: Wat doe je voor een soort krijtje op je diamant steen? En hoe vlak je je waterstenen? Ik kan goed zien dat je de wireedge voelt om te zien of je ver genoeg hebt geslepen (sorry, ben even het Nederlandse woord kwijt). Voel je die ook als je op de fijne stenen werkt?
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Seek, dat is geen krijtje maar een plastic gummetje, die gebruik ik om mijn diamant steen weer helemaal schoon te krijgen, voorst gebruik ik glassex in een klein spuit flaconnetje(blauw) als slijp vloeistof. De speciale slijp vloeistof is me te prijzig, beide zijn op alcohol basis, in het andere flesje zit gewoon water met citroensap.
Ik vlak mijn stenen met een diamant steen fine en coarse, deze stenen heb ik op een stukje kwartiers hard hout geplakt.
De braam voel je altijd ook als je op de fijne stenen slijpt, bij het afwetten kun je dat braampje niet meer voelen maar wel zien!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Overigens de diamant steen die in de filmpjes gebruik voor het slijpen heb ik nu 2 maanden. Deze steen heb ik bij de Baptist gekocht, gebruik hem nu elke dag het is een fijne en vlakke steen en de prijs in vergelijking met DMT is ongeveer de helft.

Roeland
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Leuk! Ik zal van het weekend ook een videootje schieten. Mijn rijschaaf heeft geloof ik wel een grote beurt nodig. Wetten doe ik vaak tussendoor, maar af en toe moet deholte van de slijpmachine weer even opnieuw gemaakt dus dat noem ik een grote beurt. Of als de snede erg rafelig is, dan moet er ook wat meer gebeuren dan alleen wetten.

Even wat vraagjes. Caspar, wat voor stenen gebruik je? En vind je dat de nagura steen veel verschil maakt? En waar kijk je naar precies als je naar de snede kijkt om te zien of je ver genoeg bent met een bepaalde steen?
Roeland: Wat doe je voor een soort krijtje op je diamant steen? En hoe vlak je je waterstenen? Ik kan goed zien dat je de wireedge voelt om te zien of je ver genoeg hebt geslepen (sorry, ben even het Nederlandse woord kwijt). Voel je die ook als je op de fijne stenen werkt?


Die Nagura steen gebruik ik vooral om te checken of er geen korreltjes op de oppervlakte van mijn steen zitten. Gebeurd me nogal eens dat je lekker bezig bent en dan opeens een korretje vangt, weg fijne sneden... Het zijn natuurstenen die laatste 2 dus die zijn natuurlijk niet spatgaaf.

Ik kijk of de steen alles geraakt heeft. door de glans op de sneden. Sommige zachte stenen is dat heel makkelijk omdat je de beitel er praktisch in graaft en ze compenseren zo voor je gebrek aan slijpkunst. Bij een harde steen is het lastiger en moet je de imperfecties eruit schommelen.

Ik kan de braam bij alle stenen goed voelen, als je hem niet voelen kan dan is er echt iets mis
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Nou m´n eerste you/tube filmpje het slijpen uit de vrije hand op een diamant steen korrel 400 en 1000, daarna op een watersteen 3000 en 5000 en afgewet op een belgisch brok en afgestropt op leer.


Dank je Jaap! ik kreeg dat niet voorelkaar

Heerlijk om je bezig te zien Roeland, en leuk dat je gefilmd hebt.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het valt me op dat jullie de beitel veel sneller heen en weer halen dan ik dat doe, bij het uit de vrije hand slijpen. Als ik dat probeer gaat de beitel wiebelen en zich ingraven, waarom gebeurt dat bij jullie niet?
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt Roeland en Caspar voor de antwoorden.

Bij mijn Naniwa 8000 steen kan ik echt de braam niet voelen. Heb ik al vaak geprobeerd en het zit er echt niet in.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja heel rustgevend Kodama :D Zit je altijd op de grond?

Zeg, hebben jullie ook een verkorte versie? Wat doe je als je tijdens het schaven of het hakken even snel de beitel wilt opfrissen?
 

kodama

Actieve deelnemer
Op de grond of staan maakt al niet uit. Een emmer en een houten blok om mijn steen op te leggen is genoeg.
Normaal gezien duurt het voor een beitel of schaaf ongeveer zes à zeven minuten om hem te scherpen. In het filmpje duurt het wat langer omdat ik allerlei handelingen wilde illustreren.
Opfrissen doe ik bijna nooit, ik schaaf tot als de schaafbeitel niet meer zo scherp is en scherp hem opnieuw aan.

Voor de workshop vorig jaar heb ik een essay geschreven over scherpen van ongeveer 60 pagina's misschien is dit wel een motivatie om er de laatste hand aan te leggen en het te delen.
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank je Caspar, moet nog erg wennen aan de camera opstelling en hoe de juiste hoek instelt zodat het voor een ander ook duidelijk is wat je wilt laten zien.
Wellicht dat er meerdere video's volgen over andere onderwerpen en over het slijpen van snijgereedschap een duidelijker versie(het laten zien van snede en vouw)

Kodama;Leerzame film je laat alle handelingen heel helder en duidelijk zien en de tekst sluit hierbij aan, Dikke schaafbeitel trouwens, hoe verander je de standhoek/snijhoek hiermee bedoel ik de hoek van de vouw ten opzichte van het vlak(de Spiegel) die de snede bepaald en dus de scherpte en standtijd.
Uit de losse pols lijkt mij wat moeizaam gaan bij die dikke beitel.

Roeland
 

kodama

Actieve deelnemer
Roeland,
Over het algemeen houd ik altijd de zelfde hoek aan voor de vouw voor een bepaalde schaaf. Als ik merk dat na enkele jaren de hoek zich lichtjes aanpast dan probeer ik die verspreid over enkele slijpbeurten weer te corrigeren. Gelukkig heb ik daar tegenwoordig geen last meer van.

Ik heb verschillende schaven en sommige heb een andere hoek specifiek voor een bepaalde bewerking of houtsoort.

De hoek van een schaafbeitel in één slijpbeurt aanpassen is moeilijk tenzij je er erg veel tijd in wil investeren. Ik probeer dit dus te vermijden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.