op zoek naar de juiste tafelzaag en bovenfrees

brandhout

Nieuw lid
14 jul 2012
11
0
Hallo houtbewerkers,

Al tijden lees ik mee op dit mooie forum, maar niet eerder heb ik een bericht online gezet. Ik heb het 'even voorstellen' topic nog niet ingevuld (volgt nog later deze week waarschijnlijk), dus om een beeld te vormen hier een kleine introductie:

Ik ben net klaar met studeren en nu aan het werk. In mijn vrije tijd heb ik altijd al zelf dingen in elkaar gezet en ben de laatste jaren vooral actief in en om het huis, en maak ik regelmatig een meubel. Maar als ik ga klussen loop ik er elke keer tegenaan dat ik geen goed gereedschap heb. Daarom ben ik op zoek naar een aantal tools, met als doel nauwkeuriger te kunnen werken, minder fouten te maken en meer plezier uit het werken te halen. Ik heb al veel onderzoek gedaan op internet en het een en ander aangeschaft. Voor het elektrische gereedschap loop ik tegen een aantal dilemma's aan, er is er veel keuze en de aanschafprijs van het spul is toch wel hoog. Daarom hoop ik dat jullie me kunnen vertellen of de ideeën die ik heb juist zijn:

Tafelzaag: Budget max 1000 euro.
Eisen: precies kunnen zagen en compact ontwerp dat makkelijk te verplaatsen is aangezien ik een grote tuin heb waar ik kan klussen, maar binnen simpelweg geen klusruimte heb. Elke keer moet ik dus alles buiten opstellen (en het weerbericht in de gaten houden....) en achteraf weer opruimen. Daarnaast is levensduur belangrijk, aanschaf eenmalig en daarna lang van genieten.
Mogelijkheden:
Bosch GTS10 XC, is ongeveer 1000euro. Heeft een 'duwslede / glijtafal' zoals de bosch. Dit lijkt me een erg handige optie aangezien ik niet aan het aanschaffen van een afkortzaag denk.
Makita 2704: ongeveer 1000 euro. Heeft geen duwslede
Metabo KGT501: Ik heb getwijfeld over een 2e hands voor +- 500 euro, maar het feit dat er 2 functies (afkort en tafelzaag) in 1 apparaat zitten vertrouw ik niet helemaal. Is deze zaag minder precies dan bovenstaande modellen?
Makita flipper: zelfde kritiek als de Metabo: voor mijn gevoel te veel functies waardoor je gaat inleveren in nauwkeurigheid en gebruiksgemak. Ik weet niet of dit vermoeden terecht is.

Er zijn veel typen die ik niet heb genoemd, ik heb me wel breed georiënteerd. Heb ik een grote kanshebber gemist? Mijn voorkeur ligt voorlopig bij de bosch omdat hij nog redelijk groot materiaal kan hebben op de tafel en toch compact is op te bergen.

Bovenfrees: budget: 200-350
Eisen: Nauwkeurig werken, ik zoek een betrouwbare frees. Het budget dat ik ervoor over heb is tussen de 200 en 350 maximaal, en minder is beter. Ik denk namelijk dat ik ook nog veel geld kwijt ga zijn aan goede frezen, en daar wil ik wat voor overhouden. Deze koop ik wanneer ik ze nodig heb en niet allemaal vooraf.
Mogelijkheden:
Makita: RP0900 (+-215 euro) of RP 1110 (+-350 euro). Lijkt me degelijk spul waar weinig op aan te merken is. De geleiding is niet erg nauwkeurig af te stellen.
BoschGOF 1300ACE: ik heb een aanbieding waarin ik deze voor 230 euro kan kopen. Let wel, dit is het oude model met de ouderwetse geleider afstelling. Lijkt me een zeer goede frees voor dit bedrag, ook al is het model iets anders. Wel wat zwaarder (in gewicht een nadeel, in watt een voordeel). Is dit oudere model eventueel de beste keuze door de lage prijs die er aan zit? Het betreft dus dit model (nieuw met garantie) http://cdn.idealo.com/folder/Produc...bild_gross/bosch-gof-1300-ce-professional.png

Dewalt, hitachi, metabo e.d. hebben ook mooie opties, maar het is te veel om op te noemen. Mis ik hier een eventuele topper? Festool ligt echt boven budget.

Na deze aanschaffen volgen er de komende jaren vast nog wel meer, maar alles tegelijk aanschaffen lukt natuurlijk niet. Ik heb een paar ontwerpjes in mijn hoofd die direct een goede oefening met bovenfrees en tafelzaag zijn om te oefenen, dus ik wil op korte termijn tot aanschaf overgaan. Ik hoop dat jullie me met de ervaring die aanwezig is op dit forum kunnen vertellen of mijn ideeën kloppen!
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Ik weet niet wat je allemaal met de bovenfrees wilt gaan doen, vooral uit de hand werken of de frees onder een tafel hangen.

Ik heb zelf een Bosch GOF 1300 CE, erg prettige machine, wel een beetje zwaar maar dat went wel.
Als je de frees voornamelijk onder een tafel wilt gebruiken zou je eens naar de triton bovenfrezen kunnen kijken: MOF001 1400 watt of de TRA001 2400 watt geloof dat de TRA001 net geen 300 euro kost dus dat past in je befroting :)

De tafelzagen die je noemt ken ik verder niet, als je veel met plaatmateriaal gaat werken zou je nog een invalcirkelzaag kunnen overwegen van het groene danwel rode merk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Misschien ben je inderdaad beter af met een combinatie afkortzaag en invalzaag, ik ben nooit fan geweest van zo kleine zaagtafels.
Wat te klein is voor de invalzaag kan je op de afkortzaag doen. En met de invalzaag kan je zonder grenzen panelen verzagen.

Kwa bovenfrees zijn er geen slechte bij de pro merken, door de patenten oorlogen heeft elk merk wel iets dat beter is dan bij de anderen.
Ik heb die Bosch gehad, t'is een goede machine, kopieerhulzen zijn makkelijk te plaatsen, maar afzuiging is onhandig en het zicht op het werk is niet het beste.

Als raad zou ik jouw sowieso aanraden om te beginnen met 2de hands machines, als ze jouw niet aanstaan kan je ze altijd terug verkopen zonder verlies. En zo kom je te weten wat je zelf belangrijk vind en dan de stap zetten naar nieuw.
 

brandhout

Nieuw lid
14 jul 2012
11
0
@LMM en BenchWorks, bedankt voor de snelle reacties! De combinatie inval en afkort had ik nog niet echt bekeken eigenlijk dus zal hier nog een serieuze blik op werpen. Ik had wel lange tijd alleen een invalzaag op het lijstje opties staan maar ik ben bang dat je hier een goed werkblad of iets dergelijks voor nodig hebt, en dat is juist het probleem want die kan ik niet opstellen... Is het werken met een invalcirkelzaag nog goed te doen zonder een groot werkoppervlak? Verder dan een workmate en terras/buitentafel kom ik nog niet eigenlijk…. (moest ook maar eens aangepakt worden, een goed werkblad, maar dat is een ander verhaal).

Op dit vlak zou dan de keuze zijn: een invalcirkelzaag waarmee ik moet werken zonder goed en groot werkoppervlak, of een kleinere tafelzaag. Dus er gaat helaas wat water bij de wijn.

Bovenfrees wil ik voornamelijk zonder tafel gebruiken, maar binnen het eerste jaar na aanschaf wel zelf een compact freestafeltje bouwen. Ik zal eens goed kijken welke opties Triton heeft.

Tweedehands kijk ik inderdaad ook, maar het aanbod is wel iets beperkter en het risico hoger (geen garantie e.d.). Ik ga het allemaal eens overpeinzen!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Met de invalzaag is heel goed te werken zonder werkbank. Voor groot plaatmateriaal gewoon op de grond, een paar latjes onder de plaat en de diepte van de zaag correct instellen (een paar mm meer dan de dikte van de plaat). Kleinere stukken gaan prima op een workmate of op schragen met wat balkjes er overheen. Zorg wel dat je dan met stevig spul werkt, dus een goede kwaliteit workmate en/of stevige (wat zwaardere) schragen. Die laatste zijn overigens prima zelf te maken!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je voornamelijk uit de hand wil frezen (en sporadisch met een tafel) is je keuze heel ruim. Wil je voor een A-merk gaan, dan zou ik kijken naar een Makita of een Dewalt. Wil je 2e hands overwegen, dan zou je ook best eens kunnen kijken naar een wat oudere Metabo. Die zitten wel wat minder ergonomisch in elkaar en (led)verlichting ontbreekt, maar dat zijn zaken die, mijns inziens, voor een hobbyist geen absolute must zijn. Sterker nog, ik zou op dat gebied denk ik zelfs een 2e hands aanraden, een tijdje ervaring op doen en dan op basis daarvan wellicht een keuze gaan maken voor een nieuwe.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Op karwei gebruik ik 2 aluminum werkbankjes met 4 panlatten erop om platen te zagen, de zaagdiepte staat zo ingesteld dat hij net in de latten zaagt.
Dit werkt voor mij goed.
In principe ben je bij het werken met een invalzaag minder ruimte nodig, bij een tafelzaag ben je de materiaallengte nodig voor en na het zaagblad, bij een invalzaag de materiaallengte en wat loopruimte. Een invalzaag is vooral handig bij het werken aan plaatmateriaal en grotere materialen, wanneer je vooral met massief hout werkt heb je er minder aan.

De boschzaagtafel die je noemt lijkt me vooral een langszaag, langere dingen afkorten zal niet meevallen omdat je het materiaal langs de zaag voert, kleine werkstukken zullen geen probleem zijn.
Zelf ben ik fan van die afkortzagen met een boventafeltje erop waarmee je kunt schulpen, hoewel die dingen ook hun beperkingen kennen. In combinatie met een invalzaag kun je met zo'n ding heel wat maken, de smallere delen kun je erop schulpen, afkorten in serie kan met wat zelfgemaakte aanslagen.
Het soort zaag dat ik bedoel is bv de makita LH1040F, het voordeel van dit soort zagen is ook dat je ze makkelijk vervoert en dat ze weinig ruimte innemen.
 

resign

Actieve deelnemer
22 feb 2012
98
0
Drongen, België
voor een invalzaag is gewoon een stukplaatmateriaal met wat latjes erop idd perfect. makkelijker nog als deze er van onderaan zijn opgeschroeft.
Zo is mijn opstelling:
P2270139.jpg
gewoon op 2 schragen, na het werk kan je het tegen een muur plaatsen. (kan natuurlijk ook veel kleiner gemaakt worden)
 

brandhout

Nieuw lid
14 jul 2012
11
0
Een bovenfrees gaat wel lukken met het advies dat gegeven is, de adviezen komen overeen met wat ik zelf in mijn hoofd had dus daar kan ik een keuze gaan maken.

Qua zaagkeuze ben ik er nog niet helemaal uit: de optie om zo een werkblad te maken voor een invalzaag is een zeer goede tip. Met een invalcirkelzaag is het schulpen in balkhout princiepe mogelijk toch, of vergis ik me hierin?

Ik ga eens kijken op welk bedrag ik uitkom met een invalcirkelzaag (eerdergenoemde rode of groene, eventueel donkerblauw gezien de prijs), aangezien ik nog niet heb uitgevonden wat een degelijke afkortzaag kost en wat een degelijke afkortzaag exact kan. Zijn alle houtsoorten en soorten plaatmateriaal onder een afkortzaag te leggen (dus naast hout ook bijvoorbeeld ook MDF en laminaat)?

Het werken met een tafelzaag lijkt me alsnog ook erg fijn, maar is het echt makkelijker om met een invalcirkelzaag+afkortzaag te werken dan met een tafelzaag? Lastige keuzes dit...
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het schulpen van balkhout zal met een invalzaag niet meevallen, maar dat zal het met de door jou genoemde zaagtafels ook niet. Dat soort klussen zijn zonder een zwaardere zaagtafel altijd behelpen.
 

brandhout

Nieuw lid
14 jul 2012
11
0
De reactie is wat laat, maar ik wilde graag laten weten dat keuze is gemaakt! Na veel nadenken over de adviezen die hierboven gegeven zijn ben ik langs een welbekende vakhandel in rotterdam gegaan om nog een paar vragen te stellen. Met als gevolg dat ik naar buiten liep met een festool TS55R, en als je dan toch het festool geleidersysteem hebt, tja dan maar een of1010 in plaats van de bovengenoemde frezen. Ik heb me ook nog laten verleiden tot het kopen van een Walko, omdat ik eigenlijk geen enkel goed werkoppervlak heb en deze toevoeging mij in veel situaties kan helpen.

Voor de snelle rekenaar: het budget is overschreden maar ik heb wel het gevoel hier een betere keuze aan te hebben omdat alles nu als systeem op elkaar aan te sluiten is. De afkortzaag staat nog op het verlanglijstje, dus eerst maar even sparen en kijken waar ik de afkortzaag ga missen met de projecten die ik ga uitvoeren voordat ik er een koop.

De eerste keren dat de machines gebruikt gaan worden wil ik rustig de tijd nemen om alles helder voor mezelf te hebben en alles goed af te stellen, en de komende 2 weken ben ik verschrikkelijk druk met mijn werk dus ik weet nu al dat ik nog even moet wachten... Maar dan heb ik wat om naar uit te kijken!

Allen hartelijk bedankt voor de goede adviezen, zodra er werkstukken uit mijn handen komen zal ik er verslag van doen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.