Meubelmakerskistje

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
effe bij "onze" hofleverancier geweest (je weet wel die uit Zwolle) en een paar puike plankkies gehaald . Geheel moest wel met de NS mee vervolgens met de tram en een wandeltochtje van 6 min ,gelukkig was het nog verschouwable , ben niet door mijn hoeven gezakt (puf ,hijg ,zucht ).
Dus plankjes voor het Meubelmakerskistje van Roeland zijn er ... nu eerst bezinnen hoe het een en ander aan te pakken zodat er zo min mogelijk misgaat ;)

Natuurlijk staat het Roeland helemaal vrij ...om heeeeel uitvoerig uit de doeken te doen hoe het een en ander in elkaar steekt (HINT !!!!!!)

foto-35.jpg
 

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Tss.....wat voel ik mij nederig, heb trouwens altijd dat gevoel als ik werkstukken van deze kwaliteit zie...vaak helpt dan maar 1 ding: een stukkie meditatief schuren :)
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
726
31
BE / Tienen
Prachtige kist!!!


Meteen de domste vraag van de hoop: hoe zit de bodem vast in het kistje? Gewoon los in een rabat of hoe wordt dat gedaan?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Domme vragen bestaan niet dat zijn vragen die we allemaal hebben maar niet durfen te vragen !
Het geheim is in het verstek : als je de verbinding in verstek maakt kan je gewoon aan de binnen kant een groef in frezen,zagen of schaven zonder dat je dat aan de buitenkant kunt zien .
zwaluwverstek.jpg
Kiekje uit :houtverbindingen
Terrie Noll
 
Laatst bewerkt:

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Natuurlijk staat het Roeland helemaal vrij ...om heeeeel uitvoerig uit de doeken te doen hoe het een en ander in elkaar steekt (HINT !!!!!!)

Rendew tja je begint natuurlijk met het uitzoeken van het hout, welke delen worden de zijden, welke delen worden de voor en achterkant en klep.
Eenmaal bepaald moet het hout gepaard worden en het hout verbreed worden(lijmen dus).
Na deze klus heb je dus 2 zijden, voor en achterzijde, bovenkant, klep en bodempaneel, de voor/achterzijde en zijkanten zijn nu het belangrijkst die maak je nu op de netto(is schone maat) dan kun je beginnen met het bepalen van de hoeveelheid staarten en het aftekenen hiervan.Houd er rekening mee dat je aan de onderzijde met een verstek eindigt deze moet dusdanig breed zijn dat het de groef/sponning kan herbergen zonder dat deze uitbreekt. Bijvoorbeeld groefbreedte 8mm dan verstekhuis minimaal 12mm.
Goed eerst paren en lijmen dus!!!

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Roeland ik ben overdadig behept met eigenschappen om niet een meubelmaker te worden ben een nerotische chaotische zenuwen lijerrr.
het balangrijkste is :

-k - k- kaaaaaaaaaaaaaaalm blijven Ruuuuustiiiiiiiiiig aan.;)
-de werkplek opruimen
-bedenken wat ik allemaal nodig heb
-alles klaarleggen
-checken of ik alles heb
-effe chillen
-bakkie leut
-heb ik echt alles ?
-Kaaaaaaaaaaaaaaalm blijven Ruuuuustiiiiiiiiiig aan.;)

Krijg alleen hier al de zenuwen van !!!!


Ga proberen om er een kisje van te maken of het nu mooi wordt is eigenlijk voor mij niet het belangrijk,de weg ernaar toe en wat ik allemaal tegen kom kortom het gaat om de leerweg .<snik>
(waar begin ik eigenlijk aan HEEEEELLLLUUUPPP)

vergeet ik nog wat :
-pleisters
-antidepressiva
-Kaaaaaaaaaaaaaaalm blijven

 
Laatst bewerkt:

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
He Rendew,

Misschien ligt het aan de hoeveelheid bakjes leut die je drinkt? ;)

Ik wil je niet verder zenuwachtig maken, maar de gereedschapskist van Roeland ziet er ook in het echt heel strak uit! Heb hem kunnen bewonderen terwijl hij geheel belangeloos mijn schaaf aan het reanimeren was! Dus ook even publiekelijk: Roeland, hulde!!

groet,

Glen
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@glen mijn nog zenuwachtigerrrr krijgen is niet meer mogelijk mijn spieren zijn zo gespannen dat je er harp op kunt spelen
Poging om een paneeltje in elkaar te steken. Ging ook niet zonder slag of stoot koffie melk over de tafel en grond <dondersju (gekuiste versie) >
IMG_0763klein.jpg
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Ziet er toch uit als een prima opstelling? Persoonlijk zou ik de balkjes die druk uitoefenen op de planken wat meer uit het midden plaatsen, maar dit moet ook wel lukken lijkt me! Luctor et emergo zeggen ze waar ik vandaan kom!

groet,

Glen
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
And off we go, Thunderbirds are go!!!!

Ziet er goed uit Rendew, mooi notenhout en essen klampjes, ik hoop dat je er wel papier of tape onder hebt zitten, anders heb je een redelijk probleem met loshalen.
Bij het loshalen na droging wel eerst de spanning van de lijmklemmen halen en daarna pas die van de klampen.
Nog vijf panelen te gaan, gaat lukken ik weet het zeker!

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@wupsie Weet vaak niet wat ik uberhaupt aan het doen ben !!!

@Roeland voor de combinatie esdoorn / noten wat voor verhouding neem je dat aan voor de staartjes 1:5 1:6 1:7 en deze kan ook Nog 1:8
noten is volgens mj niet zo hard dus denk zelf aan 1:5 of 1:6 of .........
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rendew,

Noten is ook een hardhout hoor ik zou zeggen 1:7 het maakt eigenlijk niet zo veel uit. Wat je zelf het mooiste vind is het belangrijkst ik zelf gebruik 1:7 met een kleine afwijking/tolerantie.
Heb je al weer verder gewerkt aan je project, alweer een paneeltje verbreedt/verlijmd?

Ben zeer benieuwd!!!!

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Wat je zelf het mooiste vind is het belangrijkst ik zelf gebruik 1:7 met een kleine afwijking/tolerantie.
Roaland ik ben heel erg tolerant met mijn "kleine"afwijking :p
Heb zelf alleen afteken hulpjes van 1:6 en 1:8 kan nat. ook een zweihaak gebruiken.

en ja ben weer bezig geweest met paneeltjes .

Heb toch nog wat vraagjes :
-als je planken op zijn kant schaaft dmv de vandiktebank (dus op breedte ) strijk je ze dan nog met handschaaf (bedoel dus eigenlijk het raakvlak waar de plankes aan elkaar gelijmd worden)
- is er een soort wet/regel die zegt hoe diep de groef moet zijn in het paneeltje (15mm) voor de bodem(10mm)
en als de binnen maat van de bodem van het kistje 290x450mm is hoe groot moet dan de bodem plaat zijn , want het moet ook nog in de groef maar het moet ook nog ruimte in de groef hebben om te werken .

(ben te kaal om een dom blondje te zijn :D )
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rendew, 1:8 is goed genoeg en ja ik strijk ze na met de handschaaf (Fractie meer in het midden zodat de kopse kanten goed sluiten).
De groef aan de kopse kant van het paneel kan strak, in de lengte werkt hout nauwelijks, groef diepte 2/3 houtdikte, dus 10mm.
In de breedte van het paneel plus minus 2 a 3 mm speling aanhouden.
Als de binnenmaat 290 bij 450mm is dan wordt het paneeltje plus minus 302/304 bij 470mm ( 290 + 20 - 4/6mm en 450 + 20mm)
De lengte mag je een haartje korter houden een mm ofzo in verband met het risico van niet sluitende borstlijnen van je verbindingen. En dat wil je ten alle tijden voorkomen.



Roeland
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Hey Rendew,
ben zeer benieuwd naar het kistje,wil er zelf ooit ook een gaan maken.
Waarom maak je zelf geen afteken hulpje van 1:7 ,ik heb het zelf ook gedaan ?

DSCF1717.jpg

ziet er mischien niet zo mooi uit maar hij werkt perfect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.