Meubelmakerskistje

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Laat ik het zo zeggen heb er meer gemaakt dan ik heb laten zien :p
@zweihaak
Ben ik van mening dat de mensen / leden zich "schamen" cq angst hebben om iets fout te doen we leven kennelijk in het afzeik tijdperk .
Je moet je tegenwoordig profileren volgens mij was dat vroeger ellebogenwerk, je moet netwerken noemden wij dat vroeger niet een kruiwagen hebben als je gaat soliciteren moet je je zelf zo goed mogelijk verkopen dus een acteer talent zijn -> zal ongetwijfelt wel aan mij liggen maar ik snap er geen bal meer van waarschijnlijk ben ik een azijnpissser ;-) zo dat lucht op .

Maar nu weer effe terug naar het kissie dat hopelijk gevolgd wordt door model II .
Zou het bijzonder leuk vinden als meerdere leden hieraan mee willen doen .
We kunnen het ook op verschillende manieren aanpakken / maken.
BIjV
-de pen: kan je maken met de hand, een cirkelzaag ,een lint zaag , boven frees
het gat:hakken met de hand ,uitboren met een kolomboor ,vierkantengatenboor,boven frees

m.a.w iedereen kan het op zijn manier doen.

Wie wil er mee doen ????????
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Zou het bijzonder leuk vinden als meerdere leden hieraan mee willen doen.

Wat je ook zou kunnen doen is dit: maak een (1) basis ontwerp, koppel de diverse delen ervan aan een tijdlijn en laat vervolgens meerdere mensen 'simultaan' op zijn (haar??) manier het kissie maken.
Ik denk dat het erg leuk is om vervolgens te zien hoe ieder op zijn eigen manier de problemen die hij tegenkomt zal tackelen.


EDIT: na het gehele topic nog eens van begin tot eind (!!!) te hebben gelezen en bekeken begrijp ik nu dat dát juist de opzet was van René <blond> :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Dat hij zich niet schaamt om fouten te maken is een.
Hij weet ook van doorzetten en heeft het kistje met alle ups en downs toch afgemaakt!
Geweldig!
Volgens mij had ik het allang op de brandstapel gemikt.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Rendew, eindelijk je laatste videos bekeken, en ik ben heel tevreden over je :eek:. Mooi kissie, en fouten maken we allemaal aan de lopende band.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Rendew, ik had indertijd op de schaafcursus bij Caspar al kennis gemaakt met je, en vond je kleurrijke accent toen al geweldig ;-)
Mooi 'kissie', dit getuigt inderdaad van doorzettingsvermogen, en je filmpjes vind ik super!

Iedereen maakt fouten, niemand is er trots op.
Als je maar weet dat je uit je fouten het meest leert, en je mettertijd steeds beter wordt!
Lijkt me dat je je zenuwen toch beter onder controle weet te krijgen ;-)

Succes met het volgende kissie!

Steven
 

Oceans'11

Post veel
22 mrt 2013
967
0
NL, Drachten
www.oceans11.nl
Nog eens even het gehele topic doorgenomen.

Op 24 februari 2012 schreef je nog dit:
Maar ik doe effe niet mee dat is mij toch nog effe een fase te ver eerst nog behoorlijk leren zagen en schaven en ...........

Inmiddels iets meer dan een jaar verder en zie wat je bereikt hebt. Nogmaals chapeau !
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
NOKKE!!!! MET DIE LOF TROMPET !!!
het kissie heeft genoeg fouten en slordigheden!!!!!

Laten we met zijn ALLEN beginnen na te denken over het meubelmakerskistje II

Waar bij het kistje zelf niet het doel is maar het middel om allerlei technieken en verbindingen uit te proberen cq te oefenen ........ of met andere woorden de etude om tot een concert te komen eeeeuuhh kan natuurlijk ook en dodemars worden ;-)
.

Denk dat het tijd gaat worden om een nieuw onderwerp aan te maken eeuuhh wat denken we van:

meubelmakerskistje II de gladiolen of de dood .............. of is dit te dramatisch of
meubelmakerskistje II de opmaat naar het grotere werk
of gewoon meubelmakerskistje !! lach en een traan
of .........
meubelmakerskistje II met zijn allen er tegen aan
 
Laatst bewerkt:

wupsie

Post veel
9 sep 2011
794
2
Groningen
Hahahaha, jij hebt twee glazen naast elkaar staan, en je weet niet of je de half volle of half lege moet pakken :)
Heb echt enorm van dit topic genoten, mede door de manier waarop jij je kistje en the making of wereld kundig hebt gemaakt.
En....niet alleen jij leert van je fouten, maar ook wannabee houtbewerkers als ik, en dat is natuurlijk geheel in the spirit van dit mooie forum.
Ik kijk er naar uit om je te ontmoeten, als er tijd is, kom ik naar de open dag om jou , en de werkstukken van andere forumleden te bewonderen.
 

Mac

Actieve deelnemer
Het leuke van dit feuilleton is dat

-je leert Rendew kennen, en zeker waarderen
-je krijgt een bijspijker kursus amsterdams
-alles wordt uitgevoerd onder toeziend oog van een professioneel leermeester ( "ROELAND ISSU DAAR NOG??")
-tussen de regels door ligt er een kant en klaar recept om dit kissie zelf te maken, met alle valkuilen duidelijk toegelicht.

Over het kissie zelf: Er is al enge tijd een hype gaande over "toolchests". Hele handige grote logge zware dingen.... Maar niet te verslepen, Ik vind juist dit kistje zo goed omdat je het vol kan gooien met het gereedschap wat je nodig denkt te hebben voor de klus en dan gewoon meenemen.

Misschien een idee voor Kissie MK II : Zwijhaak was er al even mee bezig... Een gat (of twee ) in het dekskel waar zo'n meubelmakersklem in past ( zie bllz 15 van deze post ). Dan kan je daar een shootingboard op plaatsen of zo'n hulpje om haaks te zegen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
het kissie heeft genoeg fouten en slordigheden!!!!!

Ach kom, mijn kissie is pas slordigheid, een rat toolbox. Met echt bandenrubber en ook voegwerk uit de jaren 50. Het binnenwerk werd iteratief (twee stappen vooruit en één terug) ontworpen.

BenchTopToolBox-a.JPG

BenchTopToolBox-c.JPG
 

WR1944

Oud hout
Alle bewondering voor het kistje maar vooral voor het doorzettingsvermogen. Het is makkelijker om je er met een Jantje van Leiden van af te maken. Daarom is het juist te waarderen als je vast houdt aan je eigen kwaliteitsniveau.
Over kistjes gesproken. Een oom was meubelmaker en deed op het laatst alleen nog reparatie- en restauratiewerk. Hij verplaatste zich eerst op een brommer als hij voor een klus bij een, doorgaans welgestelde, klant werd ontboden. Dat was ver voor de snelheidsbeperkingen en hij scheurde dan ook rustig met 80 door de stad als dat kon, met z'n gereedschapkist achterop. Later werd het een fiets. Voor het vervoer had hij een kistje gemaakt dat in de driehoek van het frame paste. Hij moest er een zaag voor inkorten maar er paste genoeg in om de meeste klussen te klaren. Ik vind het nog steeds jammer dat ik houtbewerken zo laat ontdekte, ik had een hoop van hem kunnen leren.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Een uit een museum, let op de mooie verbindingen :rolleyes:

IMG_0026.jpg

Even stiekum open doen, en er in loeren :)
IMG_0031.jpg

Oh wat een mooie verbindingen :)
IMG_0029.jpg

Gespijkerd en omgekramd :p
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.