Meubelmakerskistje

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ja Jaap inderdaad,

De beitels hebben hun plek aan de linkerzijde van het kistje evenals de stalen blokhaak en 150mm liniaaltje en inderdaad op een verbouwde magneetstrip.
De infill panelplane zit aan de voorzijde van het kistje en rust op de bodem en is gefixeert middels 2 magneet strippen boven deze schaaf is een houder voor mijn tennon zaagje, aan de rechterzijde een magneetstrip die mijn infill no 4, zoetschaaf, lowangle infill en highangle no2 vasthouden. Ik stapel dus de schaven vanuit de bodem op elkaar en de magneetstrip houd alles netjes op z'n plaats.
Als ik de onderste schaaf nodig heb moeten alle bovenliggende schaven er uit deze zet ik dan op de onderkant van de opengeklapte klep, ik heb daarvoor een opstaande rand gemaakt zodat mijn schaaf messen de klep niet raken.
De knotsen, hamers, schrijfhaak, kruishoutjes en wetsteentjes ed liggen gewoon los op de bodem heb zelfs nog ruimte over voor ander gereedschap.
Ik zal vanavond even wat foto's uploaden van het interieur.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hier wat foto`s van het interieur het kistje heeft aan de bovenzijde twee kaplaatjes op doorgaande middenloper ook deze zijn middels een zwaluwstaart verbinding in elkaar gezet.
In het linker laatje heb ik wat afteken gereedschap zoals kleine blokhaakjes, snijmesje, aftekenhulpstuk zwaluwstaart, combinatie zwei/blokhaak, aftekenhulpstuk staarthuizen en wat potloodjes.
In het rechter laatje een infillblokschaafje no1(zakschaafje) en een boorschaafje(shoulderplane)
De bevestiging van de schaven en steekbeitels heb ik in het voorgaande stukje reeds beschreven, de overige ruimte in de kist word opgevuld door een kistje met tandverbinding waarin wat kleine diamandstenen zitten en arcanthus vormstenen, een corticule steen in hout gevat, wat knotsen en afstel hamers voor m`n schaven, afstrophoutje, kruishout, verstelbare schrijfhaak en mijn japanse restorer zaagje met rug(ideaal voor het zagen van kleine zwaluwstaarten). Eventueel is er nog ruimte voor wat ander gereedschappen bv een korte schulpzaag, kleine houtklemmen ed.

Groet, Roeland
 

Bijlagen

  • IMG_0532.jpg
    IMG_0532.jpg
    45,2 KB · Weergaven: 715
  • IMG_0534.jpg
    IMG_0534.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 710
  • IMG_0535.jpg
    IMG_0535.jpg
    43,6 KB · Weergaven: 711
  • IMG_0533.jpg
    IMG_0533.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 713
  • IMG_0536.jpg
    IMG_0536.jpg
    90,3 KB · Weergaven: 711
  • IMG_0539.jpg
    IMG_0539.jpg
    83 KB · Weergaven: 718
  • IMG_0538.jpg
    IMG_0538.jpg
    83,9 KB · Weergaven: 712

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Schitterend Roeland, niet alleen de kist, maar ook al je zelf gemaakte gereedschap, al die jaren vakmanschap in een paar foto's!! Heel eerlijk vind ik de magneetstrippen er niet zo bij passen.

jaap
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Daarin heb je helemaal gelijk Jaap, dat vind ik zelf ook! Die magneet strippen zijn alleen verdomde praktisch, als ik voor elke schaaf en beitel een aparte houder had moeten maken was het kistje wat zwaarder geworden en zou ik er niet zo veel hand gereedschap in kwijt kunnen. Heb redelijk lang in dubio gestaan, had al wat esdoorn houdertjes gemaakt, was er uiteindelijk niet tevreden over.
M,n grote kist massief beuken met klep en gezwaluwstaart, tijdens mijn opleiding gemaakt heeft wel een houten interieur met plek voor mijn set Nooit gedaght beitels, schaaf en divers ander gereedschap de ruimte in deze kist is wat klassieker in gedeeld.

Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Artharg: nee de bodems en zijden zijn niet van mijzelf. Mijn eerste infill die ik bouwde heb ik gebruik gemaakt van een jaren 90 Stanley Handyman, kikker en knop en handvat verwijderd en de rest van het metaal weg geslepen met een haakse slijper. Voor de infills daarna heb ik gekozen voor nieuwe schaven met name Anant AA klasse, voordeel het ductale zool en zijde zijn goed vlak en afgewerkt scheelt weer een hoop werk.
Mijn laatste infill die ik heb gemaakt bestond naar mijn weten nog niet namelijk een low angle infillplane ben met deze schaaf meer dan tevreden.
Mijn volgende project word een infill waarvan de zool uit 4 mm plaatstaal gaat bestaan en messing zijden 3 a 4 mm welke met zwaluwstaarten aan mekaar gezet gaan worden vermoedelijk word het een no 2 of no 3.

Roeland
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik zit met bewondering naar je werk te kijken Roeland. Vooral al dat zelfgemaakte gereedschap. Je hebt een flinke productie gedraaid!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Seek,

Dat met die productie valt wel mee, de schaven heb ik in de loop der jaren gebouwd.

Artharg, het bouwen van een infillschaaf is erg leuk, bijgaand foto`s van de laatste infill die ik gebouwd heb.
Zool/zijde ductail (Anantschaaf AA no 4), infill van cuba mahonie, handgreep, knop en dekbeitel schildpad hout en messing dekbeitelschroef.
Het schaafmes staat onder een hoek van 56 graden een hoge hoek schaaf dus, de keerbeitel heb ik naar mijn eigen specificatie geslepen.

Roeland
 

Bijlagen

  • ifoto 094.jpg
    ifoto 094.jpg
    46,7 KB · Weergaven: 553
  • IMGP2381.jpg
    IMGP2381.jpg
    89,5 KB · Weergaven: 547
  • ifoto 093.jpg
    ifoto 093.jpg
    43,3 KB · Weergaven: 556

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Het kistje van Roeland door Roeland !!!!!!!!
Heb het al eens voorgesteld om daar een groepsproject van te maken als Roeland dat goed vindt en dan overweeg ik zelf en poging te wagen alhoewel dat wsordt een "bloedbad"



 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
meubelmakerskistje Roeland kopie.jpg

  • achterpaneel 350 x 480 x 15 mm
  • voorpaneel 200 x 480 x 15 mm
  • zijpaneel 310 x 350 x 15 mm
  • zijpaneel 310 x 350 x 15 mm
  • bovenpaneel 110 x 480 x 15 mm
  • klep 210 x 480 x 15 mm
  • bodem 210 x 480 x 15 mm
Neem aan dat je voor de bodemplaat de staartjes en de pennen in verstek heb gemaakt voor de groef.
En voor de lade in de zij panelen een inkrozing .

Enne ............. vertel is verder Roeland :)

Bloedbad: Heb altijd pleisters bij de hand !!!!

Weet alleen nog niet wanneer ik het ga proberen te maken moet eerst onze huisdealer ;-) contracteren wat de kosten ongeveer zijn en ook nog eens een donatie storten voor het tweede deel van de cursus bij de Schrijn eigenlijk bedoel ik te zeggen dat giro blauw giro blauw niet meer is:mad:
<ZUCHT>
 

Donald Duck

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
147
1
Hoboken
Hallo Roeland,

Heb jij geen last van die gemagnetiseerde beitels bij het slijpen? Zo'n magneetstip lijkt me heel handig maar ik dacht altijd dat slijpen dan heel lastig wordt omdat al het 'gruis' dan blijft plakken.

Groeten
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Hallo Roeland,

Heb jij geen last van die gemagnetiseerde beitels bij het slijpen? Zo'n magneetstip lijkt me heel handig maar ik dacht altijd dat slijpen dan heel lastig wordt omdat al het 'gruis' dan blijft plakken.

Groeten

Hallo Donald,
Nee daar heb ik geen last van want ik slijp op waterstenen een paar keer heen en weer halen en het magnetisme is verdwenen, zo wie zo worden je beitels niet magnetisch tenzij je ze over de magneet strips strijkt(heen en weer haalt in een richting) zo maakte ik als jochie metaal (tijdelijk) magnetisch.

groet Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bekijk bijlage 4792

  • achterpaneel 350 x 480 x 15 mm
  • voorpaneel 200 x 480 x 15 mm
  • zijpaneel 310 x 350 x 15 mm
  • zijpaneel 310 x 350 x 15 mm
  • bovenpaneel 110 x 480 x 15 mm
  • klep 210 x 480 x 15 mm
  • bodem 210 x 480 x 15 mm
Neem aan dat je voor de bodemplaat de staartjes en de pennen in verstek heb gemaakt voor de groef.
En voor de lade in de zij panelen een inkrozing



Weet alleen nog niet wanneer ik het ga proberen te maken moet eerst onze huisdealer ;-) contracteren wat de kosten ongeveer zijn en ook nog eens een donatie storten voor het tweede deel van de cursus bij de Schrijn eigenlijk bedoel ik te zeggen dat giro blauw giro blauw niet meer is:mad:
<ZUCHT>
,

Rendew, de bodem is 10 mm dik en het bovenpaneel is in het werk 130mm breed geworden(kleine aanpassing). Enne wat moet ik verder vertellen?
De kosten voor het kistje vallen wel mee ongeveer 18 euro aan hout, de scharniertjes waren iets duurder en de magneet strippen heb ik bij de Lidl weg in de opruimbak voor 5 euro per stuk.

Roeland
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Roeland ,ik zie dat de zij panelen aan de binnen zijde voorzien zijn van een "rand" mogelijk heeft dat nog een naam (alleen geen idee) maar eeeuuuuhhhh vertel is hoezo ,waarom etc etc ..... neem aan dat het niet voor de sier is daar het alleen aan de binnenzijde zit .(Vooral niet te weinig worden gebruiken he ben nogal nieuwsgierig)

rand.jpg

Na de mavo pakweg 40 jaar geleden uitvinden hoe zo'n geo driehoek werkt ;)
Als ik het goed heb valt van het dakpaneel een hoek naar binnen toe 50 gr.
Hoop dat deze wilde poging om een tek te maken enigzins gelukt is :eek:
meubelmakerskistjeklein.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.