Meubelmakerskistje

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Tja, daar heb ik ook geen oplossing voor.
Een grotere schroef kan je met een linkse schroefdraadtapper er uit draaien, maar dit is wel heel dun.

Je zou met een proppenboor kunnen proberen om om de afgebroken schroef heen te boren en dan het gat opvullen met een prop van hetzelfde hout. Daar kan je dan weer een nieuw gaatje in voorboren en schroeven.

In het ergste geval zal je een nieuw plankje moeten maken.

Grts, Raymond
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo René
Ik heb zelf links draaiende boren gekocht. Gewoon bij een gereedschap speciaalzaak. Zij moesten ze wel bestellen maar na 2/3 dagen waren ze binnen. Ik gebruik deze soms om vastzittende boutjes of verpeste kruiskopschroeven uit te boren. Ik heb ook zo'n aldi/action setje maar nog nooit gebruikt. Jouw probleem is eigenlijk dat er geen vlees is om in of aan te boren. Zoals ik het inschat is jouw schroef een 3 x 40 oid. In het overgebleven stukje messing is geen plek meer om te boren of te fruten. Wat je wel kan proberen is om aan de blinde kant met een heel dun boortje 1 of 1,5 mm de hout draden weg te boren. Omdat jouw schroeven taps toelopen kan je best wel eens geluk hebben dat je met een beetje prutsen genoeg weg boort om de schroef terug te slaan. Omdat het messing is boor je ook deze schroef ook van zelf een beetje weg. Gewoon even prutsen, nieuw latje kan altijd nog.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Dat heb je met dat soort schroeven, ze zijn meer voor de sier dan wat anders. Uitdraaien met een tapeinduithaler zou kunnen werken, maar 9 kansen op 10 heb je een schuin breukvlak. Als je daar dan met een dun boortje in wil gaan boren, glijdt dat weg en boor je ernaast in het hout. Zelfs al span je alles stevig in en boor je met een kolomboor of boorstandaard. De voorgestelde oplossing met een proppenboor, lijkt me de beste, meest elegante oplossing. Maar dan moet je d'r wel een hebben.
De kant waar de afgebroken schroef zit, is niet meer zichtbaar in het afgewerkte geheel. Je kan met een kleine bijtel, heel voorzichtig (je wil die schroef niet raken) een vierkantje rondom uithakken. Juist voldoende diep dat je de schroef met een tangetje kan pakken en uitdraaien. Daarna lijm je er een stukje hout en klaar.:p
Veel succes.
Groetjes,
Pascal
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.054
1.686
Terkaple
www.woodworking.nl
Als het schroefje nog ietsje uitsteekt, een stripje messing, passend gaatje er in boren en met de soldeerbout netjes aan het uitstekende deel van het schroefje solderen. Eerst beide delen vertinnen helpt. Lukt bijna altijd. Andere oplossing is met een dikkere boor uitboren en vullen met epoxyplamuur (epoxy met schuurstof, de 5 min epoxy werkt prima en ja kan na een half uurtje verder). Als je de reparatie onder het scharniertje houdt, is het alleen een issue bij een archeologische opgraving.

jaap
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
@Sunrayes : hmmm proppenboor zo misschien een oplossing zijn geweest maar eeeuuuh heb ik (nu) nog niet.
@ armadaman:heb toch wat geprobeert om te fruten had namelijk het idee dat messing erg zacht is en dat moet te boren zijn eugh ugh boortje glijd er gewoon af brak af gloeiende @$@#$@#

Was van plan om het gat gewoon wat ruimer uit te boren en dan en hout plugje er in te verlijmen.

@samponette : opzich kan dit wel er zijn in de deksel per kant 3 gaten geboort (slobgaatjes) waar de twee balkjes op geschroefd worden alleen zie je dan aan de binnen kant van de deksel een verkeerd gat zitten .
@jaap: kan mij niet vooorstellen dat je met deze oplossing met deze testikeltjes diameter er genoeg kracht opkan zetten om de rest van de schroef eruit te kunnen draaien zonder dat de solderverbinding breekt maar heb hier helemaal geen ervaring mee enne.... ik heb geen soldeerbout

Vooralsnog ziet het ernaar uit dat dit (ver)pruts balkje vervangen gaat worden .

@Rick : Denk dat mijn plankkiesgoeroe gelijk gaat krijgen

@Spaander en de rest van de leden :Inderdaad vindt het super dat er zoveel reacties op mijn geploeter komen niet alleen direct op het forum maar ook via een PB'tje dus in het kort TOPPIE !!
 

WR1944

Oud hout
Misschien heb je iets aan een tip voor de toekomst. Ikzelf heb ook ervaring met messing schroefjes die makkelijk afbreken. Ten eerste bestaan er stalen schroeven met een messing kleur, althans in China want ze zaten in een pakketje bevestigingsmiddelen; "Made in China." De schroeven zijn niet van echt te onderscheiden maar misschien moeilijk verkrijgbaar. Wat ik zelf toepas is het volgende: ik neem een stalen schroef van dezelfde maat en schroef die in het voorgeboorde gat. Dan gaat de messing versie er makkelijk in. En een snippertje was op de draad geeft ook enige verlichting.
Ik vermoed dat je er geestelijk veel slechter aan toe was geweest zonder al die betuigingen van medeleven van de forummaten.
Succes met de laatste loodjes (houtjes).
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
rendew; zei:
@samponette : opzich kan dit wel er zijn in de deksel per kant 3 gaten geboort (slobgaatjes) waar de twee balkjes op geschroefd worden alleen zie je dan aan de binnen kant van de deksel een verkeerd gat
Lijm je daar toch gewoon met secondenlijm die afgebroken schroefkop in?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
De opmerking van wr 1944 mbt het inschroeven van eerst een stalen schroef kan ik aanbevelen. Ik pas dit bijna altijd toe. De reden hiervoor is dat de gleuf in de schroef dan niet beschadigd. Bijkomend voordeel is dat de schroef in hardhout niet afbreekt. Voor mij is het gebruik van vermessingde schroeven een afbreuk op dit gebied ben ik een zeur tot achter de koma. Maar ja jaren lang met messing beslag bezig geweest en vast niet meer objectief. Schroefkopje inlijmen deden we vaak bij het plaatsen van nikkel ebben beslag uit de jaren twintigstijl. Door het oude hout had je vaak geen vlees meer om een schroef inte draaien.
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vandaag maar weer effe verder gegaan met het "6 maanden" project het meubelmakerskistje . Verprutsbalkje overnieuw gemaakt en overnieuw gemaakt ;-)
 

WR1944

Oud hout
Zo aan de reacties te zien ben je niet de enige die wel eens een foutje maakt. Gelukkig ben ik een luie donder en heb ik een hekel aan overdoen. Ik maak met potlood of schilderstape markeringen op het hout om me te behoeden voor te enthousiaste aanvallen met verspanend gereedschap. Daar kan je wel eens te ver in gaan als je twee stukken tape ziet met "boven" en twee pijlen die verschillende richtingen aanwijzen. Voor mij is het werken met zo nu en dan de onontkoombare inches nog een extra handicap. Maar ook dat probleem valt te temmen. De ereplaats aan de muur van m'n werkplaatsje is voor een tabel met de omrekening van inches naar millimeters in stappen van 1/64" tot 3 duim.
Als ik jou was zou ik de regel: twee keer meten, één keer zagen veranderen in twee keer meten, twee keer controleren en dan een second opinion vragen. ;-)
Maar ik wens je veel plezier in je hobby. Succes.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
88
West-Friesland
Hallo rendew,

Zoals je kan lezen leven er velen met je mee in deze herkenbare situatie.
Maar niet getreurd met die herhalingen wordt het kissie nog een juwelenkissie.
Mij gebeurt dit ook en ik ga het advies van WR1944 dan ook opvolgen.

Mvg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.