Meubelmakerskistje

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Beste mensen,

Al enige tijd loop ik met het idee om een handzaam gereedschapskistje te maken, welke ik voornamelijk ga gebruiken om mijn eigen gemaakte hand gereedschap in op te bergen en te vervoeren naar open dagen en demonstraties.
Ik heb verscheidene houten kisten die nogal groot zijn en bijna niet te tillen zijn oa mijn opleidingskist.
Het kistje is losjes gebaseerd op de Hollandse meubelmakerskist ik heb oa de gulde snede toegepast.
Het kistje is gezwaluwstaart, messing klepscharnieren en afgewerkt in de gekookte lijnolie.
Hout;Qwila en Esdoorn. Maten; breed 480mm, diep 310mm en 350mm hoog.
Foto`s van voor en zij aanzichten en interieur en het gereedschap in en uit de kist
veel kijk plezier!
groet,Roeland
 

Bijlagen

  • IMG_0522.jpg
    IMG_0522.jpg
    43,1 KB · Weergaven: 2.488
  • IMG_0523.jpg
    IMG_0523.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 2.449
  • IMG_0524.jpg
    IMG_0524.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 2.447
  • IMG_0525.jpg
    IMG_0525.jpg
    86 KB · Weergaven: 2.448
  • IMG_0526.jpg
    IMG_0526.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 2.437
  • IMG_0528.JPG (2).jpg
    IMG_0528.JPG (2).jpg
    48,6 KB · Weergaven: 2.422
  • IMG_0529.jpg
    IMG_0529.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 2.436

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat is een fraai kist geworden. Hoe ga je hem vervoeren, komen er nog grepen op de zijkant?
 
A

Athanor

Guest
Heel mooi Roeland! Wat komt er veel gereedschap uit zo'n compact kistje zeg:eek:

Weer een mooie demonstratie van het vermogen van een gewaardeerd vakman. complimenten!

Fons
 

joppe

Actieve deelnemer
21 mei 2010
257
0
Apeldoorn
Dat is een mooie kist geworden. Ook het zelf gemaakte gereedschap mag er wezen. Een erg mooi geheel. Daar mag je op demonstraties mee gezien worden.

Groet Jos.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Roeland.
Een mooie demonstratie van jouw kunnen. Als er een bestellijst komt dan wil ik er ook wel op( :D geintje :eek: ) Ik zie regelmatig filmpjes op het net maar zoiets moois heb ik nog niet voorbij zien komen. mijn complimenten, waneer ga je er mee op toer?

HG Hugo
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Wauw! Wat een mooie kist en gereedschap!
Je gaat er mee naar demonstraties? Heb je er een op de planning in de buurt van Rotterdam?

Groeten, Raymond
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
37657=7703-IMGP2075.JPG

Heel mooi !!!!
Maar dat wil toch niet zeggen dat het beitelbakje nu werkenloos is ??
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Waauw, knap zeg en die kleurcombinatie en fijne afwerking!
Hoort hier een lederen schouderriem bij?
Een handgreep bovenaan? Of op de zijkanten?
jan
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dank voor al jullie leuke reacties en complimenten!
Renault en Jan ik ben er nog niet uit of er grepen op de zijkanten komen of een draagband wellicht. Het kistje staat op klospootjes en kan hem zo van de werkbank pakken aan de onderzijde dus. Voorlopig laat ik dat zo het bevalt goed.
Damien dat blokje is een stropblokje om beitels en schaafmessen af te stroppen (purperhart met leer belijmd) al dan niet in combinatie met polijst pasta. Je kunt er ook de vouw als een spiegel mee polijsten (voor de mooi je snede word er niet scherper van)
Raymond momenteel zijn er geen demo`s op korte termijn, wellicht bij de opening c.q. open dag van MasaveHout (Rick zoiets liet zoiets doorschemeren)in Zwolle.
Rendew het beitelbakje is nog,steeds in gebruik en staat op mijn werkbank de beitels zijn mijn favoriet, het setje van zes in de kist heb ik geheel zelf gemaakt van gereedschapstaal, notenhout(van Rick) en messing. Zie foto
groet,Roeland
 

Bijlagen

  • IMG_0489.jpg
    IMG_0489.jpg
    36,3 KB · Weergaven: 685

birdje

Nieuw lid
5 jan 2011
17
0
super kist

Heel mooi, Mooie verhoudingen. Ook zie ik in jouw kist, veel heel goede ideeën om met standaard gereedschappen iets heel moois te maken!!!!
Dat ziet er dan echt super de luxe uit! ik vind dat zelf ook een uitdaging!

Groet Birdje
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Vind het ook top misschien is het idee er een soort groepsproject van te maken wil Roeland er een tekening van maken als ie dat wil uiteraard !!!!!
Maar ik doe effe niet mee dat is mij toch nog effe een fase te ver eerst nog behoorlijk leren zagen en schaven en ........... maar ala Ramses Shaffy ......we zullen doorgaan !!!!!!
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Prachtig gereedschap in een schitterende kist, eigenlijk te mooi om mee te werken :rolleyes:. Misschien is er een plaatsje voor in de eregalerij :confused:?
Groetjes,
Pascal
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een prachtige kist Roeland, maar er zitten nog wel een paar geheimen in/aan. Waar laat je die schaven en grote kloppers en hoe zitten de beitels tegen de zijkant, dat lijken wel magneetstrippen. Kun je nog wat foto's van het interieur maken?

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.