Hij is er..........

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Na de reorganisatie van de werkplaats kwam er ruimte vrij voor de nieuwe draaibank: de Killinger 3000 SE.
Vorige week nog in München en dinsdag al in Lemmer.
Maar ja foto's zeggen meer...........
vr.gr. Jan Pranger.

P2200003.JPG
P2230005.JPG
P2230006.JPG
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
mooie draaibank.
Ik gebruik nog steeds een kleine draaibank van HBM dus heb nog niet zo veel verstand van draaibanken maar is dit nu de topper onder de draaibanken?

Gr. Marco
 
A

Athanor

Guest
Hoi Jan,

Lijkt me veel positieve energie te geven, zo je aanwinst in te werkplaats te aanschouwen! Ik weet, het is maar materie en andere dingen zijn minstens zo belangrijk, maar zoiets geeft mij altijd een kick! Ik hoop dat hij je verwachtingen overtreft.

Is deze bank nu ook in staat om het werk te doen waarvoor je indertijd je kopdraaibank maakte?

Heel veel plezier ermee en groet van Fons
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Allemaal hartelijk dank voor de prettige reacties.
Inderdaad tevens de werkplaats opgeruimd - spaanders en stof in elk hoekje.
Ook even een soort etagekar (Design: geen sculptuur dus) gemaakt waarin ik de beitels op volgorde en vaste plek kan plaatsen.
Tussen de centers zit al een mooi stuk haagbeuk (10x10x30 cm) voor één van de drie vazen voor een expositie in Duitsland (Seeg, 4/5 mei 2013 bij München)
Ligno: Inderdaad mijn eerste keuze. Ik heb hem gezien bij demonstraties in Neu Anspach (Dld -2011) met alle toebehoren erop en eraan. Zeer secuur en zuiver afgewerkte machine. Prijs met toebehoren richting €10.000,00 - kaal rond €6000,00.
Maar canneleren en spiraleren, kortom ik ben niet zo'n draaiend versierder/bewerker. Ik houd van scherp gedraaide vormen in al zijn eenvoud met een subtiele lijnenbalans en objekten - sculpturen zo je wilt. Die machine kan veel meer dan ik zou willen en kunnen. Dat vergt een geheel andere richting van houtbewerking.
Mijn werk bevindt zich tussen de centers en voor de kop. Dat kan bij de Killinger 3000SE met kop die dwars op het bankbed kan worden gedraaid - als kopdraaibank dus met werk tot een doorsnede van 85 cm. Door het gewicht van 400 kg en vast aan de houten vloer tot in hoge mate trillingvrij. Dat is wat ik zocht voor een prijs die mij beter past en toch een Europese topmachine. Met één hand beweeg je de 100 kg zware kop over het gepolijste bankbed. Een lust voor oog en hand: een Lie Nielsen is er niets bij ;););)
Morgen na zes weken weer lekker draaien, kacheltje aan, vliegende spaanders, heerlijk hoekje, mijn element.
O ja vroeger was dat wel anders. Even wat foto's van mijn antieke trapdraaibank uit ong.1850 en een relativerend humorplankje, dat ik voor €5,-- kocht op een Duitse oud-ambachten-markt: zo'n vakantiekoopjeimpuls.
vr.gr. Jan Pranger.

P2240001.JPG
P2240002.JPG
P2240003.JPG
P2240004.JPG
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Dit is een oude post, maar ik heb nog wat vragen voor Jan Pranger.

Voor deze nieuwe Killinger Draaibank had je een JET 3520BD deze had 2 pk wat toch niet niets is ( de nieuwe 3) en woog ook erg zwaar , 320 kg.
Ik heb de indruk, als ik mij niet vergis dat al je ( schitterend!) werk wel gemakkelijk had kunnen maken op de Jet.

Wat was de reden om de Jet te vervangen ? ( droom over de Ligno?)
Is de Killinger voor jouw soort draaiwerk (en de afmetingen ervan) een echte update?

Was je niet helemaal tevreden over de Jet?

Ik vraag het omdat ik latent uitkijk voor een zwaardere draaibank; hopen dat je niet over dit bericht heen leest.

groeten
Ornament
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Mooie bank Jan, Ik ben er jaloers op! Er heeft wel een behoorlijk evolutie plaatsgevonden tussen je eerste en je laatste bank! Veel draaigenot toegewenst.

Groet,
Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.