hout fineer hergebruiken

kastdeurtje

Nieuw lid
1 aug 2009
7
0
Hallo,

We hebben een oud kastje waarvan het fineer een stuk ontbreekt. Dat willen we verwerken met een bestaand stuk fineerplaat. Maar hoe krijgen we dat fineer los van die plaat?
Een deurtje(masssief hout) is krom, hoe krijgen we dat recht?

Hopend op een reactie,

Kastdeurtje
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Als het echt een oud kastje is dan zit het fineer waarschijnlijk vast met beenderlijm o.i.d..
Je kan dan proberen om met een strijkbout het fineer los te krijgen.
 

tuoh

Oud hout
kastdeurtje zei:
Hallo,

We hebben een oud kastje waarvan het fineer een stuk ontbreekt. Dat willen we verwerken met een bestaand stuk fineerplaat. Maar hoe krijgen we dat fineer los van die plaat?
Een deurtje(masssief hout) is krom, hoe krijgen we dat recht?

Hopend op een reactie,

Kastdeurtje


Met wamte moet het inderdaad lukken om het oude fineer te verwijderen, anders de bandschuurmachine erop loslaten.

Voor een krom of scheluw massief deurtje bestaat geen gemakkelijke oplossing, het enige wat je te doen staat is de constructie uit elkaar te halen, alle onderdelen te checken op rechtheid en scheluw staan en de boosdoener(s) te vervangen door een nieuw stuk.
Ook een totaal nieuw deurtje is een optie als demonteren niet te doen is. :cry:

Mvg,

André
 

kastdeurtje

Nieuw lid
1 aug 2009
7
0
schrijnwerker zei:
Als het echt een oud kastje is dan zit het fineer waarschijnlijk vast met beenderlijm o.i.d..
Je kan dan proberen om met een strijkbout het fineer los te krijgen.


Oke, hoe warm moet de strijkbout ? en met stoom? Er moet zeker iets tussen de bout en het fineer gelegd worden?
 

kastdeurtje

Nieuw lid
1 aug 2009
7
0
tuoh zei:
kastdeurtje zei:
Hallo,

We hebben een oud kastje waarvan het fineer een stuk ontbreekt. Dat willen we verwerken met een bestaand stuk fineerplaat. Maar hoe krijgen we dat fineer los van die plaat?
Een deurtje(masssief hout) is krom, hoe krijgen we dat recht?

Hopend op een reactie,

Kastdeurtje


Met wamte moet het inderdaad lukken om het oude fineer te verwijderen, anders de bandschuurmachine erop loslaten.

Voor een krom of scheluw massief deurtje bestaat geen gemakkelijke oplossing, het enige wat je te doen staat is de constructie uit elkaar te halen, alle onderdelen te checken op rechtheid en scheluw staan en de boosdoener(s) te vervangen door een nieuw stuk.
Ook een totaal nieuw deurtje is een optie als demonteren niet te doen is. :cry:

Mvg,

André



Bedankt voor je reactie. Ik neem het in overweging.
Dus onder druk zetten helpt niet?


gr kastdeurtje
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Het zal een beetje experimenteren zijn met de temperatuur van de strijkbout.
Ik denk dat je uiteindelijk op de hoogste stand uitkomt.
Ik zou geen stoom gebruiken dan trek alles nog verder krom.
In principe hoeft er niet tussen.
Als je stijkbout niet vies mag worden kan er bijvoorbeeld bakpapier tussen doen.
 

kastdeurtje

Nieuw lid
1 aug 2009
7
0
schrijnwerker zei:
Het zal een beetje experimenteren zijn met de temperatuur van de strijkbout.
Ik denk dat je uiteindelijk op de hoogste stand uitkomt.
Ik zou geen stoom gebruiken dan trek alles nog verder krom.
In principe hoeft er niet tussen.
Als je stijkbout niet vies mag worden kan er bijvoorbeeld bakpapier tussen doen.


ok wederom bedankt voor je reactie.
ik ga het proberen.
 

tuoh

Oud hout
[/quote]



Bedankt voor je reactie. Ik neem het in overweging.
Dus onder druk zetten helpt niet?


gr kastdeurtje[/quote]


Neen,opspannen, persen, warmte, koude, stoom, etc. niks helpt tegen een scheluwe deur.

De oorzaak van het scheluw trekken is altijd terug te voeren op spanningen in een stuk hout, en eens de vervorming een feit is sta je machteloos.



Mvg,

André
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Kastdeurtje,

Bij het losmaken van het fineer inderdaad de bout op de hoogste stand. Ik kan je wel vertellen dat het niet gaat meevallen om fineer los te maken dat al een hele tijd gelijmd zit. Ook niet als het met beenderlijm vast zit. Zit het met gewone houtlijm vast dan is het niet de moeite waard om het te proberen.Het moet dan zolang en zover opgewarmd worden dat het gaat breken.Ik weet niet hoe groot het stuk fineer is dat je nodig hebt of wat voor houtsoort. Ik heb behoorlijk wat van dat spul liggen waaronder ook veel resten of losse bladen waar ikzelf niet veel meer mee kan doen. Wellicht is er wel iets tussen dat je kan gebruiken. Is het mogelijk een foto van het deurtje te posten ?

Ed
 

kastdeurtje

Nieuw lid
1 aug 2009
7
0
Hallo Ed,

Hartelijk dank voor je reactie.

De onderzijkant van het kastje is beschadigd. Zie foto.
Ook doe ik er een foto bij van het paneel waar de fineer op zit wat we er af wilden halen.
Het gaat om mahoniehout.
Tenslotte een foto van het deurtje wat krom is.( aan de rechterkant)

kastdeurtje







 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi kastdeurtje,

Ik weet niet of je al een poging gewaagd hebt om het fineer los te maken. Het stuk dat je nodig hebt heb ik in ieder geval wel liggen. Als je verder weg woont wordt het wel een probleem om het ter plekke te krijgen. Opsturen lijkt me geen echte optie.

Ed
 

kastdeurtje

Nieuw lid
1 aug 2009
7
0
borre zei:
Hoi kastdeurtje,

Ik weet niet of je al een poging gewaagd hebt om het fineer los te maken. Het stuk dat je nodig hebt heb ik in ieder geval wel liggen. Als je verder weg woont wordt het wel een probleem om het ter plekke te krijgen. Opsturen lijkt me geen echte optie.

Ed

Hallo Ed,

Hartelijk dank voor het aanbod. Munstergeleen is net iets te ver voor ons. Het is ongeveer 140 km rijden, en dan weer terug.
We hebben geprobeerd om het los te krijgen met een strijkbout op de hoogste stand, en dan bakpapier ertussen. Dat gaat redelijk, maar er blijven donkere plekken achter op het fineer en het scheurt gauw. Zie foto.
We gaan nu proberen om het plaatje te splijten. En dan de achterkant verwarmen.

hartelijke groeten
kastdeurtje

Attached files
 

kastdeurtje

Nieuw lid
1 aug 2009
7
0
ArtHarg zei:
Misschien dat deze pagina uit een antiek boek helpt? Dat is hoe ze het in 1876 deden...

Groetjes,

Arthur

Hallo Arthur,

Hartelijk dank voor het meedenken.
Het is leuk om te lezen. Een heel uitgebreide beschrijving.
Met kokend water behandelen wachten we nog even. Eerst proberen we het plaatje te splijten en dan de achterkant te verwarmen.

groeten,

kastdeurtje
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.