Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

hout fineer hergebruiken

Hallo,

We hebben een oud kastje waarvan het fineer een stuk ontbreekt. Dat willen we verwerken met een bestaand stuk fineerplaat. Maar hoe krijgen we dat fineer los van die plaat?
    Een deurtje(masssief hout) is krom, hoe krijgen we dat recht?

Hopend op een reactie,

Kastdeurtje

Re: hout fineer hergebruiken

Als het echt een oud kastje is dan zit het fineer waarschijnlijk vast met beenderlijm o.i.d..
    Je kan dan proberen om met een strijkbout het fineer los te krijgen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kastdeurtje
    Hallo,

We hebben een oud kastje waarvan het fineer een stuk ontbreekt. Dat willen we verwerken met een bestaand stuk fineerplaat. Maar hoe krijgen we dat fineer los van die plaat?

Hopend op een reactie,

Kastdeurtje

Met wamte moet het inderdaad lukken om het oude fineer te verwijderen, anders de bandschuurmachine erop loslaten.

Voor een krom of scheluw massief deurtje bestaat geen gemakkelijke oplossing, het enige wat je te doen staat is de constructie uit elkaar te halen, alle onderdelen te checken op rechtheid en scheluw staan en de boosdoener(s) te vervangen door een nieuw stuk.
    Ook een totaal nieuw deurtje is een optie als demonteren niet te doen is. :cry:

Mvg,

André

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schrijnwerker
    Als het echt een oud kastje is dan zit het fineer waarschijnlijk vast met beenderlijm o.i.d..
    Je kan dan proberen om met een strijkbout het fineer los te krijgen.

Oke, hoe warm moet de strijkbout ? en met stoom? Er moet zeker iets tussen de bout en het fineer gelegd worden?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door kastdeurtje
    Hallo,

Hopend op een reactie,

Kastdeurtje

Met wamte moet het inderdaad lukken om het oude fineer te verwijderen, anders de bandschuurmachine erop loslaten.

Voor een krom of scheluw massief deurtje bestaat geen gemakkelijke oplossing, het enige wat je te doen staat is de constructie uit elkaar te halen, alle onderdelen te checken op rechtheid en scheluw staan en de boosdoener(s) te vervangen door een nieuw stuk.
    Ook een totaal nieuw deurtje is een optie als demonteren niet te doen is. :cry:

Mvg,

André

Bedankt voor je reactie. Ik neem het in overweging.
    Dus onder druk zetten helpt niet?

gr kastdeurtje

Het zal een beetje experimenteren zijn met de temperatuur van de strijkbout.
    Ik denk dat je uiteindelijk op de hoogste stand uitkomt.
    Ik zou geen stoom gebruiken dan trek alles nog verder krom.
    In principe hoeft er niet tussen.
    Als je stijkbout niet vies mag worden kan er bijvoorbeeld bakpapier tussen doen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door schrijnwerker
    Het zal een beetje experimenteren zijn met de temperatuur van de strijkbout.
    Ik denk dat je uiteindelijk op de hoogste stand uitkomt.
    Ik zou geen stoom gebruiken dan trek alles nog verder krom.
    In principe hoeft er niet tussen.
    Als je stijkbout niet vies mag worden kan er bijvoorbeeld bakpapier tussen doen.

ok wederom bedankt voor je reactie.
    ik ga het proberen.

[/quote]

Bedankt voor je reactie. Ik neem het in overweging.
    Dus onder druk zetten helpt niet?

gr kastdeurtje[/quote]

Neen,opspannen, persen, warmte, koude, stoom, etc. niks helpt tegen een scheluwe deur.

De oorzaak van het scheluw trekken is altijd terug te voeren op spanningen in een stuk hout, en eens de vervorming een feit is sta je machteloos.

Mvg,

André

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Hoi Kastdeurtje,

Bij het losmaken van het fineer inderdaad de bout op de hoogste stand. Ik kan je wel vertellen dat het niet gaat meevallen om fineer los te maken dat al een hele tijd gelijmd zit. Ook niet als het met beenderlijm vast zit. Zit het met gewone houtlijm vast dan is het niet de moeite waard om het te proberen.Het moet dan zolang en zover opgewarmd worden dat het gaat breken.Ik weet niet hoe groot het stuk fineer is dat je nodig hebt of wat voor houtsoort. Ik heb behoorlijk wat van dat spul liggen waaronder ook veel resten of losse bladen waar ikzelf niet veel meer mee kan doen. Wellicht is er wel iets tussen dat je kan gebruiken. Is het mogelijk een foto van het deurtje te posten ?

Ed

Hallo Ed,

Hartelijk dank voor je reactie.

De onderzijkant van het kastje is beschadigd. Zie foto.
    Ook doe ik er een foto bij van het paneel waar de fineer op zit wat we er af wilden halen.
    Het gaat om mahoniehout.
    Tenslotte een foto van het deurtje wat krom is.( aan de rechterkant)

kastdeurtje

Forum Rechten