greetings from Bolivia!

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
Hallo, mijn naam is Harry Montana en ik ben de manager van het Hardydeck SRL, een particuliere hardhout zagerij, exporteur en leverancier zich net de grens met Brazilië net nog in Bolivie. Het bedrijf verhuisde van de staat Mato Grosso (Brazilië) naar Bolivia waar nog veel ongerepte grote hoeveelheden bossen zijn. Hardydeck SRL produceert hardhouten deck en massieve hardhouten vloerdelen in de hout soorten massaranduba, ipe, en Tigerwood. Ik heb ervaring door mijn 12 jaar werkzaamheden en geniet van een grote kennis van hardhout, zowel technisch als commercieel.
 

WR1944

Oud hout
Welkom op het forum. Je schrijft het wel makkelijk op. Het bedrijf verhuisde naar nog ongerepte bossen. Is het makkelijk over te schakelen van Portugees naar Spaans?
En over die ongerepte bossen gesproken, wordt er nog iets gedaan aan het herplanten van gerooide bomen? Oftewel, levert het bedrijf onder een keur? Dit is een onderwerp dat de meeste forumleden na aan het hart ligt.
In ieder geval veel succes bij je verblijf in den vreemde.
 

robdenduijf

Actieve deelnemer
2 aug 2012
81
0
Amsterdam
Welkom op het forum!

Ik gebruik nu eigenlijk geen niet Europese houtsoorten, omdat ik dan denk dat ik de natuur minder pijn doe.
Lijkt mij ook interessant als je ons wat kan onderwijzen in tropische houtkap.

Als het nou allemaal heel milieu vriendelijk blijkt te zijn: group-buy voor forumleden?
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
ik lees veel veronderstellingen zoals aanplanten, Europese houtsoorten die wellicht 'beter' zouden zijn, het komt er op neer dat alles wat niet duurzaam wordt gekapt is slechter, dus zeker ook (Europees) Russische en Turkse houtsoorten om niet midden Europa te vergeten.

Het nadeel van het werken in Bolivia is dat het een heel klein land is in vegelijk met Brazilie, echter, tezamen met Costa Rica heeft het de meeste duurzame vorm van kap. Zo mag je na een kap in een stuk land niet terug komen binnen de 20 jaar en je mag alleen bomen kappen met een minimale diameter. Om een idee te geven, per hectare halen we er maar maximaal 5m3 uit, dus 95 van alle bomen blijft gewoon staan.

Je kan het beste vergelijken met naar de kapper gaan, daar ga je ook niet herplanten. Dit is hoe duurzaam bosbeheer werkt. Tegenwoordig is er na de VS (Lacey Act) nu ook in Europa een regeling van start en die heet FLEGT, daarbij moet de Europese importeur kunnen aantonen dat zijn geimporteerde hout van legale origine is, dat is geval van ons bedrijf vrij simpel omdat we zelf concessies in eigen hand hebben. Klink op de link voor hoe het werkt en wat de verantwoordelijkheden zijn voor de Europese importeur (due diligence heet dit)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Interessant! Ik ben altijd benieuwd hoe zo'n beleid in de praktijk wordt uitgevoerd. Hoe besluit je welke bomen te kappen en welke te laten staan? Kap je alles wat boven de minimale diameter is of laat je bewust ook dikkere staan terwijl je weet dat je die dan pas over twintig jaar kunt kappen? Hoe verhoudt de minimale diameter zich tot de groeisnelheid van de bomen: wordt een zaailing in 20 jaar dik genoeg om geveld te worden of moeten die bomen veel ouder zijn? Zijn er aan de kap randvoorwaarden dat er bijvoorbeeld altijd een aaneengesloten "oud" stuk bos over moet blijven?

Ik ken trouwens best wat mensen die na een bezoek aan de kapper graag wat zouden willen laten herplanten hoor ;)
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Harry

Welkom op het forum, goed om ook eens jouw kant van het verhaal te horen. Doe je zelf ook nog iets met al dat mooie hout of is het alleen de verkoop ??
 

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
we kappen alles boven een bepaalde diameter, hoewel als er een paar bomen staan in de wijde omgeving mogen die volgens de regels niet gekapt worden. Onder de diameter van 50cm zijn over 20 jaar zo dik dat ze wel gekapt mogen worden en zo gaat de ciclus tot in de eeuwigheid door. Ikzelf doe productie en kap
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
erg interessant om het verhaal eens van de andere kant te horen i.p.v een of andere instantie.

staan er op de bospercelen die jullie gebruiken alleen ipe en massaranduba bomen of ook letterhout, wenge of ebben bijvoorbeeld?
 
Laatst bewerkt:

harrymontana

Actieve deelnemer
20 feb 2013
40
2
bolivia
nl.hardydeck.com
erg interessant om het verhaal eens van de andere kant te horen i.p.v een of andere instantie.

staan er op de bospercelen die jullie gebruiken alleen ipe en massaranduba bomen of ook letterhout, wenge of ebben bijvoorbeeld?

wenge is afrikaans (volgens mij) en ebben ken ik niet,
wat we nog meer hebben is cerejeiro, massaranduba, ipe, tigerwood en cuchi voor afscheidingen. Meer houtsoorten staan er niet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.