Gezocht: boortafel voor kolomboor TNW

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Hoihoi,

Ik heb afgelopen zondag een kleine TNW kolomboor op de kop getikt voor een erg leuke prijs. Helaas ontbreekt de boortafel (dat in hoogte verstelbare platform onder de boor zelf):

De diameter van de kolom is 60mm. De boortafel mag verstelbaar zijn, maar dat is op zich geen must.


Weet iemand of dit uberhaupt los te krijgen valt? Voor zover ik kan zien niet.. 2dehands mag ook uiteraard

mvg,
Sam
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dat is wel een redelijk essentieel onderdeel van het machien. Niet iets om zelf te maken? De meeste metaal kolomboormachines hebben een tafel die toch al niet zo geschikt is voor houtbewerkers.

jaap
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Ik kan er inderdaad wel omheen werken, maar ik dacht even een balletje op te gooien om te kijken of ik wel zoveel moeite moet gaan doen ;)

Voorlopig ga ik met wat blokken van verschillende dikte werken denk ik... volgend jaar ga ik een cursus lassen volgen in avondschool, dus misschien maak ik het dan zelf wel 'even'
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
iemand een mogelijke oplossing of een voorbeeld om zelf iets te maken?

huidige opties:
- blokken van verschillende dikte
- een hefplatform maken voor de hele kolomboormachine en een platform op vaste hoogte (= werkbank met uitsparing)
 

MichelvdD

Actieve deelnemer
17 dec 2012
119
0
Tja, je kan zoveel kanten op.
Je kan van hout wat maken om aan de kolom te klemmen.
Maar je kan ook een metalen beugel kopen voor aan de kolom en daar weer met hout op verder.
 

Wiet

Actieve deelnemer
26 nov 2012
62
0
Bilzen
Dag Sam,

Probeer eens op diy drill press table. (ook bij foto's)

Groetjes,

Wilfried
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Kan je de nodige onderdelen niet gewoon bij de fabrikant of een verdeler bestellen?

Ik heb mijn kolomboor (een quantum B16) laten aanpassen door de kolom 30cm te verlengen. toen wilde ik wat extra onderdelen om de tafel beter verstelbaar te maken, en die heb ik gewoon bij een lokale quantumverdeler besteld.

Verder is een tafel van een ander merk ook prima bruikbaar als je eenzelfde kolomdiameter hebt,dus ben je niet merkgebonden en zou je bijvoorbeeld prima bij een quantumverdeler een tafel kunnen bestellen.

Die van de Quantum B16 is bijvoorbeeld ook gemaakt voor een kolom van 60mm. Als je wil kan ik thuis even kijken of ik artikelnummers bij elkaar kan harken uit mijn handleiding om een hele tafel te bestellen?

Eventueel bestel je alleen de klem om het geheel aan de kolom vast te maken, en maak je daarop zelf een houten tafel bijvoorbeeld.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
merci Wiet! Er zit nog een restant van de oude tafel aan de kolom (tafel is afgebroken, maar klemring zit er dus nog op), misschien dat ik zo iets kan fabriceren..

dat zou fijn zijn massis :)

sergeant: bedankt voor link, maar mijn duits is erg schamel vrees ik :/


edit: TNW bestaat gewoon nog! Even contact opnemen :)
 
Laatst bewerkt:
@ bartos een TNW tafel is toch echt wel heeeel iets groter en heeeeel iets zwaarder dan deze versies hoor
de tafel alleen al weegt meer dan 60 kilo
daarnaast is het een vierkante tafel ipv een rond:p
en dan een cm of 40 lengte x breedte dus dan heb je wel een heel wat grotere nodig:p
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Het is maar een idee maar………

Kun je niet zoeken bij een van de Chinese merken naar een tafel zoeken die bij jouw machine past.
De meeste hobby boormachines hebben een kolom met een diameter van 60mm
En deze nog werkende Chinese machines worden vaak voor weinig aangeboden op MP.
Ik denk dat je dan veel goedkoper uit ben dan bij een leverancier een boortafel aan te schaffen.

Mvg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.