Kistjes

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Twee kistjes die ik onlangs gemaakt heb. Het kleine kistje is in Kersenhout en biedt onderdak aan een Japanse schaaf.
Het tweede kistje is Padoek met een deksel van... (tip: het hout is onlangs nog besproken).
 

Bijlagen

  • Afbeelding 017.jpg
    Afbeelding 017.jpg
    50,2 KB · Weergaven: 398
  • Afbeelding 016.jpg
    Afbeelding 016.jpg
    58,6 KB · Weergaven: 395
  • Afbeelding 014.jpg
    Afbeelding 014.jpg
    49,1 KB · Weergaven: 397
  • Afbeelding 013.jpg
    Afbeelding 013.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 396
  • Afbeelding 012.jpg
    Afbeelding 012.jpg
    52,6 KB · Weergaven: 397
  • Afbeelding 011.jpg
    Afbeelding 011.jpg
    54,7 KB · Weergaven: 395

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
mooie kistjes!

hout doet me erg denken aan berken met die bruine vlagen, maar ik kan me niet herinneren dat berken onlangs besproken is.
kastanje dan maar? :p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Neen, geen berken of kastanje. De planken op de bovenste foto zijn hetzelfde hout (maar is niet zo duidelijk).
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooie kistjes, vooral de kersen ( heb een zwak voor kersenhout).

Het ging laatst over grenen, aangezien het mij niet niet zo aan grenen doet denken,denk ik dat het grenen is???
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Appel stond in de buurt, maar is het niet. De vruchten van de struik worden hier wel 'haagappels' genoemd.
Het is wel al verschillende weken geleden dat dit hout langs gekomen is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Het is inderdaad meidoorn.
Het kistje in Padoek is met zwaluwstaarten en daarna de bovenkant er af gezaagd. De bodem en het deksel zijn in een sponning gelijmd. Voor de bodem heeft dit geen probleem gegeven, voor het deksel wel.
He hout is beginnen te werken nadat ik het kistje binnen had gezet. Het hout was nochtans tot 15 tot 20% droog, maar blijkbaar niet voldoende. Ik heb de scheur daarom uitgefreesd en er het strookje padoek in gelijmd. Het stammetje meidoorn is 2,5 jaar geleden gezaagd, en is in zijn geheel gedroogd. In november dan verzaagd en nog een maand binnen (op zolder) verder gedroogd.
Maar is er een betere manier om een paneel in een deksel te lijmen. Ik weet dat dit vloekt met het werken van het hout, maar ik heb nog al zo kistjes gezien. Nu moet ik wel zeggen dat de lucht in mijn woning extreem droog is (soms minder dan 20% rv).
Het kistje in kersen is eveneens met zwaluwstaarten, maar de deksel ligt er los (met een randje) op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.