Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Stanley 66 Kraalschaaf

Goedenavond,

Ik heb dit weekend een mooie Stanley 66 kraalschaaf (?) gekocht op ebay. De schaaf was redelijk goedkoop omdat er geen profielen bij zitten. Nu heb ik ondertussen zitten googlen om te kijken waar ik deze vandaan kan halen, en het blijkt dat het ook mogelijk is deze zelf te maken.

Is hier iemand die dit wel eens heeft gedaan en die wat kan vertellen over gebruikte materialen en methoden. Ik meen begrepen te hebben dat stukjes bandverenstaal hier geschikt voor zijn, maar kan niet vaststellen of dit na het slijpen van het profiel nog moet worden gehard?

Je kan ook stukken van een oude zaag gebruiken of, zoals ik bij Fine Woodworking zie, oude decoupeerzaagbladen. Een 66 is een schraper, dus in die zin hoef je niet echt megahard staal te hebben.

Art, dank voor je reactie. Ik heb op basis van je reactie nog wat verder gezocht. Heb uiteindelijk een oude lintzaag aan stukken geknipt. Vervolgens de tanden eraf gehaald op de bandschuurmachine, ging een stuk sneller dan ik had verwacht. Heb nu een partij blanke schrapers waar ik even mee voor kan.

Heb ook m'n eerste profiel al gemaakt. De eerste resultaten laten nog wat te wensen over, maar komt volgens mij omdat m'n vijlen niet fijn genoeg zijn. De hoeken moeten glad en 90 graden zijn. Kan de oppervlakte keurig glad krijgen op m'n stenen, maar de randen (met name de rondingen) blijven wat rafelig. Zal eens zoeken naar een setje fijne vijltjes.

Wat je ook kan doen is schuurpapier om een deuvel o.i.d. Rollen.

Of je kunt een diamand vijl gebruiken, bv die van Benson tools promoline deze kost meen ik iets van €9,- ik gebruik hem zelf heel regelmatig en ben er best tevreden over, de vijl heeft een half ronde kant en een rechte kant spits toelopend.

Roeland

Forum Rechten