pen gat onderzoek in 11 rauwe delen

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Spreekt de goede man uit ervaring? Jij had vroeger toen je klein was vast een pleister op je ene brilleglas geplankt...haha
Nee hoor, heb pas sinds mijn 18e lenzen ;) But seriously, een lui oog heeft niets met een dominant oog te maken. En ja, ik spreek uit ervaring: ik ben rechtshandig en linksogig. Voor Coko:linksogig wil zeggen dat het beeld zoals je het denkt te zien voornamelijk het blikveld van je linkeroog is. Je kan testen welk oog het voor jou is door naar bijv. een lichtschakelaar te kijken en dan op armlengte je duim op te steken en daarmee de schakelaar af te dekken. Knijp je linkeroog dicht en dan je rechter (zonder je hand te verplaatsen). Bij een van de twee lijkt de schakelaar te verspringen, dat is dan je dominante oog.

De reden waarom dat uitmaakt: met zagen zet je je zaagblad in lijn met de afgetekende lijnen. Als je rechtshandig en linksogig bent, zoals ik, dan heb je de neiging om je zaag te ver naar links te kantelen. Je zet hem namelijk onbewust op de lijn tussen je linkeroog en de zaagsnede doordat je van opzij tegen je blad aankijkt (door de parallax dus). Als je je linkeroog dichtknijpt dwing je jezelf om met je rechteroog te kijken (duh), heb je minder parallax, hou je je zaag rechter en wijk je dus minder uit.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je kan testen welk oog het voor jou is door naar bijv. een lichtschakelaar te kijken en dan op armlengte je duim op te steken en daarmee de schakelaar af te dekken. Knijp je linkeroog dicht en dan je rechter (zonder je hand te verplaatsen). Bij een van de twee lijkt de schakelaar te verspringen, dat is dan je dominante oog.

De reden waarom dat uitmaakt: met zagen zet je je zaagblad in lijn met de afgetekende lijnen. Als je rechtshandig en linksogig bent, zoals ik, dan heb je de neiging om je zaag te ver naar links te kantelen. Je zet hem namelijk onbewust op de lijn tussen je linkeroog en de zaagsnede doordat je van opzij tegen je blad aankijkt (door de parallax dus). Als je je linkeroog dichtknijpt dwing je jezelf om met je rechteroog te kijken (duh), heb je minder parallax, hou je je zaag rechter en wijk je dus minder uit.

Zo he, ik ben eigenlijk met alles zo rechts als de pest, maar net even de schakelaar test gedaan en bij het linker oog open leek deze wel een halve meter te verspringen. Dus ook duidelijk sprake van een dominant linker oog.
De zaag afwijking zoals je die beschrijft is dan ook volledig aanwezig!
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
oh klein foutje 1,2 dik blad is dus in werkelijkheid 1mm maar 0,7 werkt ook prachtig ideaal is tussen die 2 in denk ik
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
@Artharg, goede uitleg. Dat precies de eye-opener die ik bedoelde in het filmpje, kijk maar op 6:42, het gaat er dus om dat je je dominante oog gebruikt om je zaag te richten (alleen is het in zijn geval zijn rechter-oog).

@caspar, Ik vond de uitleg v/d amerikaan goed (een beetje langdradig misschien). Het gaat niet zozeer om de houding zelf maar om het op de juiste manier kijken (zodat kan vertrouwen wat je ziet). Sommigen zullen dat al dan niet onbewust automatisch goed doen, anderen (al te zien aan de posts hierboven, mezelf inclusief) moeten daarop geattendeerd worden.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Wat ik bedoel is dat je niet in een keer goed moet willen zagen en volgens mij maakt houding niets uit. ook kun je schuin zagen en toch de lijn volgen als je elke haal weer bij stuurd. Gewoon rustig knabbelen

Het filmpje geeft me wel een idee waarom de 0,4 van Seek populair was in engeland. Als je in je snijlijn wil geraken moet de zaag natuurlijk dun zijn.

Dat is ook de techniek van Sellers, die met een beitel een gootje hakt voordat hij gaat zagen, ziet er ook efficient uit als hij het doet en zal zeker makkelijk werken.

Ik houd meer van malletjes dat gaat voor mij sneller en ben het zo gewend. maar het zijn die truukjes die handig zijn als je bezig bent uit te zoeken wat voor jou de manier is om goede resultaten te behalen.

Ik zaag 45 graden van een kant en dan draai ik mijn werk om en zaag de andere helft. Nooit zagen wat je niet kan zien, heb ik geleerd als het echt uit maakt dat het helemaal precies is dan natuurlijk
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.