pen gat onderzoek in 11 rauwe delen

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Leuk om te zien !! Dat "pas-meppen" met de hamer kende ik nog niet maar die ga ik zeker eens proberen !!


De pen is in de breedte 1 mm te groot voor het gat daarom steek ik het zo precies recht. de pen word taps gehamerd om als een wig zigzelf strak te trekken in het gat.

hele handige manier om delen zonder klemmen in elkaar te hameren maar je moet wel vertrouwen hebben, je kunt de verbinding niet passen. Het werkt maar een keer..maar er zijn wel truukjes die je zult zien, zoals het hol steken van de borsten

door de trekkracht die enorm is, sla je alle borsten dicht, ze drukken zichzelf in het hout tot alles raakt
 
Laatst bewerkt:

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
De dikte van de pen komt direct van de zaag en doe ik niets meer aan. De afstand van de spijkers in mijn simpele kruishout is zo gevijld dat ze zo'n 2 tiende mm te groot zijn voor het geboorde gat. Dit is om mijn afwijking te compenseren die ik heb als ik een kras- lijn snel half weg zaag. Door de snelheid eet ik een tiende meer weg dan eigenlijk hoort.
Het kruishout stelde ik proefondervindelijk af met een driehoeksvijl door de spijkers schuin te vijlen
Toch haal ik tot eigen verbazing elke keer weer constante resultaten. Met minieme verschillen die zo wie zo niet uit maken want:

vlak is niet vlak en pas is niet pas, tot je met wat doorzetten en het nodige vertrouwen doet alsof het wel pas is. Je zult verbaast zijn dat je zo best ver komt.

Let op dat je voor een massa verlijming van een groep pennen in dezelfde richting nooit teveel lijm gebruikt, het is niet nodig en je zult merken dat strak dan te strak is. Enkel lijm aan het einde van een gat of halverwegen. een streepje lijm aan de bovenzeiden van een gat is ook al voldoende maar dat tik je los als je zou willen, wat het wel weer demontabel maakt en ook weer een voordeel kan zijn. voor een zwaluwstaart is een streepje voldoende per opening want zijn broertjes werken mee en anders krijg je de verbinding niet strak in elkaar.

Mijn staarten zijn ook rechtstreeks van de zaag en waar het niet precies pas, verdrukt het hout waardoor het wel past.

Zo kun je ook verstekken die niet sluiten dicht hameren
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ook moet je bij zagen je realizeren wat de zaag eigenlijk is; namelijk een rasp

Een te dun blad vind ik niet lekker want dan kan ik niet lekker sturen. Ik gebruik momenteel een kleine spanzaag die een blad van 1,2mm dik heeft wat heerlijk zaagt. de tanden zijn ook niet echt klein, zon'n 3 a 4 mm per punt maar ik kan er alles mee doen.
door de dikte van het blad is de zaag de baas over het hout en kun je met een hele kleine zetting weg komen wat goed is voor je precisie. Een dunner blad zal met weinig zetting snel gevoerd worden door de nerfrichting. en zo verlies je controle over de zaagsneden.

Je moet je realiseren dat de dunne trekzaagjes van de japanners voorzal zo goed zijn omdat ze voor zachthout bedoeld zijn en omdat die japanners nou eenmaal zitten.

er bestaan japanse zagen die bijvoorbeeld door een schavenmaker gebruikt worden die heel dik zijn, tot wel 2 mm. hiermee zaagt de schavenmaker de uitsparingen uit de wangen van de schaaf voor de beitel. Het komt dan in de buurt van een rasp en toch heeft het de lengte werking van een zaag.

Fineer werd gezaagd met een heel dik blad zonder zetting wel 2.2mm dik met een grote tand 12mm maar zonder zetting. Wel loopt de zaag taps toe naar de rug. Je moet je realiseren dat het fineer dun is en dat er eigenlijk geen spanning in de zaagsneden zit omdat het fineer gewoon weg buigt.
Sommige cirkelzagen hebben ook deze configuratie en zorgd voor een hele schone sneden.

Mijn zaag voor verbindingen zet ik heel weinig, mischien 1 tiende per tand ofzo en dan slijp ik met een wetsteen de zetting licht weg, zodat de punten vlakjes worden. Hiermee mimiek je als het waren een taps toe lopende zaag en het werk evengoed. je krijgt een hele gladde zaagsneden en maakt de zaag echt universeel toepasbaar, maar hij meot eht redelijk dik zijn minimaal 0,8mm 1mm is het beste. die tienden maken echt uit in dit geval.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Grappig dat jij juist voor dikke zaagbladen gaat terwijl de "mode" juist steeds dunner gaat. En dat is dan weer gebaseerd op de zagen uit de vroeg 19e eeuw of nog wat ouder. Vooral de engelse kapzagen hadden een heel dun blad. Bijv de zwaluwstaartzaag uit de Seaton kist gemaakt door Kenyon in 1795 was iets van 0,4 mm dik.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
als je een lijn splijt als het waren is dun prima maar dat gebeurd eigenlijk nooit met verbindingen. het is altijd aan een kant van de lijn. met zwaluwstaarten zal het prima gaan zo'n dun blad al zou ik een dikker verkiezen maar bij een flinke pen word het lastig. maar goed ik heb ook heel lang goede resultaten bereikt met een 0,6mm blad en merk gewoon dat het dikkere blad betrouwbaarder zaagt, stabieler gewoon en met meer controle.

zeker voor beginners raad ik dat zeer aan. als het het kunnen vinden haha ik heb er ook moeite mee.

heb dat blad waar ik het over had uit frankrijk onder het stof zeg maar gekocht. hing er waarschijnlijk al 40 jaar onaangeraakt.

Als je zaagt om snel iets weg te krijgen is een dun blad prima. zaagt het snelst. Maar om echt te mikken ( raspen) probeer het uit.

zaag eens een pen met je schulpzaag, die is lekker dik. waarom denk je dat je met die schulpzaag zo makkelijk de lijn kan volgen...

kan er ook niets aan doen Seek maar ik zaag er beter mee!
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Op het ogenblik ben ik ook lekker aan het zagen. Van het weekend een blk van 9 cm dik en 1,70 meter lang geschulpt. Het ging het beste door afwisselend aan de onder en aan de bovenkant te zagen. Zo werd het heel redelijk recht. Er moet nog wel geschaafd worden natuurlijk. Het blijft leuk telkens zo'n uitdaging aan te gaan. Straks de verbindingen zagen en ik zal eens vergelijken met dun en met dik zaagblad.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Caspar, ik kan me voorstellen dat een voor een zaag zonder versterkte rug de dikte zeer zeker uitmaakt,bv voor het zagen van fineer. Maar is het verschil dan zo goed merkbaar voor een zaag met een dikke messing rug en een zaagdiepte van zo'n 65 mm? Lijkt mij toch behoorlijk star. En inderdaad ik zaag ook altijd met de zetting tegen de lijn, dus de dikte maakt wat dat betreft niets uit, maar vind maar eens zaag met zo'n dik blad.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Bedankt voor het posten van deze filmpjes Caspar, zeer leerzaam. Je teksten ook trouwens.

Seek heb je deze filmpjes (deze en deze) van Caspar al eens gezien, over schulpen gesproken.

Coko als ik het verhaal van Caspar goed begrijp gaat het niet om de starheid van de zaag maar zal een dunne zaag sneller geneigd zijn de nerf te volgen (en dus af te wijken van de lijn) dan een dikke (omdat een dunne zaag zich meer als een mes gedraagt en een dikke als rasp)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Peter,het zou goed kunnen dat Caspar dat bedoelt. Het was mij iig niet duidelijk. Of het zo is betwijfel ik aan de hand van mijn observaties. Zo heb ik altijd de neiging om naar rechts uit te wijken met zagen, ongeacht hoe de draad loopt. Als ik de zaaglijn met een waterpas verticaal in de klem zet heb ik hier minder last van. Maar afwijkingen gaan dan toch nog altijd naar rechts.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon niet kan zagen :)
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
@Coko
Het filmpje achter deze link bevatte voor mij een ware eye-opener, na het zien van het filmpje besefte ik waarom ik al die tijd ervoor dacht niet te kunnen zagen. Achteraf heel logisch, als je een altijd de neiging hebt om naar één kant af te wijken, dan is er iets fundamenteel mis met je techniek, de uitdaging is te vinden wát er mis is. Bij mij was de afwijking dat ik mijn zaagsnede wel netjes langs de lijn liep, maar de zaagsnede niet loodrecht op het hout stond (verticaal), de oorzaak was me duidelijk na het bekijken van het filmpje.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@ArtHarg, geen idee, wat houd dat in? Goeie tip zal het proberen. Heb vorig jaar wel nog een oogtest gehad op het werk in het kader van PAGO. Beide ogen 120%, oren waren helaas minder...
@Peter, ik zal het filmpje deze week eens kijken.
Maar zoals ik al zei heb ik er veel minder last van als ik de zaagsnede zuiver verticaal inspan. Misschien is het een soort van menselijke "drift" , zelfs dure lintzagen schijnen hier last van te hebben.
Ik zaag ook bij lange na niet iedere dag,dus als ik weer eens zwaluwstaarten ga maken doe ik eerst ook weer even oefenen om langs het lijntje te zagen voordat ik aan het eggie begin
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja Peter, die filmjes van Caspar ken ik. Fascinerend. Ik vind hem tijd zeer inspirerend.
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Peter,het zou goed kunnen dat Caspar dat bedoelt. Het was mij iig niet duidelijk. Of het zo is betwijfel ik aan de hand van mijn observaties. Zo heb ik altijd de neiging om naar rechts uit te wijken met zagen, ongeacht hoe de draad loopt. Als ik de zaaglijn met een waterpas verticaal in de klem zet heb ik hier minder last van. Maar afwijkingen gaan dan toch nog altijd naar rechts.
Het kan natuurlijk ook zijn dat ik gewoon niet kan zagen :)

Niemand kan zagen als je hoopt blind een goede haakse hoek te kunnen zagen. Vind die uitleg van die amerikaan echt idioot. Bij schulpen maakt het niet uit of je zuiver haaks zaagt en is snelheid belangerijker. Behalve als het om heel dik werk gaat want dan word de afwijking opeens serieus en moet je de tijd nemen om van beiden kanten de lijn te volgen.

probeer als je zaagt niet in het hout te duwen maar hanteer de zaag licht als een rasp. korte haaltjes langzaam de snijlijnen 45 graden weg knabbelen dan pas duwen om het snel af te maken. elk kort haaltje en je aan sturen. vergeet houding maar vertrouw alleen wat je kan zien, dan maakt het niet meer uit of je een afwijking hebt. die hebben we allemaal.....ik zeker...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.