Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

"Bouwpakket" voor een 16" kapzaag

Een paar jaar terug heb ik een leuke kapzaag zelf gemaakt met een messing rug en een dunne plaat verenstaal. Het bleek toen dat het erg moeilijk is om aan 1095 verenstaal in deze afmetingen te komen en het bleek ook behoorlijk tegen te vallen om een gebogen messing rug te maken. Ik heb toendertijd gezorgd voor wat extra materiaal, en ik wil best nog een keer een zaag maken, maar ik ga het zeker niet allemaal opmaken. Daarom bied ik nu 1 set te koop aan, genoeg om een 16" kapzaag zelf te maken.

Het is zeker geen makkelijk project, ik waarschuw alvast! Het moeilijkste deel van de messing rug is al gedaan, namelijk het buigen en platpersen. Verder zal je zelf moeten vijlen en schuren om er een echt mooie rug van te maken. De staalplaat is ook niet helemaal vlak, die wordt namelijk op de rol geleverd. Dus hier komt nog wat buigwerk aan te pas. Ik heb gemerkt dat dit het beste gaat als je hem eerst warm maakt, door er bijvoorbeeld kokend water over te gieten. Dan is het makkelijker om de plaat te buigen. Gewoon met de hand bijv. op een zaagtafel om de vlakheid gelijk te kunnen controleren. Er zit wat oxidatie op de plaat maar dat is heel oppervlakkig en makkelijk weg te schuren.

Maten:
    Staalplaat is 1095 verenstaal (het spul dat alle moderne zagenmakers gebruiken), 0.6mm dik. 45 bij 13 cm.
    Messing rug is gemaakt van 3mm messingplaat. Hij is nu 6mm dik, 46 cm lang en 2,5cm breed.

Voor dit setje wil ik graag 30 euro, exclusief evt. verzendkosten.

foto (61).jpg

Volgens mij hebben jullie nog niet door wat voor een uniek aanbod dit is!

Verenstaal in deze maat is in ons landje niet te koop voor een particulier. Dus moet je naar Amerika of zo uitwijken.
    En een GEVOUWEN messing rug is zowiezo nergens te koop. De originele kapzagen naar Engels model hebben een gevouwen rug. Moderne boetiek zagenmakers faken dat door massief messing te nemen en daar een sleuf in te zagen. En technisch is dat wel leuk natuurlijk, maar het blijft nep.

Om een idee te geven wat je met dit setje kunt maken, hier een plaatje van de zaag die ik gemaakt heb.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ik laat dit aanbod aan mij voorbij gaan. Heb in het begin van mijn opleiding drie maanden aan een stuk ijzer moeten vijlen. Nu dik twintig jaar later heb ik nog steeds last van trauma's

Forum Rechten