Welke houtsoort werkt het prettigst om zwaluwstaarten te oefenen?

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Ik ben een beginnende freubelaar met hout en probeer het zwaluwstaart zagen en steken onder de knie te krijgen.
Als ik ze zaag in grenen hout (14mm) gaat het zagen recht maar het uitsteken omdat het hout zo zacht is niet, je duwt het als het ware in elkaar. Mijn steekbeitels zijn scherp. Eiken steekt weer zwaar en zaagsnede loopt snel weg. Gebruik afwisselend een Japanse trekzaag of een schrobzaag of zal ik de veel geprezen Veritas zwaluwstaartzaag maar aanschaffen? Ik weet ook dat veel oefening kunst baart, ik ben soms een beetje ongeduldig en vind het leuk als er tenminste progressie zichtbaar is. Maar welke houtsoort werkt nu het prettigst.
Alvast bedankt voor de reacties.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik maak machinaal zwaluwstaarten , maar daarbij heb ik ondervonden dat beuk het prettigste werkt.
Eik en den hebben de neiging om te splinteren of te breken, waar de dichte en korte structuur van beuk ervoor zorgt dat het minder vaak misloopt.
Dat zijn ongeveer de drie meest gangbare inlandse houtsoorten, er zullen anderen zijn met mogelijk ervaring met andere soorten in dit domein.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.