Welke houtsoort werkt

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Ik ben een beginnende freubelaar met hout en probeer het zwaluwstaart zagen en steken onder de knie te krijgen.
Als ik ze zaag in grenen hout (14mm) gaat het zagen recht maar het uitsteken omdat het hout zo zacht is niet, je duwt het als het ware in elkaar. Mijn steekbeitels zijn scherp. Eiken steekt weer zwaar en zaagsnede loopt snel weg. Gebruik afwisselend een Japanse trekzaag of een schrobzaag of zal ik de veel geprezen Veritas zwaluwstaartzaag maar aanschaffen? Ik weet ook dat veel oefening kunst baart, ik ben soms een beetje ongeduldig en vind het leuk als er tenminste progressie zichtbaar is. Maar welke houtsoort werkt nu het prettigst.
Alvast bedankt voor de reacties.
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Toch zou grenen moeten kunnen, als je beitels écht scherp zijn, hetzelfde geldt voor eiken. Een zaagsnede loopt niet weg, de zaag beweegt zich in de richting waarin jij zaagt. Dus ik zou wachten met het aanschaffen van zo'n duur zaagje en lekker nog wat oefenen.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hallo Wilmar,

Je kunt het beste het hout tussen de zwaluwstaarten met een beugel-/figuurzaagje tot dicht op de lijn afzagen. Zo hoef je nog maar een kleine hoeveelheid hout af te steken. Voor grenen en vuren de steekbeitel onder een hoek van 20 of zelfs 15 graden slijpen dan moet het goed gaan.

Succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.