HNT Gordon schaven

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Ik wilde via deze manier vragen of er leden zijn die ervaring hebben met HNT Gordon schaven.
Ik ben in eerste instantie op zoek naar een goede houten zoetschaaf maar wil eerst wat informatie inwinnen omdat deze schaven redelijk aan de prijs zijn.
Dus als iemand hier informatie over heeft of mischien een ander merk in gedachte heeft waar hij of zij goede ervaring mee heeft hoor ik het graag.

PS

bedankt nog Jaap.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Jury, zoals in de pb al aangegeven had, maar er maar een forumpost van, misschien zijn er meer met een houten Australische schaaf. In zijn boek "Fine Furniture Techniques vol 2" van David Charlesworth, schrijft David over het bezoek van Terry Gordon aan zijn werkplaats om zijn schaven en slijptechniek te demonstreren. Davind en zijn studenten zijn erg onder de indruk van de schaven, zeker op erg moeilijk hout. Dat verhaal fascineerde me wel, ik was inmiddels in het bezit van 2 LN schaven en toen ik er 1 te koop zag staan op ebay een trying plane in maccassar ebony, bood ik en had ik hem aan de broek, voor een hele schappelijke prijs. De eigenaar mailde en vertelde dat hij ook nog een smoother en 2 sponningsschaafjes had. We werden het eens over de prijs en hij stuurde de hele boel op. Nadat alles keurig aangekomen was, hadden we nog mailcontact en bleek hij ook nog 2 BridgeCityTools blokschaafjes te hebben. Met een 12,5 en 20 graden beitel hoek. Ik kende BCT toen nog niet, maar een beetje googlen hielp snel. Hij vroeg een derde van de nieuwprijs, dus ook die kwamen richting ons. De grote sponningschaaf en de blokschaaf met kleine hoek staan sinds die tijd bij Baptist in de vitrine, de rest gebruikt ik, het BCT blokschaafje niet veel, maar de houten HNT Gorden schaven wel. En ze schaven prachtig. Door de beitelhoek van 60 graden heb je bijna gegarandeerd geen tearout in moeilijk hout (en dat heb ik genoeg), maar ook b.v. het blad van mijn esdoorn werkbank wordt er wondermooi van. Mijn stalen schaven roppen het helemaal kapot.
Het zijn ook simpele schaven, erg mooi gemaakt, een houten body, een houten wig die af steunt op de zijnkanten in de body van de schaaf, een dikke erg harde beitel zonder keermes en een messing ingezet stukje voor de mondopening. Je kunt de beitel omkeren zodat je bij een slijphoek van 30 graden een schraapschaaf hebt. Maar er brak me in het begin een splinter van de beitel en man man, wat heeft mijn Tormek staan ploeteren om de beitel weer zuiver te krijgen. Als je alleen zachtere houtsoorten schaaft, zou ik een 45 graden preferen, maar voor moeilijk hout zijn ze geweldig. Door de grote schaafhoek schaven ze wat zwaarder en het hout lijkt iets minder te glanzen. Een houten schaaf op zich is wel weer mooi, hij is lichter en glijdt meestal beter over je werkstuk. Het is even wennen aan het stokje, maar zowel duwen als trekken gaat prima. En er is tegenwoordig een meer westers model.
Op de foto zie je ook dat de beitel in beide schaven aanmerkelijke meer naar achteren staat. Als ik er niet 1 had, zou ik er dan 1 kopen, 100 % ja! Het is al vaak de redding geweest in moeilijk hout. Een andere optie is er zelf 1 te maken, misschien niet precies zo, maar een houten schaaf met een beitel op 60 graden.

jaap

hnt gordon  115.jpg

hnt gordon  116.jpg

hnt gordon  117.jpg

hnt gordon  118.jpg

hnt gordon  119.jpg

hnt gordon  120.jpg
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Bedankt voor de uitgebreide informatie Jaap , ze zien er in ieder geval schitterend uit.
I k ga maar eens rondkijken waar ik ze kan kopen ,voor zover ik weet kan je ze alleen nog in Australie bestellen.
 

jury

Actieve deelnemer
12 jun 2010
38
0
53
Lopik
Bedankt voor de filmpjes Jaap ,lijkt me wel wennen om op die manier te schaven of valt dat wel mee?
Ik heb even op de sites gekeken die je aangegeven had,wat een mooi spul maakt Hnt Gordon.
Ik vind de A 55 versie ook schitterend,het afstel mechanisme lijkt me persoonlijk wel handig maar vraag me af of dat de meerprijs waard is.(keuzes,keuzes)
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.