Bankirai lijmen

H

HarryB

Guest
Hallo
Ik moet twee stukken bankirai verlijmen (ca 1,5 cm x 150 cm) de vlakken passen precies, gebruik is binnen maar kan wel vochtig worden. De las wordt niet of nauwelijks belast.

Ik heb inmiddels begrepen dat dit niet gaat met TiteBond III maar dat ik naar een 2 componentenlijm moet. Onduidelijk is echter welke. Ik lees over resorcinolformaldehyde of over 2 componenten PU lijm. Maar de berichten zijn nogal tegenstrijdig. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Harry
 
A

Athanor

Guest
Met andere woorden: Titebond III is ook een prima oplossing toch?


Fons
 

tuoh

Oud hout
Met andere woorden: Titebond III is ook een prima oplossing toch?


Fons


Zo te zien is dat ook een PU lijm, die is dus inderdaad geschikt voor de klus. Ik heb geen ervaring met Titebond, er zijn meer dan voldoende zeer goede Europese lijmen op de markt waarbij je met één blik kan zien voor welke toepassing ze geschikt zijn. (D2 - D3 - D4) Heb dus nog geen behoefte gehad aan exotische experimenten:D

Mvg,

André
 
A

Athanor

Guest
Dat is een uitstekend uitgangspunt natuurlijk, maar de vraagsteller gaat er, op basis van een onbekende bron, vanuit dat Titebond III niet goed zou zijn voor zijn doel en dat leek me ook gezien jouw reactie dan niet juist.

Fons
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Ik heb ooit eens van een restpartij bankirai twee radiator ombouwen gemaakt met erbovenop een vensterbank uit bankirai. Gewoon koud tegen mekaar gelijmd met standaard witte houtlijm van Bison. Ze staan nu al meer dan 10 jaar en er is nog geen lijmnaad losgegaan ondanks het continu opwarmen en afkoelen.

Gr Ed
 
H

HarryB

Guest
Gebruik gewoon een D4 lijm, Pvac of PU lijm, één component, dat is ruimschoots voldoende.


Mvg,

André

Als ik alle verdrietige verhalen over het lijmen van Bankirai lees lijkt jullie bericht een geschenk uit de hemel. Ik kan natuurlijk snel een proeflasje maken met TiteBond III Pvac of één component PU dat heb ik wel staan. Ik zoek echter toch ook naar een alternatief.
is er overigens veel verschil in één en twee componenten PU lijm?
verder kwam ik ook onderstaande lijm tegen (KR8) kent iemand dat?
http://www.nkineede.nl/techinfo/download.php?file=NKI KR8 folder.pdf
 

tuoh

Oud hout
Qua sterkte zijn 1c of 2c met elkaar vergelijkbaar. De verwerking is wel verschillend, 2c lijmen zijn lastiger om mee te werken bij kleine lijmklussen, je blijft altijd zitten met resten, of een hoop kuiswerk aan de dispencer(s) Bij industriele toepassingen daarentegen word 2c lijm heel veel gebruikt, door de perfecte controle op het mengsel. Behalve voor specifieke toepassingen is een 2c lijm meestal overkill. Bij 2c kan de waterbestendigheid wel hoger zijn, maar dat hangt van het type af.

KR8 is een H.E. ploymeerlijm, deze komen in de vorm van een kit op de markt, net zoals siliconen en dergelijke. Deze lijmkit is niet geschikt om hout te verlijmen, de lijmfilm is dan te dun. Het is wel een heel geschikte lijm voor montage van alles en nog wat en waar een dikke lijmvoeg toegelaten is. Hout lijmen tegen een steense muur of een staalprofiel, deze kit klaart de klus.


Ps: 1c is een misleidende term, er is hier ook altijd een tweede component, zoals omgevingsvocht bijvoorbeeld, nodig om de lijm te laten harden.


Mvg,

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Heb je dit topic toevallig al gelezen? Zelfde vraag, ook veel dezelfde antwoorden (de radiatorombouw van Borre is inmiddels weer een paar jaartjes ouder, en nog steed heel :))
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.