Nieuwe frees/freestafel

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bedankt voor de reacties. Ik heb zoëven met Axminster gebeld en volgens hun zouden die featherboards met metrische draad geleverd moeten worden. Jammer genoeg zijn ze niet op stock, dus kon niet niet effie gaan kijken. In het VK is ondertussen metrisch toch wel de norm geworden. Nu nog de USA bekeren, maar daar is WR1944 al mee bezig ;).
Besteld : montageplaat en horizontale, verticale en gebogen featherboards. Nu maar wachten op de levering.
Groetjes,
Pascal
 

WR1944

Oud hout
In het VK is ondertussen metrisch toch wel de norm geworden. Nu nog de USA bekeren, maar daar is WR1944 al mee bezig ;).

Samen met twee ontwikkelingslanden in Afrika is de USA het laatste land dat nog met inches werkt. Dat het werken met breuken ook niet alles is bewijst een rekenschijf van Lee Valley.
http://www.leevalley.com/US/wood/page.aspx?p=70252&cat=1,43456,43465
Ik heb er al eerder over gefoeterd maar als je als gemeenschap decimale inches moet gebruiken omdat je anders niet nauwkeurig kan werken, dat je letters gebruikt om de diameter van kleine boren aan te duiden en dat je #4, #6, #8 etc. gebruikt voor kleine schroeven en ounces zowel voor gewicht als vloeistof, dan zou je je een keer achter de oren moeten krabben en moeten proberen met de rest van de wereld mee te gaan doen. Maar er zijn bedrijfstakken waar er metrisch wordt gewerkt als chemie, ruimtevaart en meer van dit soort. Op geimporteerde auto's zit metrische draad dus elke garage heeft twee sets gereedschap in huis. En volgens de wet mag imperiaal gebruikt worden zolang voor consumentenproducten het metrische equivalent vermeld wordt. De frisdrank wordt dan wel in twee-liter flessen geleverd dus er is licht aan het einde van de tunnel.
Als ik in bouwmarkten of gereedschapzaken kom dan vraag ik altijd naar metrische versies. Woodcraft heeft vaak wel wat in huis maar de rest meestal niet. Dan vertel ik de medewerker dat ik het dan wel bestel bij zaken als Lee Valley dat in Canada gevestigd is. Maar of het veel helpt?
 
Laatst bewerkt:

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Zo vandaag hout gehaald (meubelplaat) voor de freestafel in kou en regen :(

2 platen voor de bovenkant iets te groot afgezaagd en daarna op maat met een stopblok zodat ze beide precies gelijk waren.

stuk MDF gepakt om een freesmal van te maken, inlegplaat erop gelegd, vuren latten op maat gemaakt en er strak omheen tegenaan vast geschroefd, binnenin nog een keer, zodat de frees wat heeft om op te leunen en toen het binnenste gedeelte eruit gefreest.

IMG_7436.jpg

Plaat paste er net niet in, omdat de diameter van de kopieerfrees te groot was, met een kleinere kopieerfrees de hoekjes opnieuw gedaan en de plaat nog een keer gepast.

IMG_7438.jpg
past als een bus

De mal daarna op de meubelplaat gelegd

IMG_7439.jpg

Mal vastgezet en gaan frezen

IMG_7441.jpg
Oeps, niet helemaal goed vastgezet #^%$&%$

dit wordt nu dus de onderkant, 2e plaat gepakt voor een nieuwe poging, die ging een stuk beter. Na het frezen, met de invalzaag het middenstuk ingezaagd, met de japanse zaag de hoekjes loggezaagd en het resultaat:

IMG_7442.jpg

Maarja weer de hoekjes "te groot" en de kleine kopieerfrees werkt hier niet, het wieltje zit aan de verkeerde kant, dan maar een andere oplossing

IMG_7445.jpg

en voila:

IMG_7446.JPG


Daarna nog ff een test stukje gemaakt voor het verbinden van de meubelplaat, werkt opzich goed, maar je moet geen verzonken schroeven gebruiken, die trekken de plaat stuk bij het aandraaien

IMG_7450.jpg
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hé dat is goed gelukt zo te zien. Het zou verstandig zijn om de gefreesde en/of gezaagde kanten van je meubelplaat 1 of 2 keer in de grondverf te zetten.

Ga je nog een onderstel erbij maken?
 

WR1944

Oud hout
Nog even een kleine correctie. Wat jij meubelplaat noemt is spaanplaat. Meubelplaat bestaat uit twee lagen fineer of triplex met daar tussen houten latjes gelijmd.
Dat je geen verzonken schroeven in potgaten moet gebruiken had ik zelf ook ontdekt toen ik kistjes voor m'n verhuizing naar Amerika aan het maken was. Ik had een mal van Wolfcraft en daar werden verzonken schroeven bij geleverd. Maar ik had toch al geen hoge pet op van dit merk.
 

sibejan

Actieve deelnemer
23 apr 2017
89
26
Ljouwert
Een oud draadje lezend, ben ik benieuwd naar hoe dit plastic inlegplaatje nou bevalt/beviel, @LMM ?
Wil ook mijn freestafel bouwen voor mijn Triton TRA001, maar vraag me af of dit 4 tientjes kostende plaatje een goed optie is, of ik beter voor zoiets van alu (ad €139) kan gaan. Ik zal de freestafel niet vaak gebruiken, maar vind het wel fijn als e.e.a. beetje precies kan werken.

En is deze opsomming van de voordelen voor een freesplaat compleet?
- gaten voor bovenfrees zijn voorgeboord
- geringere diepte = meer freesdiepte + geringere belasting koolborstels
- makkelijker in- en uithalen frees
Want met een CNC-frees aan mijn zijde, zou ik dat ook prima zelf kunnen maken in de freestafel-plaat zelf, maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Ik wou trespa gebruiken voor de bovenkant van het blad en evt voor de geleider, hier moeten echter nog wat sleuven in komen tbv "t-tracks". Kan ik hier mijn spiraalfrezen voor gebruiken of beter een paar goedkope rechte freesjes van ecotools? En valt trespa een beetje goed vast te lijmen op multiplex?
Zo, inderdaad oud topic.

Ik heb ook een trespa blad gemaakt voor de freestafel. Is goed te frezen met standaard Ecotools freesjes. De bovenlaag zal hier en daag een beetje brokkelen/chippen. Zodoende de randen nagefreesd met 45 graden fasefreesje om ze wat minder scherp te maken en “strak”. Verlijmd aan MDF met constructielijm, nog geen problemen ondervonden.

T-tracks in het blad achterwege gelaten. Fence wordt vastgezet met F-klemmen aan de randen van het blad.

Frees (OF1010) hangt in een standaard plaat van Incra en zit vast met “gekunstelde” knuckle-Camps van multiplex bij gebrek aan een beter alternatief. Geen noodzaak gehad extra gaten te boren in de plaat t.b.v .bevestiging van de frees. Als ik 2 frezen had dan kwam er 1 nooit meer uit de tafel denk ik.

Het enige voordeel dat ik zie aan de freesplaat is dat er een redelijk groot haaks vlak aan je frees vast komt te zitten wat op zijn beurt weer in een tafel zit. Als het kan/kon, dan zou ik geen freesplaat gebruiken maar gewoon op het freestafelblad bevestigen denk ik en die dan weer zo maken dat je het hele blad op kan klappen om makkelijker bij je frees te kunnen komen. Datgezegd ben ik nog nooit diepte tekort gekomen, veelal omdat de meeste freesbewerkingen op de tafel toch ofwel afwerkingen zijn of groefjes met beperkte diepte.
 

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik heb een restje vloerlaminaat gebruikt om een inlegplaat te maken. Tot nu toe al een 10tal keren gebruikt tot grote tevredenheid.
Een nadeel: de laminaat is iets te dik waardoor de bovenfrees die ik gebruik niet volledig boven kan geraken. Heb ik op een onorthodoxe manier opgelost: een rondel van enkele mm op het freesasje bijsteken alvorens te monteren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.669
2.554
Gaanderen
Functioneert bij al jaren. Met het plaatje is niets mis mee. Je moet er dacht ik nog wel een gat in boren of is dit inmiddels anders?
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
ik had ook zo'n plaatje maar het ging wat doorhangen met een triton frees eraan.Ook door vocht problemen in de garage problemen dat het spaanplaat/mdf uit ging zetten en ik dan met frezen tegen de plaat aan kwam ,dus telkens afstellen.
Nu plaat trespa gepakt waaraan hij hangt en een andere erover voor de stevigheid.ringen uitgezaagd met gatenzaag en voorzien van magneten.
Nu nog een keer proberen als de lockdown voorbij is want het staat in duitsland
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Een oud draadje lezend, ben ik benieuwd naar hoe dit plastic inlegplaatje nou bevalt/beviel, @LMM ?
Wil ook mijn freestafel bouwen voor mijn Triton TRA001, maar vraag me af of dit 4 tientjes kostende plaatje een goed optie is, of ik beter voor zoiets van alu (ad €139) kan gaan. Ik zal de freestafel niet vaak gebruiken, maar vind het wel fijn als e.e.a. beetje precies kan werken.

En is deze opsomming van de voordelen voor een freesplaat compleet?
- gaten voor bovenfrees zijn voorgeboord
- geringere diepte = meer freesdiepte + geringere belasting koolborstels
- makkelijker in- en uithalen frees
Want met een CNC-frees aan mijn zijde, zou ik dat ook prima zelf kunnen maken in de freestafel-plaat zelf, maar wellicht zie ik wat over het hoofd.
bij ali heb je een aluminium plaat voor minder dan 40 euro als dat voor jouw de doorslag geeft in je keuzen

 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.