Nieuwe frees/freestafel

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Nog even een vraagje hoe groot heeft iedereen de afmetingen van zijn of haar freestafel blad?

formaat van mijn oude freestafel was 61x42 cm maar wou eigenlijk wel een beetje groter.
 

WR1944

Oud hout
Ik heb het praktisch benaderd. Ik ben gestart met beschikbare afmetingen. Ik kon kwart platen vervoeren, 2'x4' ofwel 610 bij 1220. Dat vertaalde ik naar een metrische maat dus mijn tafel is 600 bij 1200 en dat bleek bij de voorstudie een handzame maat. Ik lijmde twee 3/4" platen MDF samen en tot op heden is dat een stabiel blad gebleken.
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Zo vandaag had de postbode een pakje uit arnhem bij zich :D

IMG_7432.jpg

1x een inlegplaat voor de bovenfrees
2x een "t-track" van 120 cm
2x een 150 mm lineaal

Nu alleen nog even kijken of ik een goede kopieer frees heb en dan kan ik beginnen
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Zo vandaag had de postbode een pakje uit arnhem bij zich :D

Bekijk bijlage 4593

1x een inlegplaat voor de bovenfrees
2x een "t-track" van 120 cm
2x een 150 mm lineaal

Nu alleen nog even kijken of ik een goede kopieer frees heb en dan kan ik beginnen

Ziet er leuk uit die inlegplaat ik zat gisteren op de site van baptist te kijken en kwam hem daar ook tegen. Alleen is het me nog niet helemaal duidelijk hoe dit werkt en zijn er misschien mensen die weten of hij ook geschikt is voor de festool OF 1010, en hoeveel freesdiepte je met deze plaat verliest?
 

LMM

Actieve deelnemer
16 jul 2012
270
1
Groningen
Op de website van baptist staat dat de plaat 9.5 mm dik is en ik meen ook ergens een foto gezien te hebben met een festool eronder, zij het met wat aanpassingen aan de plaat.

oh gevonden, ook op de site van baptist:
large_13295530956253.jpg
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Ik ben ook van plan om een freestafel te maken. Ik heb nu een Wolfcraft Mastercut 1000 tafel waar ik m'n Bosch GMF 1400 CE onderhang. Nu vind ik dat als freestafel maar wat knullig, bovendien is het vervelend om de frees altijd in en uit te bouwen.
Nu ben ik van plan om op het onderstel van m'n tafel een nieuw blad te bevestigen met een freestafel stijl Guido Henn. De bedoeling is om er dan een Triton TRA001 vast onder te monteren.
Nu is mijn vraag aan degenen die deze frees al gekocht hebben, waar hebben jullie die gekocht en was er dan ook de hendel voor de hoogteverstelling van bovenuit bij inbegrepen. Ik heb al hier en daar op het net aan het kijken geweest, maar het is me niet duidelijk :confused:. Bevoorbeeld bij Amazon is er een substantieel prijsverschil tussen de Franse en de Duitse site, ik heb zo een veeg vermoeden dat die hendel in Duitsland inbegrepen is en in Frankrijk niet. Ook de Triton site brengt weinig verheldering, daar vind je bovendien een bijkomende set met die hendel met nog een aantal copieerringen erbij. Nu ben ik alleen maar in deze frees geinteresseerd om die onder een tafel te hangen, die copieerringen heb ik dus niet nodig.
Bijkomende vraag: welke is de meest aangewezen basisplaat om deze frees in een tafel te monteren?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes,
Pascal
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Ik ben ook van plan om een freestafel te maken. Ik heb nu een Wolfcraft Mastercut 1000 tafel waar ik m'n Bosch GMF 1400 CE onderhang. Nu vind ik dat als freestafel maar wat knullig, bovendien is het vervelend om de frees altijd in en uit te bouwen.
Nu ben ik van plan om op het onderstel van m'n tafel een nieuw blad te bevestigen met een freestafel stijl Guido Henn. De bedoeling is om er dan een Triton TRA001 vast onder te monteren.
Nu is mijn vraag aan degenen die deze frees al gekocht hebben, waar hebben jullie die gekocht en was er dan ook de hendel voor de hoogteverstelling van bovenuit bij inbegrepen. Ik heb al hier en daar op het net aan het kijken geweest, maar het is me niet duidelijk :confused:. Bevoorbeeld bij Amazon is er een substantieel prijsverschil tussen de Franse en de Duitse site, ik heb zo een veeg vermoeden dat die hendel in Duitsland inbegrepen is en in Frankrijk niet. Ook de Triton site brengt weinig verheldering, daar vind je bovendien een bijkomende set met die hendel met nog een aantal copieerringen erbij. Nu ben ik alleen maar in deze frees geinteresseerd om die onder een tafel te hangen, die copieerringen heb ik dus niet nodig.
Bijkomende vraag: welke is de meest aangewezen basisplaat om deze frees in een tafel te monteren?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes,
Pascal

Beste Pascal,

Als je met hendel bedoeld de zwengel om de hoogte te verstellen onder de freestafel dan kan ik je zeggen dat die hier in Nederland er bij geleverd wordt.
Ik heb hem gekocht bij Silverline tools in Zevenaar. Ik heb een paar telefonisch contact gehad met hun gehad en moet zeggen dat ik goede informatie kreeg.
Wat mij wel tegenviel is de hoogte verstelling met de draaiknop. De machine heeft de neiging om dan door de arretering heen te zakken.
Ook moet je er op letten dat de machine alleen ingeschakeld wordt met behulp van de machine schakelaar. Een truukje met een externe schakelaar en de machine schakelaar ingeschakeld heeft ongewenste effecten.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
Nog even een vraagje hoe groot heeft iedereen de afmetingen van zijn of haar freestafel blad?
1220x2440... :rolleyes:
Ofwel: een hele plaat met een gat erin. Best handig als je nog eens een keer een stapel 3050mm lange plinten wil frezen voor je hele huis, zoals ik gedaan heb :)
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Grappig, exact de vraagstukken waar ik recent mee zat! Ik heb recent een Triton TRB001 aangeschaft en in een freestafel gebouwd, dat is de 2400w versie.
Hij is knap groot en voor kleine werkstukken uit de losse hand minder geschikt, maar de 1400w versie is ook niet veel kleiner en lichter.

Ik kocht hem via Borencotools en daar zat de slinger voor de hoogteverstelling er bij. Dit had ik van tevoren nagevraagd, ook zit er een 1/2" en 12mm spantang bij.
De slinger gebruik ik in de praktijk eigenlijk niet, voor de grove afstelling en het wisselen van freesjes moet je toch onder de tafel zijn, dan kan de fijnafstelling net zo makkelijk onderlangs.
Als je de tafel slim inricht en een beetje ergonomisch bij de frees aan de onderzijde kan komen is die slinger echt geen meerwaarde. Het boven de tafel wisselen van freesjes is echter wel fantastisch!

De kopieerringen van Triton zijn imperial, ook niet handig. Helaas heb je om metrische ringen te kunnen gebruiken wel de adapterplaat nodig uit de (prijzige) Triton set.
Ik heb nog even gekeken en volgens mij zit bij de TRB001 (2400w) de slinger inbegrepen, bij de MOF001 (1400w) zit de slinger bij de set kopieerringen.

Ik heb de basisplaat van Axminster gekocht: http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-router-table-insert-prod867979/
Massief aluminium, je moet zelf de gaten boren maar het is een solide en betaalbare oplossing.
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Beste Pascal,

Ook moet je er op letten dat de machine alleen ingeschakeld wordt met behulp van de machine schakelaar. Een truukje met een externe schakelaar en de machine schakelaar ingeschakeld heeft ongewenste effecten.

Welke effecten bedoel je? Ik doe niet anders, ik heb een nullastschakelaar in de freestafel gebouwd en dat werkt prima.
De Triton heeft een soft start, voor het wisselen van de frezen moet de machineschakelaar uit, zodra je de frees weer laat zakken schakel ik die weer in en gebruik ik alleen nog de externe schakelaar.

Met de hoogteverstelling heb ik ook geen problemen, ik stel het laatste stuk af met fijnafstelling en zet dan de vergrendeling er op, daarmee beweegt hij zeker niet meer.
 

blazoen

Actieve deelnemer
21 sep 2011
99
0
Eygelshoven
Als je met een externe schakelaar de machine naar boven draait dan werkt de vergrendeling van de as niet want die werkt alleen als de schakelaar van de triton is uitgeschakeld. Dit is zo beveiligd. Dus moet je er toch weer onder om de machineschakelaar om te zetten. Dat doe je zelf dus ook zo, maar het punt is dat het ook niet anders kan en je dus alleen de externe schakelaar kunt gebruiken voor werken met dezelfde frees.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
1220x2440... :rolleyes:
Ofwel: een hele plaat met een gat erin. Best handig als je nog eens een keer een stapel 3050mm lange plinten wil frezen voor je hele huis, zoals ik gedaan heb :)

Even een kleine correctie.
Sinds ik in Amerika zit heb ik een metrische obsessie. Met een zeker fanatisme doe ik alles in mooie ronde millimetermaten. Ik heb de tafel op 600 bij 1200 gemaakt. ;-)
 

WR1944

Oud hout
Als je met een externe schakelaar de machine naar boven draait dan werkt de vergrendeling van de as niet want die werkt alleen als de schakelaar van de triton is uitgeschakeld. Dit is zo beveiligd. Dus moet je er toch weer onder om de machineschakelaar om te zetten. Dat doe je zelf dus ook zo, maar het punt is dat het ook niet anders kan en je dus alleen de externe schakelaar kunt gebruiken voor werken met dezelfde frees.

Dat zelfde probleem heb ik ook. Ik heb een losse schakelaar naast de frees gemonteerd. Als ik frezen wissel moet ik ook de schakelaar op de frees uitschakelen. Is wel even lastig maar ook dat went.
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
Bedankt voor de reacties. Ik heb zonet nog eens naar Amazon.fr gekeken maar de levertermijn 1à2 maanden vind ik wel wat lang. http://www.amazon.fr/Triton-TRA001-D%C3%A9fonceuse-pr%C3%A9cision-bi-mode/dp/B002QRUG04/ref=lh_ni_t?ie=UTF8&psc=1&smid=A1X6FK5RDHNB96Ik ga ze toch eens bellen want een betere prijs dan daar heb ik nog niet gevonden en het is nu niet dat ik niet kan frezen ondertussen. Die link naar de freesplaat bij Axminster vind ik ook heel interessant, vooral dan de prijs. 6.5mm moet toch wel stevig genoeg zijn of zou het toch beter zijn om meer uit te geven en een plaat van 9.5mm dik te kopen, deze bevoorbeeld : http://www.sautershop.de/products/F...stigungsplatte/Fraestisch-Einlegeplatte.html?
Dat de externe bedieningsknop de as niet blokkeert, vind ik op zich niet zo erg. Uiteindelijk is het zelfs veiliger om de knop op de machine uit te zetten bij het verwisselen van de frees.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een TRA001 en een TRB001?
Groetjes,
Pascal
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Die 6.5mm plaat is sterk zat en scheelt je weer wat freesdiepte. Het is massief aluminium en dat vervormt echt niet!
De plastic varianten willen met een zware bovenfrees soms iets door gaan hangen, dat heb ik tenminste ergens gelezen...

TRA of TRB schijnt met het land van levering te maken te hebben, technisch zijn ze in principe identiek.
Enkel opletten of de diepteinstelling metrisch of imperial is, andere zaken moeten gelijk zijn.
Hier meldt iemand dat ook: http://www.ukworkshop.co.uk/forums/viewtopic.php?t=14902&highlight=trb001+tra001

Die Amazon link is zeker goedkoop, en gratis levering naar Luxemburg...
 

Pascal

Actieve deelnemer
27 dec 2011
178
1
Luxemburg
De Triton TRA001 is besteld bij Amazon France, de leveringstermijn zou 13 maart zijn, beter dan wat ze eerst hadden vermeld. Ik denk er sterk over om de aluminium montgeplaat bij Axminster te bestellen, zou er dan eventueel enkele veerklemmen deze http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-double-horizontal-featherboards-prod889053/ en deze : http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-vertical-featherboards-(pair)-prod889058/.
Deze lijken me niet zo verschillend als bij andere leveranciers, maar wel een stuk goedkoper. Heeft hier iemand daar ervaring mee?
Alvast bedankt.
Groetjes,
Pascal
 

Sjoerd

Actieve deelnemer
23 dec 2010
100
1
Ik heb ongeveer dezelfde, ook van Axminster. Tja, featherbords zijn eenvoudige dingen en ze voldoen dan ook prima.
Het enige lastige is dat de bouten en sterknoppen engels draad hebben, als je iets aan wil passen kun je niet zo maar een ander knopje pakken!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.