"Fingerjoints" met handzaag

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
De filmpjes over zwaluwstaarten op het forum hebben me geïnspireerd. Het leek mij wel beter om eerst eens "fingerjoints" te proberen alvorens mij aan zwaluwstaarten te wagen. Met wat rest-hout heb ik twee oefeningetjes gemaakt.

DSC_0306.jpg

Aangezien ik geen kruishout heb, heb ik de truc gebruikt die John Bullar in het tweede filmpje toont. Een kruishout lijkt mij toch handiger...
Een beugelzaagje heb ik ook niet meteen liggen dus heb ik de uitsparingen met de beitel uitgehakt, maar hier kom ik nog behoorlijk wat techniek tekort. Om de verbindingen te zagen heb ik een simpel toffelzaagje van Stanley gebruikt, wat niet echt ideaal is.

Het tweede oefeningetje ging al wat vlotter:

DSC_0307.jpg

Deze keer heb ik de plankjes achter elkaar geplaatst in de bankschroef en eerst de linker zaagsnede's gemaakt, daarna alles een beetje opgeschoven en de rechter zaagsnede's gemaakt. Ik had gehoopt dat het allemaal wat vlotter zou passen, maar ik heb alsnog behoorlijk wat moeten bijwerken met de beitel.

Ik heb uiteindelijk veel geleerd uit deze twee kleine oefeningetjes: een futselplank kan best handig zijn als je een beitel gebruikt, een alternatief voor het toffelzaagje is nodig en mijn hak techniek moet verbeterd worden. Ik begin nu ook te snappen waarom een markeer-mes handig kan zijn :)

Het was in elk geval leuk om eens te proberen.

Reinoud
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Hallo Reinoud, hier enkele tips.

Ik had gehoopt dat het allemaal wat vlotter zou passen, maar ik heb alsnog behoorlijk wat moeten bijwerken met de beitel.
Zagen is iets dat je heel erg veel moet doen om er echt nauwkeurig en snel mee te leren werken. Oefening baart kunst!
Goed opletten is de boodschap, je moet eigenlijk je eigen 'afwijking' zoeken, en daarnaar afschrijven en zagen.
Sommigen zagen het aftekenlijntje weg, anderen half en anderen laten het weer volledig staan. Als je goed kijkt waar je mee bezig bent en veeeeeeel zaagt zal je al snel betere resultaten boeken. Je vingerlassen zijn trouwens heel goed gelukt om er niet echt ervaring mee te hebben!

Nog een tip: je zaagt beter iets dieper in, zodat het kopshout van je 'vingers' een klein beetje uitsteekt. Op die manier heb je veel minder werk om je hoeken netjes vlak af te werken. Nu moet je het ganse vlak langshout weg gaan schaven, terwijl je op de andere manier enkel de vingers hoeft effen te steken, schaven of schuren.

Groeten en veel succes nog!

Steven

PS: waag je gerust aan wat zwaluwstaarten, je zal er veel uit leren!
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Bedankt voor de tips! Ik had in het begin schrik om te diep in te zagen en stopte mooi op de lijn, maar het gaat inderdaad beter zijn om iets dieper te zagen. Bij de eerste poging had ik de beitel ook mooi op de lijn gezet, maar het hout vervormde wat waardoor alles minder mooi aansloot. Bij de tweede poging had ik de beitel iets voor de lijn gezet en het verschil was groot.
Ik denk dat voorlopig het zaagje het grootste struikelblok is. De vertanding is volgens mij niet echt ideaal om te schulpen. Ik moet eerst wat staan vechten met de zaag voor ik een mooie begin-groef krijg. Ik heb al een mooie Veritas zaag gezien, maar helaas een beetje prijzig. Zijn er goedkopere alternatieven?
Het valt me wel op hoe eenvoudig het eigenlijk is om met de hand te doen. Het internet staat vol met filmpjes hoe je met alle mogelijke machines vingerlassen en zwaluwstaarten kan maken. Maar als een beginneling als ik op drie kwartier zo'n verbinding kan maken zonder het juiste materiaal dan moet het voor een vakman met goed materiaal toch heel snel klaar zijn?
Ik kan iedereen eigenlijk alleen maar aanraden om het eens te proberen, het is echt leuk om te doen.

Reinoud
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Zeker geen slecht resultaat voor de eerste keer.
Als je dit soort dingen voor de eerste keer gaat doen doe je dat uiteraard niet met het mooiste hout dat je hebt liggen. Toch kan ook de houtkeuze voor frustratie zorgen.
Je beiteltechniek oefenen zal waarschijnlijk toch een stuk plezieriger zijn met een stuk beukenhout dan met een goedkoop stuk bouwmarkt vurenhout. Dat spul is zo zacht en grof dat het zelfs met vlijmscherpe beitels en genoeg ervaring geen echt plezier is om hiermee te werken.

Gr Ed
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hé ziet er best netjes uit hoor.

Je hebt speciale zaagjes voor tand- en zwaluwstaart verbindingen, die maken het leven een stuk fijner. Ik werk zelf ook graag met de hand en heb kort geleden deze gekocht: http://www.leevalley.com/US/Wood/page.aspx?p=64007&cat=1,42884,68511&ap=1

Verder een beugelzaagje om het hout tussen de tanden er uit te zagen en afsteken met een scherpe steekbeitel. Met de beitel hakken is in zachtere houtsoorten een drama heb ik gemerkt.

Succes
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Die Veritas staat op mijn verlanglijstje, alleen is mijn verlanglijstje heel erg lang :eek:.
Ik ga eens op zoek moeten gaan naar wat restjes beuk of zo om wat verder te oefenen. Mijn beitels zijn best wel scherp, maar ik zal waarschijnlijk altijd een haat-liefde verhouding hebben met vuren. Het is perfect voor ruw constructiewerk maar verder kan je er helaas niet veel mee doen... Gelukkig is het spotgoedkoop.
Ik ga binnenkort eens vingerlassen in multiplex proberen, ik heb nog wat resten recuperatie plaat liggen. Zou je in multiplex beter kunnen hakken of is dit gedoemd om fout te gaan?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien gaan voor een Japanse Ryoba als zaag. Zijn niet duur (voor minder dan 30 euro heb je er eentje) en je hebt meteen twee zagen: een schulp en een afkort. Het vraagt wel wat oefening om de zaag te beheersen (vooral om te voorkomen dat het zaagblad plooit).
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik had daarnet in de Brico nog naar een Japans uitziend zaagje van Stanley staan kijken, maar het leek mij toch wel heel erg flexibel. Ik heb nog nooit met een Japanse zaag gewerkt, maar het principe van schulp en afkort blad spreekt mij wel aan.
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Ik heb laatst ook voor het eerst een Japanse zaag gekocht , wel met een versterkte rug, werkt voor mij verrassend goed.

Cas
 
A

Athanor

Guest
Ik zat even te puzzelen op je benaming " vingerlassen". Die komt me bekend voor en toch past die niet bij de houtverbinding waar je zo mooi mee aan het oefenen bent.... Toen schoot me de juiste benaming weer te binnen: tandverbinding. Vingerlassen is wel een logische vertaling uit het Engels, maar is in ons taalgebied meestal een benaming voor de mechanische verbinding waarbij met zig-zag freesconstructies meestal houtverlengingingen worden gemaakt.

Verder vind ik dat je al mooie resultaten bereikt hoor! Veel succes met de experimenten.

Fons
 

Reinoud

Actieve deelnemer
23 nov 2012
348
0
Dendermonde
Ik had ook even zitten zoeken op de juiste benaming, ik heb dan maar de Engelse benaming in de titel gezet. In het Engels noemen ze het soms ook "box-joints" blijkbaar. Ik twijfelde over "tandverbinding" omdat je er dan verwarring kan zijn met "tand-groef":).

Ik ben nu op zoek naar een betere zaag en kwam op Google dit tegen:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?5181-Een-zwaluwstaart-zaag-maken
of hoe alle wegen naar Rome leiden :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Ik had daarnet in de Brico nog naar een Japans uitziend zaagje van Stanley staan kijken, maar het leek mij toch wel heel erg flexibel. Ik heb nog nooit met een Japanse zaag gewerkt, maar het principe van schulp en afkort blad spreekt mij wel aan.

Flexibel zijn ze, daar moet je niet aan twijfelen, maar dat is geen probleem. Ik heb ik ook gedacht dat het maar niets was, maar na een keer proberen ben ik van mening veranderd. Als je eenmaal een goede zaag hebt gebruikt (Westers of Japans) weet je wel waarom je zo zat te klooien.
Is er eigenlijk iemand die al met die Stanley gezaagd heeft, of kan vergelijken met een echte Japanse zaag?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.