Hoe krijg ik een plank van 32 mm naar 16 mm dik?

amateur

Nieuw lid
14 feb 2013
4
0
Goededag,

Zoals mijn gebruikersnaam zal doen vermoeden heb ik nog weinig kaas gegeten van echt houtbewerken. Mijn werkstukken beperken zich tot nu toe tot kinderbedden en kasten waarbij ik het levensmotto "wabi sabi" hanteer. Komt er op neer dat ik me zelf wijs maak dat scheve / niet passende / klemmende / scheurende enz enz werkstukken ook mooi zijn :)

Maar goed, ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen met het volgende:

Ik zou de frontjes van mijn keukenkastjes willen maken van gebruikt steigerhout. De huidige frontjes hebben een dikte van 16 mm, hierop is mijn keukenblad ook geplaatst. Nu zou ik dus een steigerhouten plank van 32 mm dik terug moeten zien te krijgen naar 16 mm. Is er een eenvoudige manier om dit te doen?

Bij deze alvast mijn dank voor jullie reacties.

MVG
Nick
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.421
686
Emst
Zagen en/of schaven.
Je kan het ook proberen bij een bouwbedrijf of een timmerman.
Waar woon je ergens?
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Hij heeft het niet over een gebruikte toch? Of misschien wel, ze worden ook bij ladingen nieuw verkocht aan de steigerhouten meubel bouwers.

Als hij nieuw is even naar een aannemer rijden of een houthandel, waar je tegen een kleine betaling dit laat doen door hun?

Weet je zeker dat je deurtjes wilt van steigerhout? Het kan volgens mij behoorlijk gaan werken, steigerhout staat niet echt bekent als stabiel hout.
 

tuoh

Oud hout
Er zullen niet veel kandidaten zijn om een gebruikte steigerplank door de machine te duwen, het is de pest voor een machine.

Als het dan toch zo nauw niet steekt met de afwerking, zaag je fronten wat groter dan nodig en voorzie de fronten rondom van een sponning, zodat eens de schuif dicht is het front maar 16mm in het zicht komt, de rest van de dikte zit dan in de kast. Voordeel, heel sterke fronten van 32mm dikte:cool:

Mvg,


André
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Oeps ja, nu zie het, lezen zwaaihaak, lezen!!!, er staat idd, gebruikt steigerhout.
Ja met cement resten er op das goed voor een slijpbeurt :)

Maar! als je ze toch gaat verdunnen, waarom begin je dan niet met een nieuwe steigerplank?
Bij de meeste houthandels staan die dingen er bij bulten, en kosten ook niet zoveel.

In Zwolle zit geloof ik een houthandel die dit graag voor je doet.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Als je het gaat schaven is het geen gebruikt steigerplankenhout meer. Dan heb je weer de nieuwe look van vurenhout.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
als je een steiger plank door de midden wil schulpen kun je die het best van 2 kanten inzagen met de cirkelzaag, en dan de rest met de lintzaag. met een bot cirkelzaagblad zagen gaat nog wel maar met een bot zaaglint is minder geslaagd.
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Als je gebruikte planken wil schaven is dat niet aardig voor je schaafmessen... :( ik denk dat je dan nogal een botte reactie krijgt...
En daarbij, wil je ze dan zovaak schaven totdat je 16 mm overhoudt? Beetje veel afval.

Je zou ze ook over de tafelzaag kunnen halen, langs allebei de lange zijden inzagen op standje maximaal. Wel goed het midden aanhouden. Dan de rest met het handje en tot slot de 'binnenkant mooi vlakken met de (hand)schaaf.

Niet ideaal, maar te doen lijkt me.

Succes,

Glen
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een goed afgestelde lintzaag lijkt mij het enige alternatief om het in één keer te doen. Ofwel moet je zelf één kant proper schuren zodat je kan zien dat er geen steentjes of nagels in zitten, en dan laten schaven in een vandiktebank.
Ik ken er ook wel die niet zo nauw kijken op hun materiaal een alles en nog wat door de schaafbank steken, hun messen zien er na een tijd uit als een handzaagblad.
 

roald

Actieve deelnemer
29 feb 2012
492
0
schaaft een vandiktebank aan 2 kanten tegelijk?
Nee, aan één zijde. Eén zijde wordt normaal gesproken eerst over een vlakbank gehaald om deze te vlakken. Dan gaat het hout met die gevlakte zijde naar beneden door de vandiktebank, zodat beide resulterende geschaafde zijden zuiver parallel worden.
Je kan natuurlijk ook ruw hout door de vandiktebank halen. Dan heb je wel kans dat, door de niet-gladde onderkant, je geschaafde zijde niet zuiver vlak wordt.
 

amateur

Nieuw lid
14 feb 2013
4
0
Bedank voor de adviezen. Is er geen hout verkrijgbaar wat enigzins in de buurt komt van het grijzige van een gebruikte steigerplank maar wat wel met een dikte van 16 mm te verkrijgen is?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nou, er iets wat er oplijkt. Maar dan is het wel van HPL (soort van 0,7mm dik trespa, dit lijm je dan 2 zijdig op mdf) Melamine kan ook, maar voor fronten opteer ik HPL. Ik meen dat duropal (maker van hpl) dit in het gamma heeft. Bandje erop en dan klaar. Echter dit is meer het werk voor iemand met een fatsoenlijk zaagtafel met loeischerp blad of een goed afgestelde kantenverlijmer met voorfrees. Je kan dus overwegen om dit uit te besteden aan een interieurbouwer. Of jij geeft de maten door en hij maakt de fronten en jij doet de rest.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Kan je geen nieuwe planken zelf een gebruikte look geven? Eerst op dikte brengen en dan mortel er op, afborstelen en laten drogen. Eventueel in de verse mortel lopen, of een tijdje laten liggen op een plek waar je regelmatig over loopt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.