Massieve deuren met topiefrees

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Het maken van binnendeur gebeurt tegenwoordig met een profiel & contraprofiel frees voor de stijlen en rails (38à40mm).
Kunnen deze met een semiprofessionele combine (bvb Hammer c3 31 comfort) en aandrijver zonder problemen in één passage (uit eikenhout) getrokken worden?
Heeft hier iemand ervaring mee.
Of zijn er bijzonderheden waar je moet opletten.
 

tuoh

Oud hout
Profiel en contraprofiel (P&C) word inderdaad veel gebruikt tegenwoordig, het spaart aardig wat tijd uit, en ook niet onbelangrijk, je hebt geen ervaren vakman nodig om die dingen in elkaar te knutselen. Voor één deur is het wel een dure oplossing.

P&C gebruiken impliceert ook dat de verbindingen tussen stijl en regels gaan gebeuren met deuvels, valse pennen of domino's. Pen en gat combineren met P&C gaat ook, maar door de bijkomende pennenschijven is het een stuk duurder in productie.

Die dingen frezen op een semi-professionele machine in één gang met een +/- 3 pk motorvermogen is zondermeer te doen, een aandrijver is een pluspunt maar geen must.
Scherp gereedschap, een hoog toerental op de machine en een redelijk snelle doorvoer zijn te verkiezen boven een traag toerental en trage doorvoer. Dit geeft mooier freeswerk, geen gevaar voor verbranding van het hout, en een langere standtijd voor de snedes.

Het contraprofiel frezen aan de regels gaat meer vermogen vragen dan de langse kanten frezen. Schiet hier het vermogen wat te kort dan kan deze bewerking ook uitgevoerd worden in twee beurten, dat is geen enkel probleem. Dit hangt ook wat af van de diepte van de profilering. Voorzie bij het kops frezen van de regels een stuk afvalhout aan de achterzijde, dit gaat het uitsplinteren tegen.


Succes met de klus,


André
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
André,
Bedankt voor de nuttige informatie.
Voor één binnendeur is dit inderdaad een dure oplossing. Voor thuis gaat het over 13 deuren; en een kit P&C + bossingfrees kost +/- 900€ dit lijkt mij de investering waard.
Wat de pen en gat gecombineerd met P&C betreft ben ik niet op de hoogte. Deze combinatie is waarschijnlijk de strekste en fraaiste.
Alvorens aan te vangen ga ik eerst ten rade bij een beroeps om een enkele proefstukken te maken (daarna pas de aankoop van hout en frezen)

groeten,
Dirk
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zit met hetzelfde plan, welke frees heb je op het oog?
Als je in massief werkt kan het volgens mij ook met wegwerpmesjes van 40mm in de prijsklasse 30 euro/setje. Er is hier in alle geval 1 setje profiel en contraprofiel voor binnendeuren 40 mm dik.
@ Tuoh / André: wat bedoel je met een valse pen? Is dit een losse pen: eerst profileren en contraprofileren en dan op de langgatboor in zowel stijl als regel een gat frezen waar je dan een losse pen in stopt?
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
@brt


Als voorbeeld:

P&C: http://www.felder-gereedschap.be/catalogsearch/result/?q=500-04-085
Bossing: http://www.felder-gereedschap.be/catalogsearch/result/?q=500-04-031

Dit wil nog niet zeggen dat het deze gaan worden (wel van dit type)

Hetgeen jij in geachte hebt (30€/set) zijn de profielmessen voor een universele freeskop.
Voor het gebruik van binnendeuren twijfel ik echter aan deze set, de max hoogte van 40mm is voldoende, maar de diepte?
Misschien kan hier iemand met gebruikservaring een beter op antwoorden
 

tuoh

Oud hout
Zit met hetzelfde plan, welke frees heb je op het oog?
Als je in massief werkt kan het volgens mij ook met wegwerpmesjes van 40mm in de prijsklasse 30 euro/setje. Er is hier in alle geval 1 setje profiel en contraprofiel voor binnendeuren 40 mm dik.
@ Tuoh / André: wat bedoel je met een valse pen? Is dit een losse pen: eerst profileren en contraprofileren en dan op de langgatboor in zowel stijl als regel een gat frezen waar je dan een losse pen in stopt?


Een valse pen is inderdaad een losse pen.
De volgorde van bewerkingen ziet er zo uit:

- hout zagen
- schaven
- afschrijven
- regels op lengte zagen
- gaten boren, en, of pennen zagen
- dan pas (profielen) frezen
- lijmen
- etc....

De frezen zoals te zien bij Felder zijn uitgerust met wegwerpmessen, deze zijn voorzien van een fixatie, zodat ze bij het plaatsen altijd mooi uitgelijnd zitten.

Dit is meteen het pijnpunt bij universele freeskopen, om hier de HSS messen exact op de zelfde hoogte en diepte te krijgen vraagt serieus wat stelwerk.
Deze messen hebben over het algemeen gezien te weinig vrijloop op de zijkanten, bij dieper freeswerk verbranden de randen.
Voor een occasionele klus kan het wel, maar het eindresultaat zal nooit vergelijkbaar zijn met frezen zoals hierboven getoond.


Mvg,

André
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Mag ik hier nog wat bedenkingen / vragen bij?

Vooreerst: mijn ervaring is beperkt en ik doe dit alles behalve beroepsmatig. Dit lijkt me wel een leerrijk onderwerp.

Ik heb een 8tal jaar geleden een 2dehands machine van Casadei gekocht (topie + zaag + kleine oplegtafel / pennewagen). Het betreft een vrij massieve / zware machine met 3pk motorvermogen, een as van 50mm en een vast toerental van 6000 t/min. Is dit toerental geschikt voor dergelijke bewerking? Kan een dergelijk profiel met manuele doorvoer werkelijk in 1 bewerking uit een stijl gefreesd worden? Ik heb bij de bewerkingen met mijn machine (hoofdzakelijk keukendeurtjes, met een professionele frees met wegwerpmessen vergelijkbaar met de felder, maar dan van Elbé) altijd de indruk gehad dat de machine veel rustiger zijn werk deed bij kleine afnames en meerdere passages... Heb het eigenlijk nooit gedurfd om grotere profielen in 1 passage uit te halen.

De binnendeuren zijn toekomstmuziek, maar ik had gehoopt om een kleine reeks van 6 deuren te kunnen maken met een universele freeskop. Ik heb wel een freeskop waarbij de messen automatisch gesteld zijn: 2 borgpinnen pakken in de 2 kleine gaten van een mes, je hoeft niet te stellen met een schroef in het middenste gat. Zie foto. Wat wordt er bedoeld met de 'vrijloop' van de frees.

P.S. De diepte van de Felder en de universele frees zijn nagenoeg gelijk. Van de betere kwaliteit van de Felder en de uitgebreidere mogelijkheden moet je mij niet overtuigen. Voor mij persoonlijk zou het alleen leuker zijn om 900 euro te investeren in iets anders (domino ofzo) dan in een frezenset die ik waarschijnlijk 1 of 2 keer ga gebruiken...

Over de volgorde: ik heb deze volgorde al eerder gezien op het forum, en ben ervan overtuigd dat dit de normale manier van werken is, maar (dit kan een onnozele vraag zijn) waarom worden de stijlen eerst op lengte gezaagd en de pennen eerst gemaakt en dan pas geprofileerd? Waarom werkt dit beter / handiger?
Ik heb bij mijn huidige werk (badkamerkast, een 'beaded face frame' zoals men dit in de Angelsaksisch landen tracht te noemen, zou niet weten hoe het hier noemt) omgekeerd gewerkt. Kast in wording bijgevoegd op foto. Het betreft hier echter geen profiel - contraprofiel, maar klassieke verstekken die met een beitel tegen een 45° malletje afgestoken zijn. Ik heb daarbij niet echt problemen ondervonden. Ik heb eerst mijn hout geprofileerd. Daarna op lengte gezaagd en daarna de verstekken uitgestoken in het profiel. Daarna gaten geboord met de langgatboor in stijlen en regels en dan de boel in elkaar gelijmd met losse pennen. Cfr. Foto. Mijn redenering was dat het freeswerk van de profielen en het uitsteken van de verstekken het meest tricky was, en wou pas tijd stoppen in de losse penverbindingen als dit gelukt was.

Nog een laatste onnozele vraag. Wat betreft de pen in combinatie met profiel & conterprofiel. Ik ben overtuigd van de noodzaak hiervan bij een binnendeur. Wordt dit in de klassieke kwalitatieve schrijnwerkerij ook gedaan voor kastdeuren / keukendeurtjes? Ik heb voor mijn keukendeuren gewoon het profiel & cotraprofiel gebruikt zonder bijkomende verbinding (dus het pennetje van 15 mm van de contraprofielfrees). Is dit voldoende voor dergelijke projecten?

Vriendelijke groeten,

Bert
 

Bijlagen

  • PICT0536.jpg
    PICT0536.jpg
    57,7 KB · Weergaven: 316
  • PICT0535.jpg
    PICT0535.jpg
    71,7 KB · Weergaven: 316
  • PICT0534.jpg
    PICT0534.jpg
    52,5 KB · Weergaven: 315
  • PICT0529.jpg
    PICT0529.jpg
    71 KB · Weergaven: 317

tuoh

Oud hout
Oef, dat zijn een hele hoop vragen. Ik zal alles punt per punt proberen beantwoorden.

- de machine: eerst een HEEL belangrijk punt, als ik lees dat de machine op de freesas maar één snelheid heeft, namelijk 6000tr/min, terwijl de freeskop op de foto maar max 4800tr/min mag draaien dan zit je dus met een groot probleem. Ga je namelijk deze freeskop op een hoger toerental gebruiken dan zit je in de gevarenzone!!!!!! Niet (meer) doen. Stalen freesblokken zijn doorgaans geschikt voor hogere toerentallen dan alu. exemplaren, altijd controleren voor het kopen van die dingen.
Het verbaast mij wel dat de freesas maar één snelheid heeft, meestal zijn hier drie keuzemogelijkheden ( ongeveer 4500 - 6000 - 8000tr/min)
Op zich is 6000tr/min een prima snelheid om te frezen mits je geschikte frezen hebt. Sommige bewerkingen doe ik zelfs op 9000tr/min. Hoe hoger het toerental hoe kleiner de machineslag en dus een mooier freesbeeld terwijl je toch een vlotte doorvoer hebt ( in m/min)

- Het is normaal dat een machine veel rustiger klinkt bij een kleine afname dan bij groter(e) afnames, maar een motor van 3pk kan makkelijk een sponning frezen van 30mm hoog op 15 à 20mm diep in één afname:D

- Vrijloop: in dit geval wil het zeggen dat de boven- en onderkant van de messen een schuin geslepen vlak hebben, en dus ook een snijkant vormen. Bij veel van die messen zijn deze kanten gewoon recht, en dat verbrand bijna direct hout en mes.

- de volgorde van bewerkingen: bij P&C worden de REGELS eerst van lengte gezaagd alvorens te kunnen contraprofileren, de stijlen worden pas van lengte gezaagd als de hele zaak in elkaar gelijmd zit.

- Waarom eerst boren en pennen slaan alvorens te frezen: Stel je gaat een profiel frezen met de getoonde messen, dus langs beide zijden een profilering met in de midden een groef. Als deze profilering eraan getrokken is kan je heel moeilijk de gaten afschrijven, het is heel lastig boren, dat gaat gepaard met heel wat afsplintering van het profiel, etc.
Het is veel eenvoudiger om eerst de gaten af te schrijven, je hebt de hele dikte van het hout nog ter beschikking, het is makkelijker om de gaten te boren omdat de boor start op een plat vlak, en doordat het hout nog mooi rechthoekig van doorsnede is ook makkelijker om het hout aan te leggen tegen de rand op de boortafel. Er zijn alleen maar voordelen aan deze manier van werken.
Bij een kleine profilering waarbij er nog een plat blijft staan na het freeswerk is het inderdaad mogelijk om zonder al te veel problemen omgekeerd te werken. Maar ik zou toch adviseren om de "wetmatigheden" van het vak te volgen, daar schuilt honderden jaren ervaring achter.

- P&C met een "echte pen": dit is de klassieke manier van werken:D Deze is niet beter of slechter dan een valse pen, of deuvels bij (binnen) deuren. Qua sterkte van de verbinding maakt het niet veel uit. Alhoewel DE sterkste verbinding bij P&C binnendeuren drevelen is:p Praktisch elke massieve binnendeur word in de professionele wereld gedreveld. (drevels van 14 à 16mm diameter)

Voor kasten is een klassieke pen en gat verbinding enkel nodig als je geen P&C tot je beschikking hebt, alle profielen moeten dan in verstek gestoken worden. Meestal gebruik ik hier tegenwoordig een Domino voor, dat werkt even goed, tenzij door de aard van de profilering een spatpen nodig is, dan ontsnap je niet aan de klassieke penverbinding.
Bij diepe profileringen van 15 à 20 mm met paneel ertussen is er zelfs geen extra verbinding nodig, dan is de lijmverbinding tussen P&C sterk genoeg om het zaakje bijeen te houden.

Voila, dat zou alles wat moeten verduidelijken.

Ps: kijk nog eens goed naar je freesmachine en dan specifiek naar de toerentallen, ik kan bijna niet aannemen dat er maar één snelheid beschikbaar is, dat ben ik nog nooit tegengekomen. Casadei is tenslotte toch een semi-professionele machine.


Ps II: mooi werk overigens, proficiat.


Mvg,

André
 
Laatst bewerkt:

ed bever

Actieve deelnemer
14 aug 2012
188
0
bakel
hoi BTR. Ik ben zelf ook een casadei combi m310 Deze machine heeft 3 toerentallen n.l 3200 6200 en 7200 toeren en heeft ook een 3 pk motor De toerentallen kan ik veranderen door middel van het verlegen van de v-snaar.Ik denk dat jou casadei ook over meerder toerentallen beschikt.


Groetjes marc
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Vooreerst bedankt voor de goede uitleg en het compliment.

De foto van de freeskop is misschien misleidend, deze was enkel bedoeld om de sleuf met borgpennetjes voor de profielmessen te tonen. Achter de n 4800 komt een koppelteken met daarachter het maximumtoerental (ik dacht 7000 of 8000 ofzo). In elk geval de freeskop mag aan 6000 toeren draaien.

Ik zie de logica van de volgorde in en ga er het in 't vervolg toch maar zo doen...

De freesmachine is géén recente machine. Het gaat om een machine van halverwege de jaren 80. De motor draait de topas aan met een riem, zowel de topas als de motoras beschikken slechts over 1 wiel. Hierbij vindt een versnelling plaats van de +-3000 toeren van de motor naar de 6000 toeren van de topas. Op het originele gestanste plaatje met de kenkmerken van de machine staat 6000/min gestanst. De machine is afkomstig van de techische dienst van een school en is van daar naar de machinehandel gegaan die daar een andere machine plaatste. De machinehandel (een handel met toch wat naam & faam) heeft de machine gereviseerd en tweedehands verkocht. Mechanisch was de machine goed in orde (nergens speling, nergens roest, vlotte roulementen zonder speling, vlakke en goed onderhouden zware machinetafel...De machine werd me daar aanbevolen boven een nieuwe robland die een veelvoud kostte.). Aan het electrisch gedeelte is geknoeid geweest: er is een bijkomende veiligheid geplaatst, zo'n rode knop om hem te stoppen + een veiligheid die ervoor zorgt dat na een stroomuitval of het indrukken van deze knop de hele machine uitgeschakeld wordt. Volgens de machinehandel is dit niet bij hun gebeurd, maar in de school om aan bepaalde normen te voldoen. Er was hier een relais voor 2220/240 volt geschakeld aan 380/400 volt. Die relais heeft het ongeveer 2 weken uitgehouden. Bij zowel de zaag als de topie zit er een schakelaar met 2 standen. Die 2 standen dienen volgens de machinehandel voor niets: zou gaan om een ster-driehoekschakeling wanneer dezelfde machine met zwaardere motoren uitgerust is. Ik twijfel er soms aan of dit klopt: bij de topie staan er duidelijk een nummer 1 en 2 links en rechts van een 0. Is dit ooit of nog steeds een electrische snelheidsregeling geweest? Op het technische plaatje wordt er niets over vermeld. Ik ga het nog eens bekijken en evt. foto'tje posten, maar ik ben dit weekend weinig of niet thuis...

Nog een laatste klein vraagje over de verbindingen... Is een verbinding met P&C in combinatie met een pen an sich degelijker / sterker / beter bestand tegen werking dan een verbinding met klassieke of losse pen + uitgestoken verstekken, of gaat het louter om de eenvoud en de tijdswinst bij het vervaardigen?

Heel erg hartelijk bedankt voor de antwoorden!!
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Wat je laatste vraagje betreft, qua sterkte is er geen waarneembaar verschil tussen beide uitvoeringen, de voornaamste reden is inderdaad tijdwinst en eenvoud van bewerking.

Rare machine die Casadei:D één snelheid op de frees en schakelaars die maar half werken. Is de schakelaar voor de frees soms van het type om een tweetoerentalmotor te laten draaien? Dan zou je al twee snelheden ter beschikking hebben:p
Wat je ook wel tegenkomt is een schakelaar waarmee je de freesas linksom of rechtsom kan laten draaien, maar dit word meestal ook aangeduid op de machine. Tijd om de machine eens grondig onder de loep te nemen lijkt mij, om te ontdekken wat voor vlees je in de kuip hebt.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.