Vraag omtrent heel lange tafel

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Een klant van me vroeg me of ik een tafel kan maken op dit systeem: Bekijk bijlage essenza werken p1-3 (2).pdf
De tafel moet evenwel 280 cm lang en 90cm breed worden, maar toch het relatief dunne blad en smalle regels behouden, alsook de poten op de hoeken. Dit lijkt me een enorme lengte om te overbruggen zonder dat het blad vroeg of laat gaat doorhangen...

Iemand een idee of dit mogelijk is? De tafel zou moeten uitgevoerd worden in eiken.

Groeten,
Steven
 

WR1944

Oud hout
Als ik de tekening goed interpreteer zit er in de lange zijde een stalen stang of kabel. Die kan je aanspannen en zo een lichte doorbuiging corrigeren. Ook bij een wisselende belasting kan je het corrigeren. Het enige dat ik me afvraag is hoe gevoelig die afstelling is. Als je voor elk bijgeplaatst bord of wijnglas moet gaan sleutelen lijkt het me toch wat onpraktisch.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Ik denk dat het vooral te maken heeft met spanning steken onderaan (het is trouwens een draadeind volgens mij),waardoor het doorbuigen verhinderd wordt.
Misschien is er af en toe een (seizoensverbonden) sleutelmoment nodig, maar denk dat dit op zich wel meevalt. Denk niet dat de afstelling supergevoelig is, zou inderdaad onpraktisch wezen :D .

Groeten,
Steven
 

TH0M

Actieve deelnemer
9 sep 2010
664
29
Arnhem
image.jpg
Is dat span systeem niet het zelfde als in de hals van een gitaar?

Daar wordt het gebruikt om de spanning van de snaren te compenseren.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.