Eiken planken verlijmen

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Hallo allemaal,

Misschien een simpele vraag, maar ik kon het zo snel niet terugvinden.

Ik wil een eiken houden paneel maken voor een televisiekast.
Het paneel moet 78 x 55 cm worden. Hiervoor wil ik planken van 16cm breed en 2cm dik aan elkaar verlijmen in de lengte, en dan het paneel hier uit zagen.

Kan ik dit gewoon het beste met constructie (bruis)lijm doen? En moet ik aan de achterkant na het lijmen het paneel nog spalken met latjes?
Ik wil voorkomen dat het kromtrekt of gaat scheuren en dat ik de werking van het hout beperk.

Het eikenhout is tot 10% gedroogd.

Ik hoor het graag van jullie!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Gewone witte houtlijm. Zorg wel dat de planken goed tegen elkaar passen met een schaaf of een vlakbank. Bruislijm is vieze prut.

Als de planken in een kast gebouwd zijn helpt de constructie al om ze vlak te houden. Helemaal chirurgisch vlak blijft het nooit natuurlijk. Pas op als je latje dwars op je verlijmde paneel gaat zetten. Daar is al veel over geschreven. Hout werkt voornamelijk in de breedte en nauwelijks in de lengte. Dus lijm je een latje dwars op een plank dan gaat het gegarandeerd mis.

Of is dit bedoeld voor het deurtje? Dan zijn klampen op de achterkant wel slim. Maar lijm die niet vast. Gebruik schroeven en zorg voor ovale gaten zodat de schroef heen en weer kan schuiven. Spijkers kan ook.
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Bedankt voor je reactie!

Ik dacht altijd dat bruislijm vele male sterker was dan witte houtlijm.

Het latje was ook bedoeld om dadelijk het blad op te dragen, zodat deze min of meer verzonken zit in het meubel.
Is een dwarslat op een verlijmd paneel per definitie taboe, of enkel als de planken verlijmd zijn?
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Bart,

Da's per definitie taboe, aangezien hout haaks op de nerf veel meer werkt dan met de nerf mee; bij de eerste de beste seizoenswisseling met veranderde luchtvochtigheid wordt het dan buigen of barsten. Dat paneel blijft werken, of je het nu verlijmt of niet. Of bruislijm sterker is weet ik niet (hangt denk ik af van de soort), maar het is wel vieze prut waarvan je (ik althans) ongelooflijk vieze vingers krijgt.

Groeten,

hans
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bruislijm is voor buiten. Als de passing goed is is het echt wel sterke lijm, maar gebruik je het om spleten te vullen dan heeft het niet meer kracht dan piepschuim.

Witte houtlijm is sterker dan het hout zelf, dus plenty sterk genoeg. Je moet wel altijd zorgen voor een goede passing en het is ook een goed idee om de oppervlakten vers geschaafd te verlijmen. Na een tijdje komt er een soort oxidatie laagje op het hout die niet bevordelijk is voor een goede verlijming.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Met een paar geschroefde latjes tegen de achterzijde ga je een paneel dat wil kromtrekken nauwelijks tegenhouden. De latjes moeten dan zo dik zijn dat ze balkjes genoemd worden.:)
Als het paneel overdreven gaat kromtrekken is er al iets fout gegaan met de houtkeuze, nerfrichting, of vochtigheid. Hoewel dat laatste bij jouw (10%) niet het probleem zou moeten zijn.

Gr Ed
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Je wilt de planken van 16cm breed en 2cm dik aan elkaar verlijmen in de lengte.

Ik zou de planken niet op 16cm laten, maar doormidden zagen, zodat je iets van plm 8 cm over houdt en dan "om en om" verlijmen met gewone witte houtlijm, nadat je ze eerst goed vlak hebt geschaafd (strijken)
 
Laatst bewerkt:

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Ik lijm regelmatig panelen van eiken en beuken met een plank breedte van 100 tot 150 mm, en een dikte tussen de 20 en 40 mm en dat bevalt mij prima.
De kwaliteit van het hout is meer van invloed, en de vochtigheid graad waar het komt te staan.

Voor binnen gebruik ik een pvac D3 lijm. Maar een pvac D2 kan natuurlijk ook.

De benaming "gewone witte houtlijm", vind ik altijd een beetje vaag.
 

akwadraat

Actieve deelnemer
1 okt 2008
108
11
Beste zweihaak,

Zoals je misschien wel weet is PVAc-lijm (polyvinylacetaat) gewoon houtlijm. en aangezien deze binnen gebruikt gaat worden is de toevoeging d2,d3 of d4 niet nodig.
Dus het begrip gewone houtlijm kan in deze context best gebruikt worden denk ik.

Ik denk dat het belangrijker is, dat de kanten goed vlak zijn, anders zal zelfs de beste lijm niet goed genoeg zijn.
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Bij de aanduiding gewone witte houtlijm moet ik altijd denken aan de merkloze of goedkope witte hobby lijmen, en veel daarvan hebben de nare eigenschap dat ze na een aantal jaren loslaten door uitdroging.
De meeste gewone hobby lijmen zijn geen pvac, maar pva (Polyvinylalcohol) lijmen en deze zijn wateroplosbaar. En dus niet geschikt voor vlakverlijming van panelen.

De gecertificeerde pvac lijmen hebben die eigenschap niet.

Als je een huisvrouw hebt die elke week of twee keer per week met een natte doek ongelakt hout afneemt, of in een huis zonder cv, of bv geoliede panelen in een natte ruimte gebruikt, maakt de keuze van de lijm wel verschil.
Een D3 is niet nodig voor de meeste toepassingen, maar wel minimaal een D2.

Looizuur gehalte en kiezel in sommige eiken soorten, hebben ook invloed op de lijm.

En ja als het hout niet haaks verlijmd word gaat het in het begin direct al mis, mede door een oneven dikke lijmlaag die dan ontstaat.
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nee, niet je 16cm planken doormidden zagen en dan om en om verlijmen! Zonde van het mooie hout, we zijn Ikea niet!

Zweihaak, je hebt gelijk met die witte houtlijm. Dat is wel een erg generieke benaming. Doodgewone Bison D2 of D3 uit de bouwmarkt zal ik voortaan schrijven. :cool:

En dat van die sponning en groef snap ik ook niet. Gewoon koud tegen elkaar is prima.

En ik snap ook nog steeds niet wat je met die plaat eiken gaat doen eigenlijk.
 

bartjevossen

Actieve deelnemer
13 feb 2013
32
0
Ik wil panelen maken van 50 x 55 x 2 cm en 55 x 70 x 2 cm. Dit worden de wanden van het tv meubel. Het blad wordt dikker (5 cm).
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ok, dus dan zullen de zijwanden en de boven en onderkant elkaar ondersteunen en zo het kromtrekken van het blad (deels) voorkomen. Dus verder hoef je er geen balkjes op te schroeven.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Als je de gelegenheid hebt, zou je het hout een tijdje moeten opslaan in de ruimte waar het later ook in een meubel verwerkt wordt. Na een paar weken, vlaken en vandikte schaven en de kanten mooi recht en haaks. Koud verlijmen kan, maar een lamello oid. hier en daar maakt het wel gemakkelijker. Zo voorkom je veel problemen, tenminste als de relatieve vochtigheid in je huis niet te veel schommelt. De verdere constructie van je meubel moet een beetje bewegen door vochtopname of uitstoot opvangen. Interessante kost, dat wel.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.