Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 20

Eiken planken verlijmen

Hallo allemaal,

Misschien een simpele vraag, maar ik kon het zo snel niet terugvinden.

Ik wil een eiken houden paneel maken voor een televisiekast.
    Het paneel moet 78 x 55 cm worden. Hiervoor wil ik planken van 16cm breed en 2cm dik aan elkaar verlijmen in de lengte, en dan het paneel hier uit zagen.

Kan ik dit gewoon het beste met constructie (bruis)lijm doen? En moet ik aan de achterkant na het lijmen het paneel nog spalken met latjes?
    Ik wil voorkomen dat het kromtrekt of gaat scheuren en dat ik de werking van het hout beperk.

Het eikenhout is tot 10% gedroogd.

Ik hoor het graag van jullie!

Gewone witte houtlijm. Zorg wel dat de planken goed tegen elkaar passen met een schaaf of een vlakbank. Bruislijm is vieze prut.

Als de planken in een kast gebouwd zijn helpt de constructie al om ze vlak te houden. Helemaal chirurgisch vlak blijft het nooit natuurlijk. Pas op als je latje dwars op je verlijmde paneel gaat zetten. Daar is al veel over geschreven. Hout werkt voornamelijk in de breedte en nauwelijks in de lengte. Dus lijm je een latje dwars op een plank dan gaat het gegarandeerd mis.

Of is dit bedoeld voor het deurtje? Dan zijn klampen op de achterkant wel slim. Maar lijm die niet vast. Gebruik schroeven en zorg voor ovale gaten zodat de schroef heen en weer kan schuiven. Spijkers kan ook.

Bedankt voor je reactie!

Ik dacht altijd dat bruislijm vele male sterker was dan witte houtlijm.

Het latje was ook bedoeld om dadelijk het blad op te dragen, zodat deze min of meer verzonken zit in het meubel.
    Is een dwarslat op een verlijmd paneel per definitie taboe, of enkel als de planken verlijmd zijn?

Beste Bart,

Da's per definitie taboe, aangezien hout haaks op de nerf veel meer werkt dan met de nerf mee; bij de eerste de beste seizoenswisseling met veranderde luchtvochtigheid wordt het dan buigen of barsten. Dat paneel blijft werken, of je het nu verlijmt of niet. Of bruislijm sterker is weet ik niet (hangt denk ik af van de soort), maar het is wel vieze prut waarvan je (ik althans) ongelooflijk vieze vingers krijgt.

Groeten,

hans

Bruislijm is voor buiten. Als de passing goed is is het echt wel sterke lijm, maar gebruik je het om spleten te vullen dan heeft het niet meer kracht dan piepschuim.

Witte houtlijm is sterker dan het hout zelf, dus plenty sterk genoeg. Je moet wel altijd zorgen voor een goede passing en het is ook een goed idee om de oppervlakten vers geschaafd te verlijmen. Na een tijdje komt er een soort oxidatie laagje op het hout die niet bevordelijk is voor een goede verlijming.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    De latjes kan je het beste tegen het paneel aan schroeven. Het gat behoort dan wel een sleufgat te zijn.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Ok, dus het latje mag wel, mits niet gelijmd en geschroefd met sleufgaten?

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Yep. Zoek even wat vragen/projecten over tafelbladen op, dat is in principe de zelfde materie.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Ok bedankt voor jullie reacties! Gaat snel :-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008
    Met een paar geschroefde latjes tegen de achterzijde ga je een paneel dat wil kromtrekken nauwelijks tegenhouden. De latjes moeten dan zo dik zijn dat ze balkjes genoemd worden.
    Als het paneel overdreven gaat kromtrekken is er al iets fout gegaan met de houtkeuze, nerfrichting, of vochtigheid. Hoewel dat laatste bij jouw (10%) niet het probleem zou moeten zijn.

Gr Ed

Forum Rechten