Poort

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Je hoeft het niet eerst rond te hebben. Klief het balkje van de kopse kant tot afmetingen die in de buurt liggen van wat je nodig hebt. Dan schaaf je de vier hoeken ervan af zodat je een achtkantig balkje overhoudt. Dat balkje timmer je door je deuvelplaat via een gat wat een maat of 2 te groot is, dan 1 maat te groot en vervolgens de goede maat.

Arthur
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik begin gewoon met een vierkant latje. Je moet dan wel met een vrij groot gat beginnen en daarna steeds naar een kleiner gat toewerken. Voor 8 mm pennen begon ik met een latje van ongeveer 9x9 en een 11mm gat. Daarna 10, 9 en tenslotte 8mm.

Eerst slijp ik met een mes een puntje aan het latje, en dan sla ik hem met een houten hamer door het gat heen. De eersten waren behoorlijk krom, maar gaandeweg leer je om recht te slaan.
 

splinter

Nieuw lid
4 mrt 2008
8
0
Chris, ik volg de werkzaamheden rond de poort. Wat ik graag wil weten en wat ik nog niet ben tegengekomen , welke houtsoort gebruik je voor de poort?
 

splinter

Nieuw lid
4 mrt 2008
8
0
Chris,

erg mooi en duurzaam hout, ikzelf heb het gebruikt voor de kozijnen en voordeur. Echter momenteel is het zeer moeilijk (duur) verkrijgbaar. Dossie is dacht ik de mannier van zagen ,van welk deel van de stam?

m.vr.gr.
Marc
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
splinter zei:
Chris,

erg mooi en duurzaam hout, ikzelf heb het gebruikt voor de kozijnen en voordeur. Echter momenteel is het zeer moeilijk (duur) verkrijgbaar. Dossie is dacht ik de mannier van zagen ,van welk deel van de stam?

m.vr.gr.
Marc

Hallo, heb het hout al enkele jaren liggen en heb het gekregen als cadeau, dus qua prijs ben ik niet op de hoogte.
Moet eerlijk zeggen dat ik mocht ik opnieuw een houtsoort kiezen dat ik voor Padouk zou kiezen, is even duurzaam maar vind de houttekening mooier.

Groeten, Christof.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
splinter zei:
Chris,

erg mooi en duurzaam hout, ikzelf heb het gebruikt voor de kozijnen en voordeur. Echter momenteel is het zeer moeilijk (duur) verkrijgbaar. Dossie is dacht ik de mannier van zagen ,van welk deel van de stam?

m.vr.gr.
Marc

In dit geval is Dousie juist wel de naam van de boomsoort. Dosse is een zaagwijze, zeg maar het tegenovergestelde van kwartiers.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Update:

De planken op lengte gezaagd en de groef gefreesd voor de tand groef verbinding met de onderste dwarsligger.

'Dry fit'

372567437.jpg


372567441.jpg


Zoals je kunt zien ga ik nog aardig wat werk hebben om het hout terug proper te schaven. Heb mezelf verwend en dit kleine dingetje aangeschaft om die klus te klaren :D

CLIFNo45m.jpg


Dus enkel nog het hout proper schaven en de gaten boren voor de pennen en dan kan ik de poort verlijmen.

Volgende wat ik moet maken zijn de palen voor de poort. Heb drie maal vierkante buis besteld, 2000mm lang, 250mm breed en een wanddikte van 8mm. Zou moeten sterk genoeg zijn!
Nu is men vraag hoe bekleed ik die best met hout? Zit te denken om een vierkante 'kist' te maken die enkele mm's groter is dan de metalen palen en die er dan gewoon vanaf boven over te laten zakken. Misschien nog een klein lipje lassen aan de onderkant van de palen zodat het hout niet in contact me de grond/vochtigheid komt? Wat denken jullie een goeie methode of zijn er andere beter methodes?

Christof.
 

WR1944

Oud hout
Als ik het goed begrijp heb je stalen kokers besteld van 250 mm in het vierkant, wanddikte 8 mm en 2000 mm lang. Ik heb in de scheepsbouw gewerkt en deze koker valt in de categorie stalen profielen, die we voor zware belastingen zouden toepassen. Mijn gevoel zegt dat dit zwaar over gedimensioneerd is. Als de koker goed vast in de grond is bevestigd dan rijd je er je Hummer gegarandeerd op total loss. Ik denk dat 100 of 120 mm vierkant een betere keus is. Omdat het staal buiten gebruikt wordt, moet het goed tegen corrosie beschermd worden.
Ik weet niet of er nog geleiderollen o.i.d. aan de stalen kokers komen, die zouden dan eventueel door de houten bekleding steken. Daarmee kan een houten koker niet meer op en neer.
Ik ben benieuwd naar het eindproduct.
 
A

Athanor

Guest
gandel69 zei:
Hallo, na het lezen van bovenstaande leerzame verhaal ga ik een beetje twijfelen over de sterkte van de verbindingen van mijn poort.
Ik ben ook bezig pen-gat verbindingen te maken en ben zo'n beetje halverwege. Deze verbindingen sluiten dermate strak dat er volgens mij geen lijm meer blijft zitten als ik hem in elkaar duw. En dat terwijl mijn poort gaat "hangen" aan de verbinding. (ik zal deze week in een nieuw topic wel even een paar foto's van mijn project plaatsen).
Nu denk ik dat het hier genoemde drawboring voor mij ook een optie kan zijn. Maar... hoe kom ik aan die pennen. Ik heb wel voldoende reststukken, maar hoe maak je daar ronde pennen van?
Gr,
gandel

Op de site van Fine woodwoking kun je een video bekijken met de werkwijze voor drawboring van een wat zwaardere verbinding zie: http://www.finewoodworking.com/SkillsAndTechniques/SkillsAndTechniquesArticle.aspx?id=28508

Fons
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
WR1944 zei:
Als ik het goed begrijp heb je stalen kokers besteld van 250 mm in het vierkant, wanddikte 8 mm en 2000 mm lang. Ik heb in de scheepsbouw gewerkt en deze koker valt in de categorie stalen profielen, die we voor zware belastingen zouden toepassen. Mijn gevoel zegt dat dit zwaar over gedimensioneerd is. Als de koker goed vast in de grond is bevestigd dan rijd je er je Hummer gegarandeerd op total loss. Ik denk dat 100 of 120 mm vierkant een betere keus is. Omdat het staal buiten gebruikt wordt, moet het goed tegen corrosie beschermd worden.
Ik weet niet of er nog geleiderollen o.i.d. aan de stalen kokers komen, die zouden dan eventueel door de houten bekleding steken. Daarmee kan een houten koker niet meer op en neer.
Ik ben benieuwd naar het eindproduct.

De afmetingen van de kokers zijn niet zozeer uit noodzaak qua sterkte maar gewoon omdat ik grotere palen mooier vind dan kleinere. Kwestie van smaak.

Er komen inderdaad geleiderollen e.d. aan de paal, ben van plan deze te bevestigen met schroefverbinding waarbij de moeren in de paal zullen vastgelast zitten. Hierdoor kan ik dan de houten 'kist' rond de paal schuiven en dan door voorgeboorde gaten in de 'kist' de geleiderollen e.d. bevestigen.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Kleine update:

Alle gaten voor de pennen zijn nu geboord, omslachtig werk als je met een werkstuk van zo'n grote afmetingen bezig bent! :D

Heb ook de barst in de bovenregel 'gerepareerd', het gespleten stuk weggefreesd, een passtuk op maat geschaafd en dan ingelijmd, nog even afwerken en dan is ie zo goed als nieuw (hopelijk :) )

372054786.jpg


373063477.jpg


373063482.jpg


373063479.jpg


Qua klemmen was ik van plan om een zestal van die bessy klemmen aangeschaft maar na het zien van de prijs van die dingen heb ik maar besloten te improviseren.

98 euro per stuk voor :shock:
705717_01_P_WE_8.jpg


0 euro, gemaakt met overschotjes die ik nog liggen had :p

373063487.jpg


373063484.jpg


Beetje omslachtiger dan de bessy klemmen om aan te spannen maar voor die prijs klaag ik niet :)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Aan dat omslachtige kan je wel wat doen: maak voor elke klem twee wiggetjes. Je slaat ze tegen elkaar in tussen de klem en je werkstuk:



Je zet de klem grofweg op de juiste maat, met ruimte voor de wiggen. Als je die wiggen vastslaat ben je veel sneller klaar dan wanneer je met een steeksleutel de moeren moet gaan aandraaien. Het enige waar je voor moet uitkijken is dat je de klem niet scheef slaat, want dan trekt ook je raamwerk scheef.

Arthur

Attached files
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Goed idee, maar in feite valt het nogal mee, eenmaal de moeren ongeveer op goeie afstand stand in het maar een kwestie van enkele slagen te geven en dan is alles terug aangespannen.

Je idee met spieën gebruik ik vaak op men werkbank, aangezien ik geen houtbewerkerswerkbank heb, gebruik ik vaak spieën om houten balkjes ofzo ergens tussen op te spannen zodat ik makkelijker kan schaven.
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
Update tijd :D

Alle planken met de hand geschaaft, heb nogal geworsteld met het aphselia hout, de schaafbeitel verloor enorm vlug zijn scherpte, na het slijpen van een 'back bevel' van 10° is dit enorm verbeterd, de beitel hield zijn scherpte vele malen langer! Had de beitel redelijk diep staan zodat ik in 1 haal de vergrijzing eraf schaafde, dit liet wel wat kleine sporen staan die ik dan met de bandschuurmachine heb verwijderd, als laatste ga ik gans de poort nog es opschuren met excenter schuurmachine. Is misshien een nogal grove methode maar als je 22 planken van 110 cm bij 14 cm moet schaven moet het toch een beetje vooruit gaan hé :p

374276542.jpg


Kanten proper geschaaf met HNT gordon schaaf:

374276539.jpg


Heb de 24 pennen voor de pen gat verbindingen zelf gemaakt door middel van een dowel plate, dit doe ik dus nooit of te nimmer meer, veel te omslachtig, geen mooi resultaat. Bij projecten in de toekomst zal ik pennen via het net bestellen, zal me veel tijd en problemen besparen!

372054728.jpg


En dan 'le moment supreme' lijmen!! Had nogal wat kopzorgen over deze ingewikkelde operatie. Heb het verlijmen in twee delen gedaan, eerst de verticale balken in de onderste horizontale balk. Doordat ik de 'drawbore' pen gat verbinding gebruik zijn er geen klemmen nodig en is dit mogelijk. Uiteindelijk waren al mijn kopzorgen over het lijmen overbodig want alles is zeer soepel verlopen!

Gebruikte lijm is West System epoxy lijm, heb trage verharder gebruikt, wat je ongeveer 90 minuten geeft om alles te monteren, geeft je toch wat speelruimte als er iet fout gaat.

Epoxy met harder:

374276588.jpg


Silica vuller toegevoegd, je blijft die toevoegen tot je de vereiste dikte heb bereikt, zeer handig als je zoals ik verticale verbindingen moet lijmen, je kunt de lijm lekker dik maken dan druipt hij niet naar beneden.

374276586.jpg


Goed gemixt, en zoals je kunt zien op het testhoutje druipt de lijm niet.

374276741.jpg


Alles klaar voor het lijmen, bovenste regel met kettingtakel klaargehangen, is toch iets te zwaar om even vlug met de hand te monteren :D Wat creatief met touwen moeten omspringen om de vulplanken een beetje op hun plaats te houden tijdens het monteren.

374276583.jpg


Verbinding gelijmd zonder pennen

374276746.jpg


Pennen erin geklopt, de verbinding stond als strak tegen mekaar aan voor de pennen maar door de gaten iets uit de lijn te boren trok de verbinding toch nog klein beetje strakker!

374276744.jpg


Aangezein de boven en onderregel niet honder procent recht waren moesten ik toch nog 2 klemmen gebruiken vooraleer ik de pennen kon inkloppen. Mijn improvisatie klemmen werkten perfect!

374276750.jpg


Schaven schaven schaven en nog es schaven!

374276544.jpg


374276582.jpg


Afgewerkte pen gat verbinding, ben zeer tevreden met het resultaat!

374276584.jpg


Nu rest me enkel het monteren van de geleidewielen en verder schaven schaven schaven gevolgd door schuren schuren schuren :) en dan is de poort klaar en kan ik aan de palen beginnen!


374276583.jpg
 

tuoh

Oud hout
Als ik een opmerking mag maken, op je voorlaatste foto zie ik een detail van de verbinding tussen onderregel en (tussen)stijl, als je deze verbinding volgens de regels der kunst wil maken moet de (tussen)stijl langer genomen worden ( de diepte van de slag)
De borst van de pen moet op één lijn komen met de onderkant van de sponning, de stijl moet in de opstaande rand van de onderregel uitgekapt worden.
Op deze manier is er geen kopshout aanwezig in de sponning wat een fraaier en technisch beter resultaat oplevert.

Voor de rest knap en degelijk werk, dat hek gaat enkele generaties mee.

Ps: welk merk van schuifsysteem ga je gebruiken.


André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
tuoh zei:
Als ik een opmerking mag maken, op je voorlaatste foto zie ik een detail van de verbinding tussen onderregel en (tussen)stijl, als je deze verbinding volgens de regels der kunst wil maken moet de (tussen)stijl langer genomen worden ( de diepte van de slag)
De borst van de pen moet op één lijn komen met de onderkant van de sponning, de stijl moet in de opstaande rand van de onderregel uitgekapt worden.
Op deze manier is er geen kopshout aanwezig in de sponning wat een fraaier en technisch beter resultaat oplevert.

Voor de rest knap en degelijk werk, dat hek gaat enkele generaties mee.

Ps: welk merk van schuifsysteem ga je gebruiken.


André

Daar heb je gelijk in, heb daar niet bij stil gestaan maar door deze manier van werken is er inderdaad kops hout blootgesteld aan vocht. Denk je dat dit problemen gaat opleveren in de toekomst?

Merk van motor moet ik je schuldig blijven, is besteld maar ben het merk vergeten, hou jullie zeker op de hoogte dmv vele foto's :)
 

tuoh

Oud hout
Na enige tijd ga je kleine scheurtjes in het kopshout zien verschijnen, kopshout is nu eenmaal gevoelig voor waterinsijpeling, maar door de gekozen houtsoort zal dit probleem hier wel meevallen.

Hier is het meer het visuele aspect dat telt, elke vakman die naar de poort kijkt zal als eerste zijn oog laten vallen op die verbinding, hij of zij ziet immers meteen dat er iets niet klopt.

Bij een dergelijke constructie is het visueel ook belangrijk dat alle onderdelen van het kader dezelfde breedte hebben in het zicht, de onderregel was dan ook beter de diepte van de slag breder genomen.
Het zijn misschien details maar ze zijn wel bepalend voor het uitzicht.

Maar het is een degelijke constructie geworden waar voor de rest niks op aan te merken valt. De gekozen houtsoort Afzelia vind ik persoonlijk één van de beste op de markt voor buitenschrijnwerk.

Mvg,

André
 

Chris_belgium

Actieve deelnemer
1 jan 2009
118
0
tuoh zei:
Bij een dergelijke constructie is het visueel ook belangrijk dat alle onderdelen van het kader dezelfde breedte hebben in het zicht, de onderregel was dan ook beter de diepte van de slag breder genomen.
Het zijn misschien details maar ze zijn wel bepalend voor het uitzicht.


Mvg,

André

Hier heb je wederom gelijk, heb hier zelf ook op gelet, maar heb het hout al enkele jaren in men bezit en het originele plan was om alle planken ook met pen gat verbinding te monteren. Maar na het zien van enkele professioneel gemaakte poorten met die tand groef verbinding voor de planken leek me dat een veel betere oplossing zowel voor het gemak van monteren als betere waterafvloeing. Maar had toen dus al de balken geschaafd en bekantrecht thuis liggen dus heb ik moeten een compromis maken.

Eén van de grootste lessen dat ik uit dit project heb geleerd is dat ik eerst een uitgebreid en gedetailleerd plan moet maken voor ik het hout bestel ipv eerst het hout bestellen en dan zien we wel zoals ik nu heb gedaan :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.