wilsterfluit

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Dit weekeinde bezig geweest met een wilsterfluit. (lokfluit om goudpluvieren te roepen) Voor een groot gedellete gelukt. Echter ik denk, dat het Labium nog niet goed is. Ik kan niet hard en zacht fluiten. Wie kan me helpen?

Het hout is taxus.

Foto-RZR7SIVP.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.198
558
Kijk eens aan, dat is dapper. Terwijl de halve wereld zich zorgen maakt om de giftigheid van Taxus steek jij het tussen je lippen. Respect :cool:.
Denk trouwens dat het inderdaad wel een beetje meevalt, zolang je de inwerking en uitwisseling van vocht weet te beperken.

Hoe smaakt dat trouwens, goudplevier? :p
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Jan ik heb me eerst ook zorgen gemaakt over de giftigheid van Taxus. Er worden echter meer fluiten van dit hout gemaakt. Daarbij komt, dat ik denk, dat je bijna geen gif binnen kunt krijgen omdat je op een fluit blaast.:cool:

Oorspronkelijk werd de wilsterfluit meestal gemaakt van pokhout. Door de hardheid gaf deze fluit een schel geluid. (Ik sal toch eens proberen of ik niet zo'n stukje hout op de kop kan tikken.

Ik kan niet anders zeggen, dat een wilster echt heerlijk is. Voor 1990 wel eens een paar geschoten.

Het oorspronkelijke model van deze fluit is van Eenhuistra. 40 Jaar geleden gekocht op de jaarvergadering van het Friese fogelvangersbelang.
Ik zal wel eens eens de maten van het fluitje op het forum zetten.


Om belangstellenden een idee te geven wat wilsteren nu eigenlijk is, hier een link.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1171177

Ik heb wel de hand weten te leggen op buxeshout. Wel wat saai wat nerf betreft, maar niet giftig.
 
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Jan ik heb me eerst ook zorgen gemaakt over de giftigheid van Taxus. Er worden echter meer fluiten van dit hout gemaakt. Daarbij komt, dat ik denk, dat je bijna geen gif binnen kunt krijgen omdat je op een fluit blaast.:cool:

Oorspronkelijk werd de wilsterfluit meestal gemaakt van pokhout. Door de hardheid gaf deze fluit een schel geluid. (Ik sal toch eens proberen of ik niet zo'n stukje hout op de kop kan tikken.

Ik kan niet anders zeggen, dat een wilster echt heerlijk is. Voor 1990 wel eens een paar geschoten.

Het oorspronkelijke model van deze fluit is van Eenhuistra. 40 Jaar geleden gekocht op de jaarvergadering van het Friese fogelvangersbelang.
Ik zal wel eens eens de maten van het fluitje op het forum zetten.


Om belangstellenden een idee te geven wat wilsteren nu eigenlijk is, hier een link.
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1171177

Ik heb wel de hand weten te leggen op buxeshout. Wel wat saai wat nerf betreft, maar niet giftig.


Maten ben ik ook wel geinteresseerd in. Ik denk dat het moeilijk wordt om op een dergelijke fluit veel dynamisch bereik (hard en zacht) te halen - labiumfluiten, zoals blokfluiten, flageolets, orgelpijpen zijn daar niet heel erg goed in. Ze gaan snel in toonhoogte variëren en snel overblazen, en dan nog blijft er weinig dynamiek over. Taxus is denk ik op zich hard genoeg voor een fluit. Studieblokfluiten worden van peer gemaakt (dat kun je dan ook wel horen) maar vanaf esdoorn (hard maple, sugar maple) zijn prima fluiten te maken. Heel goed qua klank zijn houtsoorten als buxus (over het algemeen gezien als het beste Europese hout om hoge houten blaasinstrumenten van te maken - kijk maar eens hoeveel blokfluiten, klarinetten en hobo's in bijvoorbeeld het Gemeentemuseum in Den Haag van buxus gemaakt zijn), olijf, bubinga, en de verschillende palissandersoorten, inclusief grenadille.
Of pokhout een goed klankhout is weet ik niet - maar ik kan me zo voorstellen dat de keuze met name gebaseerd was op de stabiliteit en ongevoeligheid voor vocht van pokhout. Het zit zo berstens vol met waterafstotende inhoudsstoffen dat het zonder behandeling ondergedompeld gebruikt kan worden. Ik heb zelf een scheerkwast van onbehandeld pokhout. WOrdt wel n duur fluitje...

Overigens meen ik me te herinneren dat je in NL geen lokfluiten mag gebruiken voor de jacht? Zelf maak ik eendenlokfluiten ('duck call').
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nyckle, ik ben al enige tijd bezig dit soort fluitjes te maken. Info gevraagd bij de Friese Vogelwacht - ene meneer Kamstra. Hij wilde mij de maten niet doorgeven omdat hij teveel namaakfluiten verwacht: hij verkoopt ze zelf kennelijk.
Boek gekocht "Goudplevieren en Wilsterflappers". Werd ik ook niet veel wijzer van. Om een beter geluid te produceren ga ik nu het labium van de blokfluit gebruiken/kopiëren. Als het lukt meld ik me wel even.
Ik heb trouwens wel een stukje pokhout voor je.
Welke maten heb jij gebruikt?
vr.gr. Jan Pranger.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
De maten van de Wilsterfluit komen er wel hoor. |Ik heb het momenteel erg druk met werk en er moet een elzenwal weggewerkt worden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het lijkt wel erg op 'gewoon' de kop van een blokfluit.

Je kunt een simpele labiumfluit maken door een (recht) kanaal in een stuk hout te boren, het labium uit te steken (eerst het venster voorboren) en een blok te plaatsen, maar het beste resultaat (geluid) krijg je als je aan de kopzijde een windkanaal/kernspleet uitsteekt. Blokfluitbouwers hebben daar een apart stuk gereedschap (machine) voor. Ik weet niet hoe goed het uit de hand gaat - ik heb het nog nooit geprobeerd. Je moet dan overigens een blok maken waar een 'nok' aan zit die in de kernspleet valt. In het getoonde voorbeeld kun je een rond blok afvlakken.

Overigens zijn er voor labiumfluiten ook andere (eenvoudiger) oplossingen, zo zijn er flageolets ('fipple flutes') beschreven uit PVC pijp, en bouwt het pijpersgilde fluiten uit bamboe en hele grote (bas)fluiten wel uit regenpijp. En de bekende zuid-amerikaanse fluiten zijn de facto ook hele simpele labiumfluiten, zonder windkanaal en blok (dat moet je zelf, met de mond, vormen).
 
Laatst bewerkt:

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Weet je Henk, je geeft zoveel informatie, dat ik er geen fluit van begrijp. Ik ben al heel blij, dat ik een goed geluid uit deze fluit heb gekregen. De fluit is naar een dierbare Belg gegaan. Nummer twee,fluit is een mislukkeling. Elke wilsterfluitmaker hier in Friesland, had zijn eigen model. Dat ging even mis bij mij. Ik ga meer leren.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
EN het is toch zo simpel ;-)

Voor eenvoudige fluitjes is het ontwerp dat jij laat zien prima geschikt: een cilindrisch kanaal in de kop waar een schuins afgevlakt blok in gaat. Het nadeel van een dergelijk ontwerp is dat de luchtstroom niet idealiter op het labium gericht is en je dus een ietwat hese klank krijgt. Dat is een probleem bij concert-blokfluiten, maar niet noodzakelijkerwijs bij lokfluitjes.

Het venster maakte ik (minifluitjes) door met een undersized boortje naast elkaar een paar gaatjes te boren, vervolgens met een scherp beiteltje het labium uit te snijden en vervolgens met het beiteltje de wanden van het venster recht te maken. Dan een blok draaien dat precies in het kanaal past en daarvan de bovenkant afvlakken; doordat je het schuin afvlakt kun je de lucht enigzins op het labium richten. Je labium is op deze manier overigens niet recht maar sikkelvormig. In een blokfluit is het recht. Dat kan alleen als het 'hoger' ligt dan de binnenwand van de buis, vandaar dat ook de kernspleet (het windkanaal) hoger moet komen te liggen.

hier een plaatje van een signaalfluitje dat ik ooit maakte...

Photo%2001-03-13%2015%2055%2005-small.jpg


Proof of concept:

Photo%2002-03-13%2015%2028%2004-small.jpg
 
Laatst bewerkt:

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ondertussen verschillende fluiten gemaakt. Twee zijn aan Belgen verkocht.

Bedankt Henk voor jou tips!
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Eindelijk een stuk of drie echt goede fluiten gemaakt, met een echt wilstergeluid. Mijn grijze massa werk soms wat langzaam, na al die voorbeelden die Henk gaf drong het maar langzaam door hoe een fluit werkte.

Foto-V4NKDYIV.jpg


fluit van taxus
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.