Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 16

Onderwerp: wilsterfluit

wilsterfluit

Dit weekeinde bezig geweest met een wilsterfluit. (lokfluit om goudpluvieren te roepen) Voor een groot gedellete gelukt. Echter ik denk, dat het Labium nog niet goed is. Ik kan niet hard en zacht fluiten. Wie kan me helpen?

Het hout is taxus.

Kijk eens aan, dat is dapper. Terwijl de halve wereld zich zorgen maakt om de giftigheid van Taxus steek jij het tussen je lippen. Respect .
    Denk trouwens dat het inderdaad wel een beetje meevalt, zolang je de inwerking en uitwisseling van vocht weet te beperken.

Hoe smaakt dat trouwens, goudplevier?

Nyckle heb je dit model van een oud model of tekening?
    Of is het een eigen ontwerp. Wat zijn de afmetingen?
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

Jan ik heb me eerst ook zorgen gemaakt over de giftigheid van Taxus. Er worden echter meer fluiten van dit hout gemaakt. Daarbij komt, dat ik denk, dat je bijna geen gif binnen kunt krijgen omdat je op een fluit blaast.

Oorspronkelijk werd de wilsterfluit meestal gemaakt van pokhout. Door de hardheid gaf deze fluit een schel geluid. (Ik sal toch eens proberen of ik niet zo'n stukje hout op de kop kan tikken.

Ik kan niet anders zeggen, dat een wilster echt heerlijk is. Voor 1990 wel eens een paar geschoten.

Het oorspronkelijke model van deze fluit is van Eenhuistra. 40 Jaar geleden gekocht op de jaarvergadering van het Friese fogelvangersbelang.
    Ik zal wel eens eens de maten van het fluitje op het forum zetten.

Om belangstellenden een idee te geven wat wilsteren nu eigenlijk is, hier een link.
    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1171177

Ik heb wel de hand weten te leggen op buxeshout. Wel wat saai wat nerf betreft, maar niet giftig.
    Laatst gewijzigd door nyckle; 14-02-13 om 08:56.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nyckle Bekijk Berichten
    Jan ik heb me eerst ook zorgen gemaakt over de giftigheid van Taxus. Er worden echter meer fluiten van dit hout gemaakt. Daarbij komt, dat ik denk, dat je bijna geen gif binnen kunt krijgen omdat je op een fluit blaast.

Oorspronkelijk werd de wilsterfluit meestal gemaakt van pokhout. Door de hardheid gaf deze fluit een schel geluid. (Ik sal toch eens proberen of ik niet zo'n stukje hout op de kop kan tikken.

Ik kan niet anders zeggen, dat een wilster echt heerlijk is. Voor 1990 wel eens een paar geschoten.

Het oorspronkelijke model van deze fluit is van Eenhuistra. 40 Jaar geleden gekocht op de jaarvergadering van het Friese fogelvangersbelang.
    Ik zal wel eens eens de maten van het fluitje op het forum zetten.

Om belangstellenden een idee te geven wat wilsteren nu eigenlijk is, hier een link.
    http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1171177

Ik heb wel de hand weten te leggen op buxeshout. Wel wat saai wat nerf betreft, maar niet giftig.

Maten ben ik ook wel geinteresseerd in. Ik denk dat het moeilijk wordt om op een dergelijke fluit veel dynamisch bereik (hard en zacht) te halen - labiumfluiten, zoals blokfluiten, flageolets, orgelpijpen zijn daar niet heel erg goed in. Ze gaan snel in toonhoogte variëren en snel overblazen, en dan nog blijft er weinig dynamiek over. Taxus is denk ik op zich hard genoeg voor een fluit. Studieblokfluiten worden van peer gemaakt (dat kun je dan ook wel horen) maar vanaf esdoorn (hard maple, sugar maple) zijn prima fluiten te maken. Heel goed qua klank zijn houtsoorten als buxus (over het algemeen gezien als het beste Europese hout om hoge houten blaasinstrumenten van te maken - kijk maar eens hoeveel blokfluiten, klarinetten en hobo's in bijvoorbeeld het Gemeentemuseum in Den Haag van buxus gemaakt zijn), olijf, bubinga, en de verschillende palissandersoorten, inclusief grenadille.
    Of pokhout een goed klankhout is weet ik niet - maar ik kan me zo voorstellen dat de keuze met name gebaseerd was op de stabiliteit en ongevoeligheid voor vocht van pokhout. Het zit zo berstens vol met waterafstotende inhoudsstoffen dat het zonder behandeling ondergedompeld gebruikt kan worden. Ik heb zelf een scheerkwast van onbehandeld pokhout. WOrdt wel n duur fluitje...

Overigens meen ik me te herinneren dat je in NL geen lokfluiten mag gebruiken voor de jacht? Zelf maak ik eendenlokfluiten ('duck call').

Nyckle, ik ben al enige tijd bezig dit soort fluitjes te maken. Info gevraagd bij de Friese Vogelwacht - ene meneer Kamstra. Hij wilde mij de maten niet doorgeven omdat hij teveel namaakfluiten verwacht: hij verkoopt ze zelf kennelijk.
    Boek gekocht "Goudplevieren en Wilsterflappers". Werd ik ook niet veel wijzer van. Om een beter geluid te produceren ga ik nu het labium van de blokfluit gebruiken/kopiëren. Als het lukt meld ik me wel even.
    Ik heb trouwens wel een stukje pokhout voor je.
    Welke maten heb jij gebruikt?
    vr.gr. Jan Pranger.
    http://www.arstorno.nl [b:3c68c353]"hout-vormen"[/b:3c68c353]

De maten van de Wilsterfluit komen er wel hoor. |Ik heb het momenteel erg druk met werk en er moet een elzenwal weggewerkt worden.

Ik had vanmiddag meer tijd op mijn werk, dan ik dacht.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YGUXJTIX.jpg

Ik hoop dat je er wat mee kunt Jan.
    Laatst gewijzigd door nyckle; 26-02-13 om 17:06.

Het lijkt wel erg op 'gewoon' de kop van een blokfluit.

Je kunt een simpele labiumfluit maken door een (recht) kanaal in een stuk hout te boren, het labium uit te steken (eerst het venster voorboren) en een blok te plaatsen, maar het beste resultaat (geluid) krijg je als je aan de kopzijde een windkanaal/kernspleet uitsteekt. Blokfluitbouwers hebben daar een apart stuk gereedschap (machine) voor. Ik weet niet hoe goed het uit de hand gaat - ik heb het nog nooit geprobeerd. Je moet dan overigens een blok maken waar een 'nok' aan zit die in de kernspleet valt. In het getoonde voorbeeld kun je een rond blok afvlakken.

Overigens zijn er voor labiumfluiten ook andere (eenvoudiger) oplossingen, zo zijn er flageolets ('fipple flutes') beschreven uit PVC pijp, en bouwt het pijpersgilde fluiten uit bamboe en hele grote (bas)fluiten wel uit regenpijp. En de bekende zuid-amerikaanse fluiten zijn de facto ook hele simpele labiumfluiten, zonder windkanaal en blok (dat moet je zelf, met de mond, vormen).
    Laatst gewijzigd door henkverhaar; 27-02-13 om 14:36. Reden: Verbeteringen en aanvullingen...

Weet je Henk, je geeft zoveel informatie, dat ik er geen fluit van begrijp. Ik ben al heel blij, dat ik een goed geluid uit deze fluit heb gekregen. De fluit is naar een dierbare Belg gegaan. Nummer twee,fluit is een mislukkeling. Elke wilsterfluitmaker hier in Friesland, had zijn eigen model. Dat ging even mis bij mij. Ik ga meer leren.

Forum Rechten