Stoelen maken: welk hout

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Ik zou graag eens een ZigZag stoel van Rietveld maken.
En zelf een paar variaties daarop maken.

Maar nu vroeg ik me af welk hout ik best gebruik:
Ik zou willen de limieten van de stevigheid testen, maar daarvoor zoek ik dus hout dat stevig genoeg is, maar ook goedkoop (als het niet stevig genoeg is is het voor de vuilbak.

Welk hout is stevig, en goedkoop (en courant verkrijgbaar)?
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Zonder twijfel beuken

Is beuk niet duur?
Bedoeling zou zijn verschillende versies te maken, en dan van de juiste versie een paar deftige stoelen te maken.

Vind het beetje zonde om met beuk te klooien (anderzijds moet het hout wel stevig genoeg zijn om te testen..)

Ikzelf dacht eerder aan rubberwood, maar dat vind ik enkel in plaat, en niet in balk vorm (of is dat zelf te grote brol om mee te testen?)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Rietveld zelf heeft zijn prototype's van kaasplanken gemaakt, gewoon vuren dus! Welke houtsoort je neemt maakt uiteindelijk niet zo veel uit, vettige hardhoutsoorten daar gelaten. Hij wide oorspronkelijk dit model maken in gevouwen aluminium maar bleek niet sterk genoeg.
Hij had net een partij oude kaasplanken gekocht en de rest is geschiedenis
Ik heb diverse z stoeltjes gemaakt van oa grenen, eikenhout, esdoorn, castanarosa, redwood en mahonie.
Een goede kwaliteit grenen volstaat, alle kracht komt uit de lijm verstek verbinding, koud verlijmd dus.
Wat betreft stevigheid een persoon van 110 kg kan gerust op de stoel plaats nemen, wat betreft de doorvering dit is afhankelijk van de gekozen houtsoort en dikte, grenen hout veert iets meer als bv eikenhout en een eiken stoel is ook aanzienelijk zwaarder als bv uitgevoerd in grenen of redwood.

met vriendelijke groet
 

caso

Actieve deelnemer
1 dec 2012
473
1
Moergestel
Zag ergens anders op het forum nog een post over pallets vol kaasplanken, kan het draadje alleen niet zo snel vinden.

Cas
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Op de bovenstaande links staan een aantal origineele zigzig stoelen, die zitten met vinger verbindingen, bouten en schroeven in elkaar :)
De Italiaanse meubel fabrikant die de Rietveld patenten kocht, maakte de meer bekendere en strakkere ontwerpen hiervan.

Bovenstaande afbeelding is van een meubel en design beurs in Engeland.

Onderstaande afbeelding is van een antiek veiling.

rietveld zigzag 04.jpg
 

beki

Actieve deelnemer
2 jan 2012
36
0
Zou het eigenlijk mogelijk zijn om de zitting een paar graden te laten zakken? (zie schets) 4° zakken ofzo

Of gaat dit niet stevig genoeg meer zijn?
ZZC.png
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zeker kun je de zitting een paar graden laten zakken, het lijm oppervlak word alleen maar groter en dus sterker.
Denk wel om de valling van de rug, zoals je hem getekend hebt is hij veel te schuin, normaal bedraagt de valling, is hoek van de rugleuning op het zitvlak zo'n 7 graden. Rietveld gebruikte in de eerste (proto) type's doorgaande bouten om de lijm verbinding te klemmen, in feite kunnen ze na droging verwijderd worden.
Zal wel even een foto posten van zigzag stoel van mijn hand.
gr. Roeland
 

Zweihaak

Post veel
29 jul 2010
1.381
2
Groningen
Toch blijven doe zigzag stoelen houtbewerkers bezig houden :)

Die lat er tussen vind ik mooier dan de klos die je ook vaak ziet.

De modellen met armleuning vind ik prettiger zitten.

Hoe sterk zou een domino zijn ten opzichte van de schroeven?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.