Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Vandikte schaven. Met een schaaf natuurlijk.

Ter vermaak. Niet echt om lering uit te trekken.

Misschien is iemand er in geinteresseerd hoe je met handschaven een plank dunner krijgt? Daarom heb ik op mijn blog een videootje gezet hoe ik vanmiddag lekker bezig ben geweest in mijn schuurtje.

http://seekelot.blogspot.nl/2013/02/thicknessing.html

En nog een schaaf video. In de vorige video schaafde ik wel hele dikke krullen, waardoor ik nogal door de schaven heen en weer geslingerd werd. Ik probeer hier het iets rustiger aan te doen. Veel minder vermoeiend ook. Ik begin de houtjes al aardig onder de knie te krijgen, maar is zeker een langere leerweg dan met de stalen Stanley's.

Video op deze blogpagina. http://seekelot.blogspot.nl/2013/02/...ing-video.html

Hoi Seek, respect voor wat je doet maar ik ben blij dat ik een vandiktebank heb. Als je een meubel op deze manier moet maken dan mag je er wel een week extra voor uit trekken.

Ik ben geen echt houtpurist die de meerwaarde van handschaven ziet boven machinaal schaven. Ieder zijn eigen manier, wel knap dat je het kunt!
    . . . Als er 1 gereedschap over de dam is staat zo je werkplaats vol . . .

Tja, het is gewoon een soort uitdaging. Alles met de hand kunnen doen. Bij het onderstel van de tafel kan ik ook mijn vlakvandikte bankje gebruiken, maar ik neem het nu eens als goede oefening voor het blad. Die is veel te groot en te breed voor dat bankje, dus dat moet wel met de hand.

Als er veel weg geschaafd moet worden, zoals bij het vandikte schaven, neig ik ook snel naar de elektrische versie. Maar een man moet toch minstens 1 keer in zijn leven een tafel helemaal met handgereedschap hebben gemaakt.

Hallo Seek,

dat is al een meer dan verdienstelijke poging, maar je moet je eerste video nog eens aandachtig terug bekijken. Je gaat dan zien dat je schaafhouding niet correkt is, je mist stabiliteit in je houding, daarom ook het gezwabber met de schaaf. Bij het schaven met de hand is idem als bij een bokser het voetenwerk heel belangrijk Het ene been moet een stuk naar voor staan, in het verlengde van de schaafbeweging. Dit gaat voor gevolg hebben dat je de schaaf veel beter kan controleren. Er kan op deze manier ook meer gedoseerde kracht gezet worden tijdens het werk.

Ik heb de indruk dat je kracht nu uit de heup komt en niet uit de benen, dat gaat tenkoste van de controle op de schaaf. Je moet maar eens experimenteren, dan zal je gauw het verschil merken.

In elk geval "fluisteren" de schaven tijdens het werk op de goede manier Scherpte en instelling zijn dik in orde.

Mvg,

André

Kijk dat zijn nou goede tips! En experimenteren doe ik telkens, maar het is goed te weten in welke richting. Video is een krachtig hulpmiddel om eens naar je houding en zo te kijken. Zou iedereen eens moeten doen.

Even vlot gekeken. Erg leuk om te zien. Ik ben nu midden in het proces om wenge te op maat te brengen met de hand. Ik doe het dan weer met staal. Voornamelijk met mijn Peaktool No.6 Ben al een redelijk eind op weg. Merk dat ik het, na mijn idee, redelijk snel oppak en mooie vlakke en haakse stukken hout krijg. Met wenge is het wel elke 20 minuten wetten...

Dat vind ik dan weer erg moedig om met wenge aan de gang te gaan! Veel succes gewenst, en laat eens wat zien hoe het is geworden?

http://www.bramsibma.nl/wp-content/u...0316-00001.mp4

Hier een stukje van mij hoe ik met een net geslepen beitel wenge schaaf. Helaas iets te fanatiek geweest voor de video... Balkje is nu wat aan de dunne kant...

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Leuke handschoenen....
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Forum Rechten