Nog een "echte" schavenmaker aan het werk!

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Prachtig,

Heb er van genoten. Bedankt.
Nu weet ik wie Pinokkio heeft gemaakt! Het was geen Italiaan maar een Zwitser!
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Ja die is al vaker langs geweest, en ik spreek nog steeds geen frans :mad:
Maar inderdaad ook zonder de taal te begrijpen is het een prachtige video.
Andre, kan jij niet even snel een vertalinkje in elkaar flansen? ;)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen,

ik ken dit filmpje al een tijdje en heb er meermaals naar gekeken.
Ze maken alle houten gereedschappen en werkbanken,, niet alleen schaven. Om rond te komen moesten ze tegen het einde aan, ook stalen schaven, avegaars en dergelijke handgereedschappen hoor houtbewerking verkopen. Dit bedrijf heeft het 3 generaties kunnen volhouden. Ze weten dat ze de zaak zullen sluiten, per ongeluk nog produceren. Ze kunnen nog moeilijk aan schaafmessen geraken, ze hebben hun leverancier, producent, overleefd!!. Ze moeten dus het één en het ander zelf maken. Ze hebben thuis een eigen smidse, niet in het atelier.
De heel eerlijke manier waarop de vader en de zoon over de geschiedenis en "toekomst" van het bedrijf praten is zeer bijzonder. Ook de uitleg over hun activiteiten is zeer aangenaam en neutraal. Deze mensen zijn bescheiden, eerlijk, maar zijn zich wel bewust dat ze een grote kennis en vaardigheden hebben overgeërfd en dat die spoedig verloren zullen gaan.

Er zijn heel wat eigenaardigheden in dit filmpje: de zool van de reischaaf in aanbouw wordt met een andere reischaaf recht geschaafd. De drie resterende kanten gaan door de vandiktebank!!!!! Het voor het eerst slijpen van het schaafmes: steunen op een niet instelbare steun voor een droge slijpmachine. En hoe weet je dat die haaks is? Je steekt het mes in de schaaf laat die iets door het venster steken en kijkt of dat parallel is aan de zool, dus overal evenveel uitsteekt!!! En dat wordt dan ook nog goed uitgelegd. Natuurlijk zullen die ook zonder die praktische proef wel weten of ze goed aan het slijpen zijn. Het wetten op die ene oliesteen staat in schil contrast met de methoden van de huidige "youtube pausen".

De eerlijke, bescheiden, aarzelende manier waarop deze mensen op de door de journalist gestelde levensvragen antwoorden levert onverwachte, relativerende, antwoorden op die steeds zeer authentiek zijn.

een zeer innemende film , met authentieke inhoud.

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Caspar Labarre

Actieve deelnemer
4 okt 2008
677
0
Ik geniet zo vaak van deze film! en leer!

Die oogjes van die ouwe.. ze spreken boekdelen...!
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Helemaal met je eens, Caspar

Ik keek er ook vele keren naar. Er iets ongelofelijk authentiek in te ontdekken: die mensen en het metier en de veranderende wereld. Ook de lange shots en de eenvoudige indeling helpen daarbij. Eerst de zoon, dan het leven buiten het atelier, en dan de vader.

Die vader heeft niet alleen lichtjes in zijn ogen, hij is ook erg geestig in de manier waarop hij iets uitlegt. " Ik denk dat het eerder een mooi beroep is, want we bestaan om anderen te dienen" "Wat moet ik anders doen dan nog in het atelier te werken? Ik zou in de tuin kunnen werken, maar de grond is lager dan mijn werkbank en dat is niet noodzakelijk een voordeel"
" We hebben nooitstagairs willen hebben, we durfden niet. Want wat moeten die later doen? Ergens in een werkplaats (industrie) terecht komen en altijd achter een machine staan? Dat is niet aangenaam voor jonge lui"
enz enz

Ik heb dit filmpje ooit ( voor het hier verscheen) geprojecteerd voor een publiek en het rechtstreeks vertaald. Alleen ik hoorde het geluid via een koptelefoon en vertalen maar. Zeer vermoeiend, overigens....


Groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.