Heeeele grote zaagmachine gezocht!

JLL

Nieuw lid
21 dec 2012
14
0
Ik heb mezelf weer een projectje op de hals gehaald. Ik heb n mega grote kastanje stam gekocht die aan 1 eindstuk beginnende uitlopers heeft. De stam is aan de smalle kant 1.20 m en het breede stuk is 2,4 m doorsnee. Het monster ding weegt een kleine 4500 kilo. Nu wil ik erg graag van beiden eindstukken delen afzagen zodat de stam aan beide zijden kaarsrecht is afgezaagd. Maarja vind maar ergens een zaag waar je dat mee voor elkaar kunt krijgen....

Iemand tips ? Een andere Oplossing ??

Jll
 

Bijlagen

  • IMG_0459.jpg
    IMG_0459.jpg
    81,6 KB · Weergaven: 380
  • IMG_0458.jpg
    IMG_0458.jpg
    88,9 KB · Weergaven: 375
  • IMG_0457.jpg
    IMG_0457.jpg
    89,2 KB · Weergaven: 377

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Voor de kant van 1.2m is een zwaard van 60cm voldoende. Wil je de uitlopers er helemaal vanaf hebben, of is het voldoende als die vlak zijn, want ook dan zal je (zo op het eerste oog) ook wel met het 60cm zwaard uit de voeten kunnen. Als je veel ervaring hebt met zagen zou je er ergens 1 kunnen huren, anders zou ik het zeker aan een pro overlaten.
 

JLL

Nieuw lid
21 dec 2012
14
0
De bedoeling is om m als grote tuin tafel te gaan gebruiken. Het smalle eind op de grond de de uitlopers naar boven. Ik ben bang dat als je t met de kettingzaag doet ( laat doen ) je t nooit helemaal recht krijgt. en ik wil wel dat t blad gewoon waterpas is...

De uitlopers hoeven er niet in zijn geheel af maar wel zo dat alle uitlopers even hoog en recht zijn ten opzichte van de onderzijde

Bij de onderste foto bij de meest rechter spanband wil ik m recht doorzagen
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Zo dan: de stam (voet) zo recht mogelijk af laten zagen - rechtop zetten en dit als voet gebruiken - laserstraal op de juiste hoogte op de uitsteeksels -met latten de hoogte markeren om de uitsteeksels onder de juiste hoek af te kunnen zagen - of zo iets.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
De bedoeling is om m als grote tuin tafel te gaan gebruiken

Lijkt mij niet echt een praktische tafel te worden, wel groot en een blikvanger.

Als je alleen de bovenkant vlak maakt dan is het toch goed, kun je hem ingraven en op die manier rechtzetten.
 

markvanzee

Actieve deelnemer
4 okt 2011
469
1
langerak
Ik zou de onderkant netjes afzagen, en dan op een vlakke vloer zetten en de bovenkant zo goed mogelijk afzagen met de kettingzaag. Dan waterpas een bak om de bovenkant maken en dit gebruiken als geleiden voor de bovenfrees, je bouwt zegmaar een vierkante bak om de stam en laat een lange lat geleiden over de rand, waar een bovenfrees op gemonteerd zit en waarvan het freesbitje onder de lat uitsteekt.

Ik weet niet wat voor kastanje het is maar paardekastanje is in tegenstelling tot tamme kastanje totaal niet duurzaam en niet erg geschikt voor buitengebruik.

Hopelijk kunt u mijn idee visualiseren ik heb er zelf veel succes mee bij het afvlakken van kopse schijven hout,

Mvg, mark van zee
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Probeer eens ergens een bosbouwer bij jou in de buurt te vinden met een zware kettingzaag met lang geleideblad. Een blad van 1 meter lengte hebben de meeste grotere bedrijven wel ergens op zolder liggen, en als je geluk hebt dan vind je een verzamelaar die nog een blad van anderhalve meter heeft liggen.
Daar moet het wel mee te doen zijn.
Maarre, is dit een paardekastanje? Want dat hout is toch niet echt bepaalt heel duurzaam? Oftewel, absoluut niet duurzaam.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Met een single buck?

OMD-single-buck330.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.